Ako zistiť, ktorý horský bicykel je pre vás vhodný? V tomto článku sa pokúsime pomôcť vám na túto otázku čo najlepšie si odpovedať.
Typ horského bicykla: Rôzne druhy jazdy si vyžadujú iný typ bicykla, takže zo začiatku zvážte, kde budete na bicykli jazdiť a aký druh jazdy preferujete.
Kľúčové vlastnosti: Najdôležitejšími vlastnosťami sú pruženie, veľkosť kolies, materiál rámu, prevody a brzdy.
Prispôsobiteľnosť: V neposlednom rade sa uistite, či je bicykel prispôsobený vašim požiadavkám. Najlepšie si to overíte osobne priamo v predajni bicyklov.
Poznámka: Článok sa venuje základnému rozdeleni horských bicyklov. Pre podrobnejšie informácie sa obráťte na odborných predajcov vo vašom okolí.
Typy horských bicyklov
Trailové bicykle
Pravdepodobne najčastejší typ horského bicykla, pretože jeho kategorizácia sa nezakladá na žiadnych špecifikách závodného jazdenia. Ak sa radi stretávate s priateľmi na začiatku ciest, kde sa strieda stúpanie s klesaním, tento typ bicykla bude pre vás ako stvorený. Bicykle tejto kategórie kladú rovnaký dôraz na zábavu, efektivitu a vhodnú hmotnosť.
Charakteristika: 120 – 140mm prepruženie, hlavový uhol 67 – 69°
Pozn. : Prepruženie je pohyb vykonaný predným a zadným pružením. Hlavový uhol je uhol formovaný hlavovou trubkou a terénom. Strmší hlavový uhol zaručuje svižnejšie manévrovanie s bicyklom a rýchlejšiu jazdu do kopca. Menši hlavový uhol zaručuje lepšiu stabilitu pri vyššej rýchlosti, ale jazda do kopca nebude tak efektívna ako pri strmom uhle.
Bicykle pre cross – country
Pre tento typ jazdy je charakteristická rýchlosť so zameraním na schopnosť jazdy do kopca. Vzdialenosť je v intervale medzi pár a 25 a viac kilometrov. Bicykle tohto typu sa zameriavajú na efektivitu a malú hmotnosť. Takýto bicykel bude vhodným výberom, ak plánujete začať súťažne jazdiť alebo preferujete ráznejšiu jazdu po miestnej trati.
Charakteristika: 80 – 100mm prepruženie, hlavový uhol 70 – 71°
Fat biky
Nadrozmerné plášte, so šírkou od 3,7 do 5 palcov a viac, poskytujú bicyklom tohto typu vynikajúcu trakciu, obzvlášť pri jazde na piesku alebo snehu. Fat bike bicykle sú vhodné hlavne pre začiatočníkov, pretože plášte sú odolné aj na nepriaznivom teréne. Ak však plánujte na bicykli jazdiť v lete, dlhšie trasy a v členitom teréne, tak na tomto type bicykla si to neužijete.
All – mountain horské bicykle
Uvažujte o jazde typu all – mountain s intenzívnou jazdou do kopca, dlhšími klesaniami a s viacerými technickými úsekmi – vytvorených človekom i prírodou. Horský bicykel na all – mountain jazdu je navrhnutý tak, aby si poradil s ostrým klesaním ale aj s jednoduchou jazdou do kopca.
Charakteristika: 140 – 170 mm prepruženie, hlavový uhol 65 – 68°
Zjazdové / parkové bicykle
Obvykle sa na nich jazdí v bike parkoch kde je k dispozícii vlek alebo lanovka. Horské bicykle tohto typu sú veľké a odolné. Cyklisti nosia integrálne prilby a celotelové chrániče, keďže skáču, jazdia cez nerovný terén a prekážky z dreva a kameňov.
Charakteristika: 170 – 200+ mm prepruženie, hlavový uhol 63 – 65°
Vlastnosti horských bicyklov
Typ odpruženia a priemer kolies sú dve kľúčové vlastnosti, ktoré určujú pre aký terén je horský bicykel vhodný. Okrem toho by ste mali brať do úvahy napríklad aj materiál rámu, počet prevodov a druh bŕzd.
Druhy odpruženia
Rigid – pevný rám aj vidlica: Nie zrovna bežný typ, pevné horské bicykle nemajú žiadne pruženie. Sú ľahko udržiavateľné, obvykle lacné, ale väčšina cyklistov preferuje bicykle s pružením pre väčšie pohodlie. Viacero bicyklov typu fat bike sú pevné, pretože široké plášte a ich podhustenie cyklistom poskytujú pruženie potrebné na pohltenie nárazu spôsobeného nerovnosťou terénu.
Hardtail: Tieto horské bicykle majú vpredu odpruženú vidlicu, ktorá pomáha absorbovať nárazy predného kolesa, ale zadná časť bicykla odpružená nie je (preto hardtail – „pevný chvost“). Bicykle typu hardtail sú obvykle lacnejšie ako celoodpružené bicykle a majú menej pohyblivých častí (menšie nároky na údržbu). Hardtail horské bicykle sú ľahšie ako celoodpružené, čo oceníte hlavne pri jazde do kopca. Náročnejší cyklisti a pretekári používajú hardtail rámy z karbónu, ktoré sú veľmi ľahké.
Väčšina hardtail bicyklov má možnosť prednú vidlicu uzamknúť, čím sa z hardtailu stane pevný bicykel. To je výhodné pri jazde po rovnom asfalte.
Cyklisti obľubujúci jazdu typu cross – country sa zameriavajú práve na hardtail modely, keďže tieto umožňujú efektívnejší prenos výkonu medzi pedálmi a zadným kolesom. Hardtail bicykle si hravo poradia s traťou typu all – mountain a vďaka nízkej cene a ľahkej údržbe sú dobrou voľbou pre všetky trate s výnimkou zjazdárskych.
Celoodpružený horský bicykel: Existuje veľa variácií bicyklov s kompletným odpružením, ale všeobecným pravidlom je odpruženie prednej a zadnej vidlice za účelom pohltenia nárazov spôsobených nerovnosťami trate. Toto vo veľkej miere znižuje náraz na cyklistu, zvyšuje trakciu a robí jazdu viac pohodlnejšou.
Horský bicykel s kompletným odpružením dokáže pohltiť nárazy z hrboľov a otrasov, ale môže spôsobovať stratu energie pri jazde do kopca. V konečnom dôsledku väčšina celoodpružených bicyklov má možnosť uzamknutia pruženia za účelom lepšieho využitia energie pri jazde do kopca.
Veľkosti kolies horských bicyklov
26 palcov: Nie tak dávno všetky horské bicykle pre dospelých boli vybavené kolesami veľkosti 26 palcov. Táto veľkosť je stále dostupná, ale pri vašej návšteve predajne s bicyklami sa často stretnete s otázkou, či si prajete bicykel s veľkosťou kolies 26, 27,5 alebo 29 palcov.
27,5 palca (650b): Táto veľkosť kolies je zlatou strednou cestou vo výbere medzi 26 a 29 palcovými kolesami. 27,5 palcové kolesá poskytujú väčší komfort pri prejazde nerovností než 26 palcové kolesá a zároveň sú ľahšie manévrovateľné než 29 palcové kolesá. 27,5 palcové kolesá sú na celoodpružených horských bicykloch ale i na hardtail modeloch.
29 palcov: Tieto kolesá majú menšiu akceleráciu, ale akonáhle začnete jazdu tak uvidíte, že zdoláte podstatne dlhšiu trasu ako s 26 palcovými kolesami. 29 palcové kolesá sú viac efektívne pri dlhších trasách, keďže si zachovávajú svoju hybnosť, majú väčší akčný uhol, čo umožňuje ľahšie zdolanie prekážok v teréne. Bicykle s týmito kolesami si získali na popularite medzi cyklistami obľubujúcimi cross – country. 29 palcové kolesá majú pevné a hardtail modely, ale aj celoodpružené modely.
27,5+ palca: Znamienko „+“ jednoducho udáva extra široké kolesá a plášte, zvyčajne 27,5 x 2,80 alebo viac. Širšie plášte poskytujú pohodlnejšiu jazdu. Taktiež majú menší valivý odpor, čím nasledujú trend bicyklov so širšími kolesami a plášťami.
24 palcov: Horské bicykle pre deti majú obvykle 24 palcové kolesá prispôsobené ich dĺžke nohy. Väčšina z nich sú lacnejšie verzie bicyklov pre dospelých s jednoduchšími komponentami. Vo všeobecnosti sú tieto bicykle vhodné pre vekovú skupinu od 10 do 13 rokov, ale výber bicykla tu záleží aj od výšky dieťaťa, nie len od jeho veku. Mladšie či menšie deti môžu začať s horskými bicyklami ktoré majú 20 palcové kolesá.
Materiál rámu horského bicykla
Materiál rámu ovplyvňuje hmotnosť, pevnosť, trvácnosť, kvalitu jazdy ale aj cenu bicykla.
Hliníková zliatina je najčastejšie používaným materiálom pre rámy horských bicyklov. Niektoré drahšie modely majú odľahčené hliníkové rámy ako výsledok vynaloženia väčších výdavkov na výber materiálu, vzhľad trubiek a celkový výrobný proces.
Ďalšie materiály z ktorých môže byť rám zhotovený sú oceľ, titán a uhlíkové vlákna. Oceľ je pevná, lacná a poskytuje pohodlnú jazdu, no na druhej strane je pre horský bicykel pomerne ťažká. Titán je ľahký a odolný, ale zároveň drahý pre iné ako pretekárske horské bicykle. Uhlíkové vlákna – carbon sú pomerne často využívané pri typoch cross – country, pretekárskych aj all – mountain horských bicykloch. Tento materiál je vzhľadom k náročnému výrobnému procesu pomerne drahý, avšak v poslednej dobe cena karbónových rámov mierne klesá.
Prevody horských bicyklov
Počet prevodov bicykla je výsledkom vynásobenia počtu predných prevodníkov počtom ozubených kolies kazety. Horské bicykle sú k dispozícii v rozmedzí od jedného do 30 prevodov. Ak vezmete do úvahy množstvo kombinácií prevodníkov, ozubených kolies a počet zubov na nich, veci naberú na komplexnosti.
V skratke, najdôležitejšou vecou, ktorú treba zvážiť, je vaša kondička a terén na ktorom budete jazdiť. Ak budete jazdiť veľa strmých stúpaní a jazda do kopca vám bude robiť ťažkosti, mali by ste si zvoliť bicykel s viacerými prevodmi. Ak ste zdatný cyklista alebo ak budete jazdiť iba na rovine, tak vám nebude treba bicykel s viacerými prevodmi. Menej prevodov naviac uberie bicyklu na hmotnosti.
Horské bicykle tradične majú 2 alebo 3 prevodníky kvôli poskytnutiu výberu menej náročných prevodov pre jazdu do kopca. No na druhej strane horské bicykle s jedným prevodníkom a kazetou obsahujúcou 9, 10 alebo 11 ozubených kolies sú veľmi populárne. Bicykle s jedným prevodníkom sú ľahšie a jednoduchšie, pretože budete potrebovať iba jeden menič na menenie prevodov na kazete, čo vám umožní použiť tie prevody ktoré potrebujete.
Majte však na pamäti, že prevody je po kúpe bicykla možné upraviť, takže si nad prevodmi nemusíte priveľmi lámať hlavu.
Brzdy horských bicyklov
Kotúčové brzdy v súčasnej dobe nahradili tzv. ráfikové na všetkých modeloch horských bicyklov okrem základných.
Kotúčové brzdy: Majú brzdové došičky, ktoré sú priliehajú na rotor brzdy upevnený na stred kolesa. Kotúčové brzdy majú dve varianty:
Hydraulické kotúčové brzdy poskytujú pokročilejšie a výkonnejšie brzdenie s menšou námahou a navyše sa samé prispôsobia opotrebovaniu brzdových vložiek.
Lankové brzdy (mechanické) potrebujú manuálne nastavenie pri opotrebovaní brzdových vložiek
• Výhody v porovnaní s ráfikovými brzdami:
spoľahlivejšie brzdenie vo všetkých podmienkach;
je oveľa lacnejšie vymeniť opotrebovaný rotor ako celé koleso;
väčší výkon v strmom a mokrom teréne;
menšia námaha prstov.
• Nevýhody v porovnaní s ráfikovými brzdami:
Ťažšie spozorovateľné opotrebovanie brzdových doštičiek a ich výmena. Hydraulické brzdy sú drahšie na údržbu.
Ráfikové brzdy: Niektoré základné modely horských bicyklov majú ráfikové, tzv. V-brzdy. Tie majú brzdové špalíky priliehajúce pri brzdení na ráfik kolesa.
• Výhody v porovnaní s kotúčovými brzdami:
sú šetrné;
ľahšie spozorovateľné opotrebovanie brzdových vložiek a ich výmena
• Nevýhody v porovnaní s kotúčovými brzdami:
postupne opotrebovávajú ráfik;
náročnejšie brzdenie;
menej účinné v mokrom a blatistom teréne;
vyžadujú si väčšiu silu prstov na pákach za účelom agresívnejšieho brzdenia.
Prispôsobiteľnosť horského bicykla
Horský bicykel, ktorý sa dobre prispôsobí vám, vašej výške a štýlu jazdy je bicykel, ktorý si rýchlo zamilujete. Správny výber bicykla má vplyv na jeho riadenie, istotu na trati a pomôže vám vysporiadať sa s technickejšou a náročnejšou jazdou.
Aké sú veľkosti horských bicyklov: Horské bicykle majú veľkosti rámu označené S, M, L alebo v palcoch (napr.16,5″; 19″; 21″). Veľa výrobcov dodáva tabuľku veľkostí, kde je zobrazená výška cyklistu pre každý bicykel. Ak je vaša výška v rozmedzí údajov v tabuľke, je lepšie sa zmýliť smerom k menšiemu rámu, keďže tam existuje možnosť prispôsobenia rámu bicykla sedlovkou, či predstavcom.
Viac o správnom výbere bicykla nájdete v článku Výber správnej veľkosti bicykla >>
Vyberte si správny model priamo v obchode: Ak už viete, pre aký bicykel sa rozhodujete, navštívte špecializovanú predajňu za účelom výberu pre vás najvhodnejšieho modelu.
Urobte si skúšobnú jazdu: Spýtajte sa na vyskúšanie viacerých bicyklov. Za pomoci špecialistu by sa mal váš výber zúžiť na 2 až 3 modely. Aj napriek tomu, že majú podobné ceny a komponenty, jazda na každom z nich sa bude líšiť. Ak je to možné, na každom si urobte jazdu v rozmedzí 5 až 10 minút po rôznych typoch terénu, vrátane menšieho kopca. Vo väčšine prípadov jeden z vyskúšaných bicyklov sa bude javiť lepším než ostatné. Bicykel by mal pre vás byť ako prirodzené rozšírenie vášho tela.
Na otestovanie bicykla sú vhodné aj testovacie dni, ktoré organizujú niektoré značky bicyklov.
Údržba horského bicykla
Každá dobrá predajňa bicyklov vykoná na vašom bicykli predpredajný servis a technickú prehliadku pred tým, než na ňom začnete jazdiť. Taktiež sa spýtajte na prispôsobenie pruženia vašej telesnej hmotnosti. Po odjazdení prvých ca 50 km navštívte servis predajne pre prvé vyladenie a kontrolu.
Uistite sa, či máte aspoň tú najzákladnejšiu výbavu na opravu a údržbu: náhradnú dušu, sadu záplat, multináradie, mazivo na reťaz a niečo, v čom to všetko môžete nosiť. A samozrejme nezabudnite na prilbu.