Montáž galusky | Ak ste vášnivým cestným cyklistom, tak už určite viete, ako nahodiť galusku na cyklistický ráfik. Ak náhodou nie, tak vedieť nainštalovať alebo nahodiť galusku na váš bicykel je veľmi užitočná zručnosť, ktorá sa vám môže zísť nielen v prípade defektu na vašej túre. Rovnako sa vám táto zručnosť zíde aj pri nahodení galusiek po ich opotrebení, pri výmene dezénu galusiek v priebehu sezóny alebo za účelom prípravy bicykla na jazdu pre požadovaný špecifický povrch.
Skrátka montáž galusky je pre každého cestného cyklistu nutnou znalosťou a ich výmena nemusí byť drina. Stačí potrebná znalosť, ktorá sa dá zhrnúť do niekoľkých jednoduchých bodov a trocha cviku. Čím častejšie budete montáž galusky praktizovať, tým sa to stane pre vás rutinnejšie a rýchlejšie. Tento článok „Montáž galusky na cestný ráfik bicykla” vás prevedie jednotlivými krokmi.
Montáž galusky alebo ako nahodiť galusku (prepis videa)
Filip: Ukážeme si, ako správne nahodiť galusku na cestný ráfik bicykla pomocou obojstrannej pásky. Na montáž galusky budeme potrebovať galusku, obojstrannú pásku určenú na lepenie galusiek, nožnice, technický benzín alebo lieh na odstránenie mastnoty a nečistoty z ráfika a pumpu na nafúkanie galusky.
1, Pri montáži novej galusky odporúčam galusku aspoň deň vopred nafúkať na 3 alebo 4 bary, aby galuska chytila svoj tvar a natiahla sa, aby s ňou bola ľahšia manipulácia a ľahšie sa navliekala na ráfik.
2, Teraz odporúčam poriadne očistiť a odmastiť ráfik bicykla, aby sa tam páska poriadne a dokonale nalepila. Na očistenie ráfika bicykla použijem technický benzín a prejdem po celom obvode ráfika.
3, V treťom kroku prejdeme na samotné lepenie obojstrannej pásky na ráfik kolesa. Otázkou je, akú šírku obojstrannej pásky budete potrebovať. Ak máte ráfik:
- 19 až 23 mm, odporúčam vám použiť 19 mm pásku a ak je váš ráfik v rozmedzí
- od 22 do 26 mm, tak odporúčam použiť trošku širšiu 22 mm pásku.
4, Keď máme cestný ráfik kolesa bicykla odmastený, môžeme prejsť na lepenie obojstrannej pásky na ráfik kolesa. Začíname od dierky na ventil. Obojstrannú pásku sa snažíme pri lepení na ráfik bicykla vycentrovať na stred a zároveň ju lepíme po jeho obvode a pritláčame. Koniec pásky zastrihneme, aby bol zarovno so začiatkom pásky tak, aby sa neprekrývala.
5, V piatom kroku si dáme dole 3 až 4 cm z ochrannej fólie obojstrannej pásky, aby sme mohli začať s osadzovaním galusky.
6, Následne vypustíme vzduch z galusky, aby sme ju mohli začať montovať na cestný ráfik kolesa bicykla.
UPOZORNENIE #1 Ak máte kolesá s vyšším ráfikom, v tom prípade je potrebné namontovať na ventil redukciu, aby sa vám to na ráfik kolesa bicykla ľahšie nasadzovalo a nemuseli ste sa zbytočne trápiť.
UPOZORNENIE #2 Pred montážou galusky skontrolujte či ju máte správne otočenú v smere rotácie kolesa. Značku v tvare šípky nájdete na jednej zo strán galusky.
Galusku začíname osádzať od ventilu, ale pásku ešte dole nesťahujeme. Keď máme ventil osadený, tak nahodíme galusku po celom obvode ráfika.
7, V siedmom kroku po montáži novej galusky na cestný ráfik bicykla môžeme prejsť k jej nafúkaniu. Nafúkať ju stačí na 2 až 3 bary a snažíme sa ju vycentrovať, aby bola vycentrovaná v strede. Vycentrovanosť osadenia galusky vieme zhodnotiť tak, že roztočíme koleso v rukách a pozeráme sa na možné odchýlky, ktoré následne napravíme. Keď máme galusku osadenú a nehádže nám ju do strán, môžeme prejsť na ďalší krok.
8, V ôsmom kroku môžeme prejsť k odstráneniu ochrannej fólie obojstrannej pásky, aby sa galuska pevne prichytila k ráfiku bicykla. Takže, najprv z galusky vypustíme vzduch. Následne jednou rukou ťaháme za koniec ochrannej fólie a druhou rukou sa snažíme prstom prilepiť galusku k ráfiku kolesa bicykla tak, aby sa nám neskĺzla z polohy, do ktorej sme ju vycentrovali.
Po stiahnutí ochrannej fólie z obojstrannej pásky nám v deviatom kroku ostáva už len nafúkať galusku na vami alebo výrobcom požadovaný tlak. Samozrejme, ideálne je sa pridržiavať hodnôt, ktoré udáva výrobca a ktoré nájdete na jednej alebo druhej strane galusky. Netreba tieto odporúčané tlaky prevyšovať, aby nedošlo k poškodeniu ráfika, alebo samotnej galusky.
- Po nafúknutí kolesa vám ho stačí už len osadiť do rámu bicykla a užívať si ďalšie kilometre na cestách alebo v prírode.
Pokiaľ máte akékoľvek nejasnosti alebo otázky na tému „Montáž galusky na cestný ráfik bicykla alebo ako nahodiť galusku na váš bicykel”, napíšte nám ich do koment sekcie.
Užite si opäť dlhé a pekné cyklojazdy na bicykli na novonahodených galuskách!
Tím Život s bicyklom
Děkuji za názorný návod a prosím o radu zda mohu použít galusku 24mm na ráfek 26mm? Děkuji a zdravím z Jizerek.
Dobrý deň,
Z bezpečnostného hladiska to nie je správne, nakoľko galuska je užšia ako samotný ráfik čo môže mať za následok poškodenie ráfika. Ale na druhej strane sa to bežne používa a pasovať by to malo. Dnes je to hlavne kvôli aero trendu voziť širšie ráfiky, aby stena plášťa nepretŕčala za úroveň ráfika.
Zdravím . Akú výšku redukcie ( extendwr ) potrebujem pri ráfiku vysokom 50mm ( Campagnolo Bora One ) Ďakujem
Dobrý deň, záleží akú značku galusky plánujete použiť, nakoľko niektoré majú dĺžku ventila 40 poprípade 50mm. Vo všeobecnosti ak použijete dĺžku nadstavca 30 mm tak to bude akurát a bude sa vám ľahko dať fúkať kolesá bez trápenia. Ak ale potrebujete vedieť presnú dĺžku aby ste mali lepšiu aerodynamiku budem potrebovať presný model galusky.
Dobrý deň , Galuska je continental sprinter gatorskin tubular 25mm šírka .
Dobrý deň,
Pravdepodobne je dĺžka ventilového tela na tejto galuske 30 mm to znamená že ak máme ráfik s výškou 50 mm tak potrebujete dĺžku nadstavca minimálne 25mm, ale pre jednoduchšie fúkanie a manipuláciu by sme radšej odporučili 30 mm dlhý nadstavec.
V ponuke máme tieto: https://eshop.zivotsbicyklom.sk/tufo-nadstavec-ventilu/ alebo tieto: https://eshop.zivotsbicyklom.sk/vortex-nadstavce-pre-galuskove-ventily-stretch–30-mm–cierne/