„Nie sú zábavné“, „musím byť poistený“ „sú len pre ľudí, ktorí dokážu jazdiť na klasických bicykloch“. Toto je len výber z mnohých omylov o e-bajkoch. Vysvetlíme vám prečo sú názory také rôzne.
E-bajky nie sú poriadne bicykle.
Ok, ďalší starý omyl. Tak v čom spočíva poriadny bicykel? Je to stroj na ktorom treba pedálovať, osadený rámom, sedlom, brzdami, riadítkami, radením, dvomi kolesami a reťazou? E-bajk má predsa všetky tieto náležitosti a ešte ďalšie navyše ako: motor, batériu a displej. Dôležitým faktom je, mienka, že elektrické bicykle ako sme ich poznali sú, elektrické mopedy kde pridávate plyn na riadítkach a všetko ide samé. Avšak správnejšie by bolo napísať, že sú to bicykle, ktoré vám pomáhajú pedálovať. Znamená to asi to, že stále musíte do pedálovania dávať svoju silu, ibaže elektromotor vám dodá viacej sily, rýchlosti, akcelerácie, alebo vám pomôže šliapať plynule hore kopcom.
V minulosti som jazdil na e-bajku a nemal som z toho prirodzený pocit.
Kvalita jazdy na e-bajku sa rok čo rok posúva míľovými krokmi. Dlhý čas mala väčšina e-bajkov motory uložené v jednom z kolies, dnes je to ešte stále badateľné, ale len pri najlacnejších modeloch. Keď motor zabral, bol to vždy zvláštny pocit. Najmodernejšie motory od Shimano, alebo Bosh sú už umiestnené v strede bicykla pod jazdcom. Veľmi moderné senzory kontrolujú aký tlak a silu dávate do pedálov a tým dávkujú pomocnú silu. Väčšinu podpory si však dávkujete tlačidlom podľa potreby a vyzeráte akoby ste mali nohy Supermana.
Elektrické bicykle: minulosť, prítomnosť, budúcnosť
Ok, znie to tak, že e-bajky sú len pre ľudí, ktorí nemôžu jazdiť na poriadnych bicykloch.
Je to čiastočná pravda, pretože sú určené aj pre ľudí, ktorí sa chcú opäť naštartovať k fyzickej aktivite, alebo je pre nich jazda na mechanickom bicykli skrátka veľká výzva. Tak či onak ponuka e-bajkov je široká: mestké e-bajky, voľno-časové, trekingové, horské (enduro) e-bajky. Voľno-časové e-bajky prinášajú každému jazdcovi zábavu bez kompromisov, mestké e-bajky vás dostanú rýchlo do práce, za priateľmi a to bez zbytočného potenia a námahy. eMTB robia výšľapy menej náročnými, dostupnejšími a tým vám dodávajú viac času na zábavu z jazdy.
Počul som, že niektoré e-bajky sú také silné, že ich treba prihlásiť (ako auto), a jazdci musia nosiť helmu na motorky.
Je tu nová generácia S-pedelec bicyklov, ktoré spĺňajú všetky tieto námietky, ale takéto bicykle nie sú napríklad legálne v mnohých krajinách. Zákony ohľadne e-bajkov sú veľmi jednoduché. Musíte byť starší ako 14 rokov, žiadny bicykel na ktorom budete jazdiť nemôže mať výkon viace než 250w a rýchlosť musí byť limitovaná do 25km/h. Inak e-bajky musia spĺňať všetky bezpečnostné štandardy a sú testované. Takže nepotrebujete vodičský preukaz, poistenie, alebo papiere od svojho bicykla. Musíte však dodržiavať pravidlá cestnej premávky.
E-bajk je aj tak stále špecializovaný produkt a nemá podporu ( servis) v cyklo priemysle
Všetky špecializované značky e-bajkov ako Specialized, Trek, Haibike, Cannondale, Cube, Rock Machine dávajú peniaze do vývoja a už teraz je viacero špecializovaných tovární na e-bajky, pohony a batérie. E-bajky sú tu a budú rásť, to je isté.
Ak používam bicykel s pohonom na dopravu po meste, to už môžem jazdiť aj autom.
Prečo by ste mali jazdiť autom, stáť v zápche, zvyšovať svoju uhlíkovú stopu a podporovať klimatické zmeny? Priemerná cena prejdeného kilometra na e-bajku je menej než 1cent, pre porovnanie autom vás to stojí zhruba 15 centov na kilometer. Nehovoriac o rýchlosti a dostupnosti presúvania sa mestskými uličkami, bezproblémovosťou parkovania a podobne.
Ale čerpaciu stanicu pre auto nájdem na každom rohu. Nechcem ostať niekde stáť s vybitou batériou.
Pamätajte čo sme už hovorili, e-bajky sú „poriadne“ bicykle a nikdy s nimi neostanete úplne bez šťavy. Stále môžete pedálovať aj sami bez podpory motora. Moderné e-bajky na displeji zobrazujú dojazd a výdrž vašej batérie. Viete sa preto prispôsobiť daným ukazovateľom, buď znížite úroveň podpory, alebo si skrátite cestu domov. Nezabúdajte, že dnešné e-bajky už majú veľmi dobrý dojazd (v priemere 75km).
Ale e-bajky nie sú tak zábavné ako klasické bicykle.
Naozaj? Tak to ste ešte nikdy nejazdili na modernom e-bajku. „Faktor zábavy“ na e-bajku je top. Vynechajme prípad, že ste cestný cyklista so sado-masochystickými sklonmi, ktorý má zbehaný každý strmý kopec v okolí a na bicykel sadá ešte pred raňajkami. Čo máte radi na bicyklovaní? Slobodu? Čerstvý vzduch? Úžasné historické pamiatky? Efektívnosť a rýchlu prepravu? Teraz si predstavte všetky miesta kam sa bojíte ísť kvôli strmému stúpaniu alebo veľkej diaľke, ktorú nestihnete prejsť za deň. Ako sa cítite? Alebo si predstavte, že môžete jazdiť dlhšie, pretože ste rýchlejší. Stále máte ešte dostatok času na iné povinnost, a hobby. No neznie toto ako väčšia zábava?