Gravel bicykle nabrali v poslednej dobe na veľkej popularite. Aby sme viacerí získali vo firme Život s bicyklom osobné skúsenosti, začiatkom marca som tiež dostal na otestovanie gravel bicykel Marin Gestalt 2.5. Za štyri týždne som mal na ňom možnosť spraviť 15 samostatných jázd a najazdiť tak 1446 km, z toho cca. 10 000 výškových metrov. Moje pozitívne skúsenosti, ale aj jeden nedostatok (čo by niekomu inému nemusel vôbec vadiť) s gravel bicyklom Marin Gestalt 2.5 zhrniem v článku nižšie. Skôr než sa dostanem k mojim zážitkom, zhrňme si, prečo gravel bicykle nabrali na popularite.
Prečo gravel bicykle ovládli cyklistický svet
- Všestrannosť: Gravel bicykle sú navrhnuté tak, aby zvládli rozmanitý terén od spevnených ciest, cez poľné, až po lesné chodníky. Sú skrátka vhodné pre jazdcov, ktorí hľadajú jeden bicykel pre viacero použití.
- Pohodlie: Gravel bicykle majú v porovnaní s cestnými bicyklami pohodlnejšiu geometriu pre dlhšie cyklotúry, sú uspôsobené pre širšie plášte, čo zabezpečuje lepšie odpruženie a možnosť nainštalovať rôzne nosiče.
- Dobrodružstvo: Gravely umožňujú jazdu náročnejším terénom bez toho, aby ste potrebovali horský bicykel. Sú ideálne na cyklistické výlety, jazdu na dlhé vzdialenosti a viacdňové dobrodružstvá.
- Odolnosť: Tieto bicykle sú skonštruované tak, aby vydržali náročnejšie podmienky, ako cestné bicykle. Majú robustnejšie rámy, kotúčové brzdy a širšie plášte. Vďaka tomu sú vhodnejšie na jazdu v náročnejšom teréne.
- Priechodnosť: Vďaka už vyššie spomenutým atribútom sa cyklisti môžu vyhnúť rušným cestám a premávke a zvoliť si tak bezpečnejšie odľahlé cesty. To poskytuje príjemnejšie prežitie zážitkov z jázd a spoznávania prírody.
Stručne povedané, gravel bicykle ponúkajú všestrannosť. Všestrannejšie možnosti ich využitia, ako cestné bicykle na tréningy po cestách alebo ako horské bicykle na jazdy lesmi a tiež na dlhé niekoľkodňové cyklovýlety.
Gravel bicykel Marin Gestalt 2.5 – moje prvé skúsenosti
Moje prvé štyri jazdy na gravel bicykli Marin Gestalt 2.5 (deň po dni 67 km, 67 km, 67 km a 122km) asi najlepšie vystihuje email, ktorý som písal Ivovi, keď sa ma po týždni pýtal, ako sa mi pozdáva nový gravel. Pri čítaní berte do úvahy, že na cestnom bicykli som sedel naposledy asi pred 40 rokmi 🙂
„Ahoj Ivo, zatiaľ to bol zážitok za zážitkom. Po prvej jazde som myslel, že ti ho
prinesiem späť. Nevedel som si na ňom nájsť polohu, ovládal sa neisto, po prvých 20 km
som začal chytať do stehien kŕče, tepy mi v kuse stúpali a stále som sa zadýchaval. Druhý
deň bol podobný, ale iným spôsobom. Tretí deň som zažil niekoľko skvelých momentov.
Pravdepodobne už niektoré svaly vedeli, čo majú robiť a začal som vidieť budúci
potenciál využitia gravelu. No a štvrtý deň už bolo celkom super. Spravil som
si na ňom 122 km. Celé mi to prišlo, ako keď dáš niečomu šancu aj napriek
tomu, že v úvode hrozne pohoríš.“
Takže, ako vidieť, začiatky boli zúfalé. Hlavne preto, že celková poloha tela na graveli je dosť odlišná ako na horskom bicykli. Zo dňa na deň si ale svalstvo zvyklo a dnes mi už príde bicyklovanie na graveli prirodzené.
Ako som uviedol v úvode, za štyri týždne som na gravel bicykli Marin Gestalt 2.5 najazdil 1446 km a nastúpal som 10 000 výškových metrov. Pritom sa mi podarilo spraviť po sebe štyri dlhšie víkendové jazdy 122 km, 137 km, 156 km a 187 km. Ten bicykel skrátka šliape ako švajčiarske hodinky. Zatiaľ bolo potrebné pravidelne sa starať iba o čistenie a mazanie reťaze a kontrolu tlaku plášťov. V nasledujúcich riadkoch teda skúsim bližšie predstaviť jeho technické parametre, využitie v reálnych podmienkach, komfort ktorý poskytuje, jeden návrh na jeho vylepšenie, ktorý je už ale v procese riešenia a môj celkový dojem.
Technické parametre
Bicykel Marin Gestalt 2.5 má hliníkový rám (6061 Alumínium), karbónovú vidlicu, vnútorné vedenie káblov, radenie Tiagra, prevody (prevodník 50/34T a kazeta 11-34T), a hydraulické kotúčové brzdy všetko zn. Shimano, rám ponúka priestor plášťov do šírky 35 mm a váha konkrétne môjho gravelu s pedálmi je 10,4 kg. Celkovo je Marin Gestalt 2.5 radený medzi základné gravel modely bicyklov so spoľahlivými dielmi strednej triedy.
Využitie a výkon
Marin Gestalt 2.5 som si vybral, lebo ponúkal 30 mm tenké plášte, čo sa mi najviac hodilo pre jazdy na cestách, aby som čo najskôr najazdil jarné základné km. Zároveň som chcel mať možnosť s ním vedieť občas prejsť aj lesné úseky alebo rozsypané asfaltky, akou je napr. 17 km dlhá Perlová dolina smerom na Kojšovskú hoľu. Skrátka, chcel som zistiť, či sa gravel bicykel osvedčí pre neupravený terén a rovnako poslúži ako náhrada za cestný bicykel. To sa naplnilo, preto mám už v pláne dlhšie cyklotúry.
Z odjazdených takmer 1500 km viem potvrdiť, že bicykel sa dobre ovláda vo všetkých podmienkach. Samozrejme, nie je to horský bicykel s odpruženou prednou vidlicou a širokými plášťami, takže je dobré obchádzať hlboké diery, či vysoké nerovnosti. Prehadzovanie radí od začiatku hladko a spoľahlivo a kotúčové brzdy poskytujú vynikajúcu brzdnú silu.
Pohodlie a jazdné vlastnosti
Gravel bicykel Marin Gestalt 2.5 sa celkovo chová stabilne a predvídavo. Geometria bicykla a riadidiel poskytuje na obmenu tri pohodlné pozície, ako uchopenie spodnej časti riadidiel pri zjazdoch, pri rýchlej jazde po rovine alebo v protivetre. Uchopenie riadiacich páčok je ideálne pri bežnom pedálovaní alebo v stoji pri zdolávaní strmých úsekov a tretí úchop poskytuje vrchná časť riaditok, čo umožňuje vzpriamenejšiu polohu. Základné sedlo bicykla mi vyhovuje a na omotávkach sa neprejavili žiadne náznaky opotrebenia. Plášte od Schwalbe, G-One, 700Cx30 mm tiež poskytujú pohodlnú a stabilnú jazdu, a to aj na nerovnom teréne. Odporúčaná hustota je od 50 do 80 Psi. Pri súčasných 82 kg (jazdiac lesné, hladké aj rozbité asfaltové cesty) mi osobne najviac vyhovovala hustota 60 Psi.
Samozrejme, treba počítať, že pri dlhých výjazdoch, na ktoré telo nie je zvyknuté, to bude posledných niekoľko desiatok km stále o túžbe byť už doma pred bránou a zosadnúť z bicykla.
Jedno vylepšenie na gravel bicykli
S bicyklom Marin Gestalt 2.5 som nemal žiadne menej či viac závažné problémy. Ako som už uviedol v úvode, počas nabehaných 1446 km len čistím a olejujem reťaz. A to je predpokladám to, čo by vyhovovalo väčšine užívateľov.
Pre moje ďalšie využitie si však musím tento gravel „málinko” uspôsobiť. Totiž, súčasné sprevodovanie, ktoré je vhodné na rovinky, mierne alebo krátke stúpania, bude bežnému užívateľovi určite vyhovovať. Na strmé kopce (napr. 15% a viac), alebo najazdenie 3, 4 alebo 5000 a viac výškových metrov počas cyklotúr, aké zvyknem robievať, je prevod 34:34 na moje nohy príliš ťažký. Takže budem musieť vymeniť nejaké komponenty, čo je ale moja osobná preferencia. Nakoniec, na posledných dvoch túrach som dal po 2000 výškových metrov a išlo to aj na originálnych prevodoch. Len je to trochu únavnejšie.
Celkový dojem
Aj napriek nie úplne hladkému začiatku, než si moje telo privyklo na nový posed, som celkovo s gravel bicyklom Marin Gestalt 2.5 veľmi spokojný. Je to všestranný a pohodlný bicykel, ktorý sa dobre ovláda a pri rozumnej rýchlosti aj na uvoľnenom podklade. Uvidím, čo prinesie úprava nového sprevodovania, ale už teraz mám pocit, že sa budú na ňom dať zdolávať naozaj dlhé a kopcovitejšie cyklotrasy.
Ak využívate bicyklovanie len na relax, ako ja, len nemáte až tak veľké ciele, tak vám tento gravel bicykel vrelo odporúčam aj v jeho originálnej zostave. Prípadne, Marin má širokú ponuku ďalších gravel bicyklov, tak si vyberie každý. Ak ale stale váhate s rozhodnutím kúpy, kľudne počkajte na moje nasledujúce zhrnutie. Oteplením počasia určite pribudnú ďalšie tisícky km a nových skúseností a zážitkov s týmto zatiaľ spoľahlivým a pohodlným gravelom Gestalt 2.5 značky Marin.
Zatiaľ vám prajem pekný začiatok novej cyklistickej sezóny 2023.
Jeden z tímu Život s bicyklom
Karol Nickler
Dakujem Karol za zhrnutie. Mam rovnaku skusenost aj s prevodmy aj zo svalmy. Mne sa osvedcilo pravidelne striedat horsky a gravel lebo ked som preferoval gravel trpel som na horskom a opacne ( ako pises ). Nie som tak trenovavny ako ty takze volil som dvojprevodnik 22 38 a kazetu 11-32.
Ahoj Sarin,
dakujem za podelenie sa o skusenosti. Tie prevody ktore spominas, su super. Ja som mal dokonca na prvom horskom bicykli najlahsi 22 a 36 a velmi dobre sa osvedcil v strmych kopcoch, kde ini museli tlacit bicykle. Napr. niekolko takych vyzivnych usekov, kt budes asi poznat, su z Gelnice na Plejsy.
Gravel bicykel Marin Gestalt 2.5 je uz v servise. Dal som vymenit na nom kazetu za 11-40 (povodna 11-34) a ovalne prevodniky 32-48 (povodne okruhle 34-52). Na buduce planovane vzdialenosti a kopce by to mohlo uz hadam stacit. Urcite napisem o tom dalsi clanok. …len nech sa nam to pocasie uz konecne otepli 🙂
Výborný setup s tým utiahnes všetko!