Mont Blancing na Kojšovskej holi (4809 m) | Cyklistické úlety po 50-tke

Cyklo výzva Mont Blancing - Karol Nickler

Mont Blancing | V septembri, než sa definitívne ochladí, ma ešte čaká výzva Everesting (8848 m). V rámci prípravy na túto výzvu som v piatok 3. septembra za nádherného počasia s už nainštalovaným „magickým“ oválnym prevodníkom od absoluteBlack spravil posledný “aklimatizačný“ výstup Mont Blancing na Kojšovskú hoľu pri Košiciach, so stúpaním cca. 8,20%. Podľa Stravy som našliapal 6068 výškových metrov, prešiel 154 km o priemernej rýchlosti 12,6 km/h, v čase 12:11 hod. Keď nemáte čas čítať, to najdôležitejšie som zhrnul vo videu.

Ak rozmýšľate nad zdolaním podobnej výzvy, ale Mont Blancing (4809 m) sa vám zdá byť veľa, môžete sa najprv pokúsiť o Gerlaching alebo Half-Everesting. Niektoré z mojich skúseností som zhrnul v článkoch Prvý pokus o Gerlaching (5,14%), Druhý Gerlaching (8,45%), alebo Half Everesting (8,20%).

Cyklo výzva Gerlaching, Half-Everesting - Karol Nickler
Cyklo výzva Gerlaching a Half-Everesting na Kojšovskú hoľu

Okrem toho, že sa môžete nechať inšpirovať, nájdete v nich aj zaujímavé rady, ako sa napríklad zbytočne neuštvať na nesprávne vybranom kopci, informácie o zvolenom tempe, prevode atď.. Verte mi, nemám silu na rozdávanie ako iní 100x lepší cyklisti, tak si musím všetko uľahčovať, ako je to len možné 🙂

Najprv k nenaplnenému prísľubu

Po zdolaní Half Everestingu (4424 m) na Kojšovskej holi koncom júna som sľúbil, že sa ozvem po súťaži Spišských 333 EXTREME. Nevyšlo mi to však. Niekoľko týždňov pred súťažou, kedy som sa ešte snažil nabicyklovať čo najviac km, som schytal kvalitný zápal ľadvín. Za posledných niekoľko dekád sa na nič horšie nepamätám. Následne mi trvalo takmer mesiac dať sa dokopy, takže za sľúbené ale nesplnené zverejnenie článku a videa zo súťaže sa ospravedlňujem. Našťastie, Imro z MTBiker.sk spracoval zo súťaže perfektné video 314 km a 6000 výškových metrov na Spiši – Spišských 333 Extreme a napísal k tomu aj vynikajúci a rozsiahly článok Spišských 333 Extreme – ako chutí 314 km a 6000 výškových metrov na Spiši, takže tam nájdete o súťaži kopec zaujímavých informácií a postrehov. Vrelo odporúčam prečítať si ho, alebo si aspoň pozrieť video.

Výzva Mont Blancing – priebeh

Keďže výzva Mont Blacing mala byť akýmsi finálnym testom pripravenosti na Everesting, tak som si naplánoval vyšliapať čo najviac výstupov v rámci jedného plného dňa. Po skončení som na základe fyzickej a psychickej únavy chcel nadobudnúť čo najreálnejšiu predstavu, či na Everesting vôbec budem mať.

Prvý výstup som zahájil ráno o 5:44 hod a skončil som večer o 21:18 hod. Za 16:02 hod. sa mi podarilo celkovo spraviť 14 plných výstupov. Keďže som už mal menší prevodník nainštalovaný, počas prvých 9 výstupov som si každý výstup na striedačku sťažoval alebo zľahčoval jedným z troch najľahších prevodov. Chcel som prísť na to, ako veľmi mi nový prevodník dokáže uľahčiť pedálovanie. Pri deviatom výstupe som ale začal cítiť z používania dvoch ťažších prevodov presilenie nôh. Aby som mal istotu, že budem vedieť pokračovať až do večera, podujal som sa zvyšné výstupy robiť už len výlučne na najľahšom prevode. Nebol som na ňom síce rýchly, ale priemerná kadencia pedálovania (cca. 80 otáčok / min) a tepov (cca. 120 – 125 / min) naznačovali, že je to tempo, ktoré by som mal bez problémov vedieť udržiavať 24 hodín, prípadne aj dlhšie a to bez kŕčov alebo neúnosného vyčerpania.

Výšku Mont Blancu (4809 m) sa mi podarilo dosiahnuť takmer 11 výstupom. Keďže mi ešte chýbalo 26 metrov a cítil som sa čerstvý, tak som si pridal 12 výstup. To sa už začalo stmievať. Pri poslednom výšľape ma napadlo, že mám baterku aj nejaké suché veci, čo mi dovolí pokračovať v ďalších výstupoch, pokiaľ ma to neomrzí, alebo mi neodíde baterka. Za tmy som teda spravil ďalšie dva výstupy. Dal by som aj ďalšie tri, ale už som nechcel riskovať vybitie baterky. Predsa, schádzať v čierňave bez baterky z Kojšovskej holi, by nebola zábava. Plus som potreboval nejaké to svetlo na zbalenie sa.

Aj keď som sa vzdal ďalších výstupov, celkový stav po skončení Mont Blancing ma ubezpečil, že fyzicky dosiahnuť vertikálnu výšku Everestu, by nemusel byť problém. Väčší problém som však videl v pretláčaní sa so spánkom (keďže som počítal, že celý tento úlet bude trvať viac ako 24 hodín) a tým aj so psychikou. Taktiež, že budem na noc potrebovať sadu kvalitných svetiel. Husté koruny stromov nad mnohými úsekmi cesty totiž vytvárali tmu, žeby sa dala krájať.

Strava – údaje

Podľa Stravy som našliapal 6068 výškových metrov, prešiel 154 km o priemernej rýchlosti 12,6 km/h, v čistom čase 12:11 hod. a celkovo som na túto cyklo vylomeninu potreboval 16:02 hod.. Kopec mal priemerné stúpanie 8,20%, prevýšenie okolo 430 výškových metrov a zopakoval som ho 14 krát.

Cyklo výzva Mont Blancing - Kojšovská hoľa, Strava
Strava údaje z cyklo výzvy – Mont Blancing na Kojšovskú hoľu

Výmena okrúhleho prevodníka za oválny – dôvod

Ako som to už spomínal v článku Druhý Gerlaching (8,45%), cyklisti prechádzajú na oválne prevodníky pre ich radu výhod, ako:

• zlepšenie efektivity a plynulosti pedálovania do kopcov
  • výrazné zlepšenie akceleračnej schopnosti a kadencie šliapania
  • ušetrenie hmotnosti bicykla, pretože na upevnenie sa nevyžadujú skrutky
  • dosahovanie vyšších rýchlostí v porovnaní s okrúhlym prevodníkom
  • znížený tlak a napätia v kolenách.
Cyklo výzva Mont Blancing - oválny prevodník absoluteBlack
Oválny prevodník od firmy absoluteBLACK

Vyzerá to, že oválne prevodníky sa najviac osvedčujú alebo ujímajú hlavne medzi horskými cyklistami, ale zvyknú ich používať aj cestní cyklisti, ako napr. Chris Froom.

Na ich existenciu ma upozornil Ivo, keď sme sa rozprávali o tom, že s tým súčasným 34 zubovým okrúhlym prevodníkom by som Everesting asi nikdy nedokončil. Na moje nožičky by to bol príliš ťažký prevod, čo som začal tušiť už pri Gerlachingu. Half-Everesting mi to však s istotou potvrdil :-). Môj pocitový odhad bol, že po ďalších 2000 výškových metroch by som skončil s kŕčami v stehnách. Takže, moje rozhodnutie zadovážiť si menší 28-zubový a oválny prevodník mal dva hlavné dôvody. Prvý, že som definitívne potreboval ľahší prevodový stupeň a druhý, lebo v recenziách množstvo cyklistov spomínalo, že ich prestali bolieť kolená. Keďže sám mám jedno koleno problémové, tak som nemal veľa nad čím rozmýšľať.

Skúsenosti s adaptáciou na oválny prevodník

Považujem za veľké šťastie, že som oválny prevodník vymenil tesne pred Mont Blancingom a neodložil to až na samotný Everesting, ako som to pôvodne plánoval.

Oválny prevodník absoluteBlack - skúsenosti
Výmena okrúhleho prevodníka za oválny prevodník od absoluteBLACK

Keď som ho totiž išiel odskúšať do kopcov nad Košicami niekoľko dní pred Mont Blancingom, tak som mal ešte nohy riadne unavené z predošlých cyklotúr. A hneď, keď som začal pedálovať som postrehol, že mi zaberajú svaly, ktoré som nikdy predtým necítil, čo vytváralo až určité svalové nepohodlie. Divné pnutia svalových úponov, či tlakov na kolená ma sprevádzali aj počas samotného Mont Blancingu. A rovnako aj niekoľko dní po jeho skončení. Na moje veľké prekvapenie, keď som začal opäť postupne bicyklovať, tak som zistil, že nielenže svaly už nepociťujú pri pedálovaní žiaden rozdiel, ale že ma po cyklotúrach nebolí vôbec koleno. A už len to samotné je pre mňa absolútna výhra. Takže, až príde čas na výmenu za väčší prevodník, tak už len oválny prevodník od absoluteBlack. Zhrnutím, keď sa rozhodnete prejsť na oválny prevodník, treba počítať s akýmsi adaptačným obdobím.

Poďakovanie

Ako stále, veľká vďaka patrí za zapožičanie ultra ľahkého testovacieho MTB bicykla Rock Machine Blizz CRB 90-29 firme Život s bicyklom a jej majiteľom.

Výzva Mont Blancing - Bicykel Rock Machine Blizz CRB 90-29
Testovací bicykel (HardTail) Rock Machine Blizz CRB 90-29

Je na ňom zážitok jazdiť v prírode a v stúpaniach je super tuhý. A aj keď to nie je cestný bicykel, tak pri dofúkaní pneumatík sa dá na ňom čo to pojazdiť aj po asfaltových cestách.

***

Karol Nickler
Jeden z tímu Život s bicyklom

Ak sa vám článok páčil, kliknite: