Metropola našich južných susedov, ma raz za čas zavolá a ja jej dosť ťažko odolávam. Neviem to vysvetliť, no Budapešť a jej okolie má v sebe zvláštne čaro. Nie je dokonalá a čistá ako Viedeň, ale možno práve vďaka tomu je to ono ??
1000x a stále inak
Najlepšie na cyklo výjazdoch do metropoly Maďarska je nekonečne veľa kombinácií trás. Odveziem sa vlakom do Štúrova, urobím okruh a nasadnem na vlak. Alebo to dám z Bratislavy na bicykli a späť vlakom, alebo aj domov na bajku. Dá sa ísť len po rovinke, ale viete si naplánovať aj parádnu porciu výškových metrov. Uvidíte lesy, lúky, vodu, kopce aj legendárny parlament.
Moja osvedčená trať
Vyklikával som si už všelijaké alternatívy, ale vždy ma to nejak vcucne takmer rovnakou trasou. Opíšem vám teda môj ostatný výjazd z Bernolákova do Pešti a vlakom domov. K tomu ale pridám aj tipy z iných tripov do sídla uhorských kráľov.
220 km a veľmi skorý budík
Ďalšia z mojich úchyliek na tomto tripe je skoré ranné vstávanie. Mám rád, keď sa premotkám ospalými dedinami Žitného ostrova ešte za tmy a na monotónnej gabčíkovskej cyklotrase mi vychádzajúce Slnko svieti pekne do ksichtu.
Špecifiká Žitného ostrova
Naposledy som to ale s budíkom dosť prepískol a vyrazil som už o jednej ráno. Nevadí. Atmosféra je atmosféra a tú nezažijem, ak by som spal dlhšie. Už prvé kilometre ma pekne prebrali a ja premýšľam nad tým, či súťaž o najlepší názov obce vyhrali obyvatelia Hrubého Šúru alebo Horného Baru.
Démoni z tmy
Pred Hurbanovou Vsou mám zas iný rituál. Bojím sa, že ma tam roztrhajú psy. Je tam totiž Pachov strom. Miesto, kde sa natáčala legendárna rozprávka s Jozefom Kronerom. Na googli ľudia písali, že teraz to vlastnia nejakí ľudia, ktorí tam majú nepríjemné na voľno pustené psiská. Nikdy som ich nevidel, len sa ich bojím ?
Stále tá istá trasa
Povinnú jazdu na vodné dielo už začínam poznať naspamäť. Nová Dedinka, Tureň, Zlaté Klasy, Oľdza, Lehnice a tak ďalej. Všetci ešte spia a ja stretnem maximálne dve až tri zásobovacie dodávky. Po 40-kilometrovej rozcvičke som na Vodnom diele. Naň sa napájam za Horným Barom a k priehrade v Gabčíkove je to odtiaľ len pár kilometrov.
Pohyblivý trenažér
Monotónna pasáž prichádza po Gabčíkove. Keď som tadiaľ išiel po prvý raz a navigácia mi oznámila: odbočte o 32 kilometrov, myslel som, že sa mi sníva. Napravo Dunaj, v strede asfalt, naľavo polia a to je všetko. Aspoň viem, ako sa cez zimu na trenažéroch cítia cyklisti, ktorí si pri tom nezapínajú Netflix.
Safari na Žitnom ostrove
Moja ostatná jazda ale nuda na tomto úseku rozhodne nebola. Po prvý raz som išiel v úplnej tme (dobré svetlo som, samozrejme, mal) a už to robiť rozhodne nebudem. Asi trikrát som sa len tak tak vyhol srnke. Ony – chúdence – boli v meter vysokej tráve pri cyklotrase a keď ma začuli, zapli panický mód. Utiecť čo najrýchlejšie, ale pritom sa tesne hodiť pred moje predné koleso ako Semir v Kobre 11.
Najhoršie bolo, že som ich pre tú trávu vôbec nevidel, iba som počul šuchot. Rozhodol som sa teda spomaliť a vždy, keď som začul lomoz, zastal som. Táto taktika zafungovala a ďalej to už išlo bez kolíznych udalostí.
Dlhý monotónny slíž
Ak by ste do Pešti vyrazili spopod bratislavského Prístavného mosta cyklotrasou pri Dunaji by ste išli takmer nepretržite 144 km a zastavili by ste sa až v dedine Obid pri Štúrove. Práve tu začiatkom roka vyrástol čerstvý asfaltový úsek z Kravian nad Dunajom. Trasa sa končí pred Obidom a do tejto dediny vás následne privedie panelová družstevná cesta.
Chybičky krásy na trati
Panelka vás na 800 metroch vyhegá aj pri Zlatnej na Ostrove a gravel úsek pre fajnšmekrov je pri Medveďove. To je skoro dva kilometre drobných kamienkov, ktoré si na žiletke užívať nebudete. Úseku sa viete vyhnúť po hlavnej ceste. Autá na kúsku neobídete ani v Komárne a obec Radvaň nad Dunajom musíte tiež pretrpieť s vodičmi.
Prvá občerstvovačka
Práve v Radvani som sa rozhodol naraňajkovať. Je 6:00 a za sebou mám 115 kilometrov. Miestne potraviny sa akurát otvárajú verejnosti. Po rýchlom nákupe tlačím pri kostole do hlavy čerstvé rožky, šunku a tavený syr. Táto kombinácia mi urobila veľmi dobre, a tak najbližšie oddychujem až v Štúrove s výhľadom na ostrihomskú baziliku.
Povinný pit stop v Kravanoch
Výnimočne som si nedal pauzu v Kravanoch. Je tam bufet hneď pri cyklotrase aj s vyhliadkovou vežou, no o siedmej ráno mali ešte zatvorené. Odporúčam vám urobiť si prestávku práve tu. Je to krásne pokojné miesto. Inak, ešte mi napadlo! Pred Kravanmi sú vedľa cyklotrasy schované medzi stromami pieskové pláže, za fotku to určite stojí 🙂
Vstup na maďarskú pôdu
K našim susedom sa dá teoreticky dostať cez most už v Medveďove, ale veľa cyklistov volí most Monoštor, ktorý spája Komárno a Komárom. Cez Tatu a Tatabányu sa prekľučkujete až do Pešti a vyhnete sa kopcom. No neviem, ako je to na tejto trase s premávkou.
Ideme do kopcov
Ja vždy volím Most Márie Valérie v Štúrove. Popod nádhernú baziliku ma cyklotrasa vypľuje až za Ostrihomom. Tu prichádza na scénu trochu frekventovanejšia cesta bez krajnic, no maďarskí šoféri sú ok. Prejdem okolo dediny Pilismarót, odtiaľ vedie krásna asfaltová cesta cez Pilišské vrchy až do Szentendre.
Ako na Železnej
Toto stúpanie mám rád, no teraz chcem vyskúšať alternatívu z Visegrádu do Szentendre. A veru ani tento prechod nie je márny. Husté listnaté lesy, pekné jazierka. Pripomínalo mi to Železnú studničku. Len ten asfalt bol drsnejší ako u nás v Karpatoch.
Kus Chorvátska pri Dunaji
Zjazd sa skončil v mestečku Szentendre. Ak sa tu ocitnete, nebudete veriť, že ste v Maďarsku. Úzke uličky do kopca, malé obchodíky a reštaurácie, korzo pri Dunaji. Hotové balkánske letovisko.
Najlepší langoš na svete
Určite sa tu zastavte na vychýrenú delikatesu. Pri hlavnom námestí je ulička tak úzka, že sa do nej s bicyklom ledva napracete. Na jej konci nenápadný bufet a v ňom robia brutálne langoše ?
Do Budapešti cyklotrasou
Zo Szentendre ide chodník pre bicykle až do centra hlavného mesta Maďarska. Celý čas sa vynie popri Dunaji a čím budete bližšie, tým viac cyklistov stretnete.
Zmena plánu
Míňam bufety pri vode, ešte pár motaníc v meste a poslednú zastávku na jedlo si robím už priamo v Budapešti na Margit sziget. Pôvodne som mal v pláne vrátiť sa do Štúrova a nasadnúť na vlak tam, no prehodnocujem ambície. Začína byť brutálne teplo a mne sa po viac ako 200 kilometroch ozývajú ubolené chodidlá.
Stojky v Pešti
Domov sa teda vraciam vlakom priamo z Budapešti. Keďže mám ešte trochu času, vyleziem na hradný vrch a poobzerám si kostol sv. Mateja. Ak by vám chýbali výškové metre, tak lýtka si viete solídne zohriať aj na Citadele alebo na Jánoshegy.
Pályaudvar
Ja sa už len prehupnem cez Szechényi lanchíd na druhú stranu Dunaja a trip definitívne zakončujem na železničnej stanici Nyugati. 225 km a skoro 1000 výškových metrov za mnou. Vo vlaku ma lámalo ako po 24-hodinovej smene, ale stálo to za to.
Tipy na záver:
- Odskúšanú mám aj trasu po pravom brehu Dunaja. Zo Štúrova pôjdete do dedinky Chľaba, kde je nový most cez Ipeľ. Pokračujete cez Szob, Nagymaros a Vác po cyklotrasách, ktoré striedajú pokojné cesty bez dopravy. Naskytnú sa vám pohľady na pekné pláže pri Dunaji. Horší je len prístup do samotnej Budapešti. Toto mesto má veľa cyklopruhov, čo je super, no niekedy sú vyblednuté, naťahané cez klasické chodníky, čudne poprepletané cez komplikované križovatky atď.
- Cez Pilišské vrchy som vám spomenul dve cesty, no ešte je tretia. Najznámejšia. Z Ostrihomu na Pomáz cez obec Mlynky, kde žije veľa Slovákov. Môžete si urobiť aj malú odbočku na vrch Dobogó-kö. Vraj je tam krásny výhľad, tak to musím ísť overiť.
- Zoberte si so sebou niečo na jedenie. Nejaké bufety alebo benzínky síce sú, no nie tak husto, ako by ste si predstavovali.
- Urobte si malú exkurziu po Veľkolélskom ostrove. Je tu sympatický bufet, ponúkajú aj ubytovanie v malých chatkách a keď prejdete cez Mahulienin most môžete si pozrieť voľne sa pasúci dobytok a kone.
- Ak chcete ušetriť na lístku, neprekračujte vlakom štátnu hranicu. Vtedy si železnice účtujú veľkú prirážku. Ja som si lístok aj s miestenkou na vlak nezarezervoval dopredu a nikdy som nemal problém si kúpiť cestovné aj hodinu pred odchodom.
- Ak si chcete v okolí Budapešti pojazdiť v kopcoch, odporúčam okrem Pilišských vrchov aj pohorie Börzsöny. Je tam síce viac gravel a MTB cyklo ciest, no nájdu sa aj asfaltové cestičky. Tieto kopce sú na druhej strane Dunaja. Viete sa tam dostať mostom cez Štúrovo alebo kompami. Tie premávajú cez rieku na viacerých miestach.
Vďaka za pekný článok. Cyklocesta zo Szobu do Vácu je (oficiálne) jedna z najkrajších v HU a v „Dunakanyar“ – Dunajskom oblúku v strede s Višegrádom (sústavne rekonštruovaný hrad s programami, super bobová dráha) je miliarda bikerských a turistickch trás s výhľadom na Dunaj, ktorý mení smer svoj smer zásadne na juh prvý krát. Zo Štúrova do Chľaby sa už dostanete cez novú cyklocestu – vyasfaltovanú, vedie na hrádzi Dunaja a Hrona (okolo sútoku D+H), a bola dokončená v 2023. Z Chľaby/Ipolydamásdu cez spomenutý nový most Károlya Róberta do Szobu vedie dávnejšie asfaltová cyklocesta, ktorá sa napája na tú do Vácu a ďalej potom do BP. Touto cestou prosím autora o článok pre cyklotrasu z okolia Levíc, rád sa inšpirujem zážitkami miestnych aj z iných regiónov, teda aj Dolehronia.
Ahoj, dakujem za spatnu vazbu aj za pochvalu 🙂
Neviem ci sa to rata ako okolie Levic, ale nedavno som zdokumentoval jazdu okolo vsetkych stiavnickych tajchov
https://blog.zivotsbicyklom.sk/stiavnicke-tajchy-na-bicykli/
Ale urcite nieco vymyslim aj v okoli Levic 😉