Pneumatiky na bicykelPneumatiky sú dôležitou súčasťou každého bicykla už vyše 100 rokov. Prvé bicykle boli bez pneumatík a preto im aj prischol názov „kostitras“.

Je teda jasné, že na bicykel bez plášťov nevysadnete, ale čo vlastne pneumatiku tvorí vie málokto. Mnoho ľudí predpokladá, že plášte na bicykel sú vyrobené z gumy, pretože to je to, čo je vidieť. To je veľmi zjednodušené – dá sa dokonca povedať, že guma je najmenej dôležitá z troch zložiek, ktoré tvoria pneumatiku bicykla.

Časti pneumatiky bicykla

Konvenčné pneumatiky používané na 99 percentách všetkých bicyklov sú s drôtenou pätkou. Skladajú sa z vonkajšieho plášťa v tvare písmena U a vo vnútri majú obvykle samostatnú dušu. Spodný okraj pneumatiky (pätka) je zachytený v ráfiku kolesa vďaka tlaku vzduchu drží pevne na svojom mieste.

Zloženie pneumatiky na bicykel
Skladba pneumatiky na bicykel

Pätka pneumatiky

„Pätka“ je okraj pneumatiky. Na väčšine plášťov je pätka tvorená z pevného oceľového lanka. Úlohou pätky je držať pneumatiku na svojom mieste v ráfiku kolesa. Pätka je takou „chrbticou“ pneumatiky. Zatiaľ čo väčšina plášťov má pätky oceľové, niektoré pneumatiky (tzv.skladacie) používajú kevlarové lanko.

Tkanina – kord pneumatiky

Kord pneumatiky bicykla tvorí tkaná textília medzi oboma pätkami. Tkanina tvaruje telo alebo „kostru“ plášťa. Prevažná väčšina pneumatík na bicykel používa nylonovú tkaninu, hoci niektorí výrobcovia používajú aj iné polyamidy. Až do roku 1960 sa bežne používala bavlnená tkanina, ktorá však nebola dostatočne silná a časom „zhnila“. Bavlna a hodváb sa stále používajú pre niektoré galusky.
Nite tkaniny nie sú krížom prepletené ako u bežnej látky, ale sú usporiadané vo vrstvách tak, že každá vrstva je kolmá na predošlú vrstvu.
Čím tenšie nite sa pri výrobe pneumatiky používajú, tým ich je na jeden závit použitých viac. Počet nití na palec označuje číslo „TPI“, ktoré je často považované za dôležitý ukazovateľ kvality plášťov na bicykel.
Čím vyššie je číslo TPI, tým tenšia a pružnejšia je tkanina v pneumatike. Tenkostenné plášte (vysoké TPI) bývajú ľahšie a majú nižší valivý odpor, ale sú viac náchylné na prepichnutie.

Niektoré tenkostenné pneumatiky na bicykle majú pod dezénom kevlarovú pásku, ktorá podstatne zvyšuje odolnosť voči defektu.

Guma

Akonáhle je pri výrobe tkanina votkaná medzi pätky a pneumatika má základný tvar, je potiahnutá gumou. Guma je tam predovšetkým kvôli ochrane tkaniny pred poškodením a nemá žiadny konštrukčný význam.
Guma, ktorá prichádza do styku s povrchom, sa nazýva „behúň.“ Táto oblasť je zvyčajne hrubšia ako bočné steny plášťa, najmä pre odolnosť proti opotrebovaniu. Väčšina pneumatík má nejaký druh 3-rozmerne tvarovanej štruktúry – dezén, ktorý môže alebo nemusí zvyšovať trakciu.

Výrobcovia kombinujú s gumou rôzne prísady, aby sa dosiahol požadovaný pomer trakcie a odolnosti pneumatiky voči opotrebeniu. Všeobecne platí, že mäkšia zmes poskytuje lepšiu trakciu, ale na úkor rýchlejšieho opotrebenia. Guma (kaučuk) je zvyčajne v odtieňoch žltohnedej farby, ale väčšina pneumatík je čierna. To je spôsobené pridávaním sadzí do zmesi. Sadze výrazne zlepšujú trvanlivosť a trakciu kaučuku v oblasti behúňa.

plášte na bicykel - dezényDvojzmesové – „Dual-compound“ pneumatiky majú stredový pás z tvrdšej gumy pre lepšiu životnosť a mäkšiu zmes na stranách behúňa. Zámerom je zabezpečiť lepšiu trakciu v zákrutách, bez toho, aby bola ohrozená životnosť behúňa.

Firma Panaracer má asi najlepšie prepracované použitie dvoch zmesí v pneumatike. Plášte Panaracer označené Combo Compound majú v spodnej časti každého štoplíka dezénu super pružnú, patentovanú zmes pre maximálnu trakciu. Na povrch každého štoplíka je pridávaná tvrdá zmes, ktorá uzavrie mäkkosť a zabezpečuje dlhovekosť a výkonnosť pneumatiky.


Prečítajte si tiež:
Ako si vybrať správny plášť na bicykel >>
Plášte Panaracer – to najlepšie pre váš bicykel >>
Technológia plášťov PANARACER >>
Ako zmeniť bežné plášte na bezdušové >>
Značenie rozmerov pneumatík na bicykel >>