Výdrž batérie elektrobicykla dokážete ovplyvňovať ako pred jazdou, tak aj počas nej. V stručnosti si vymenujeme aspoň časť faktorov, ktoré máte pod svojou kontrolou a nižšie si ich rozpíšeme podrobnejšie. Na výdrž batérie elektrického bicykla má váha, členitosť a podklad terénu, dezén a hustota tlaku v plášťoch, používanie vhodného režimu asistencie, plynule pedálovanie. A z poveternostných podmienok je to hlavne miera chladu, za akého sme sa vybrali na cyklovýlet. Pri ustriehnutí spomenutých faktorov dokážete využiť kapacitu batérie eBiku na maximum.
1. Používajte správny režim asistencie v správnom momente
Ak budete chcieť jazdiť celý deň napr. v BOOST móde, tak príliš ďaleko nezájdete. Pre čo najdlhší dojazd, maximálnu efektivitu a zábavu využívajte dostupné režimy asistencie pedálovania určené pre daný účel. Na rovných cestách a rýchlejších úsekoch cyklochodníkov využívajte napríklad najnižšiu asistenciu ECO (pomenovania režimov sa líšia podľa systému, napr. môžete mať k dispozícii ECO, TRAIL a BOOST režim), pri technických úsekoch a stúpaniach stlačte BOOST a keď jazdíte priemerne náročný terén, tak využite režim TRAIL. Týmto spôsobom maximálne predĺžite výdrž batérie elektrobicykla.
2. Výdrž batérie elektrobicykla znacne ovplyvnuje hmotnosť
Hmotnosť jazdca a samotného elektrobicykla je najväčším faktorom ovplyvňujúcim dojazd. Tú ale ovplyvniť veľmi nedokážeme. Čo ale ovplyvniť vieme, je koľko ďalších extra vecí (náhradné oblečenie, súprava na opravu bicykla a defektov, jedlo, voda, stan, spacák, varič atď.) si so sebou zoberieme na cyklotúru. Treba to brať tak, že akékoľvek zníženie prebytočnej hmotnosti vám pomôže na cyklotúre predĺžiť výdrž batérie elektrobicykla. Najväčší úbytok energie batérie je pozorovateľný počas pedálovania v kopcoch, kde elektromotor a batéria naplno pracujú, aby pomohli jazdcovi dostať sa hore, na rozdiel od rovinatejšieho terénu, kde len pomáhajú pri udržaní rýchlosti jazdca. Tak či onak, ľahší jazdci dokážu zájsť na jedno nabitie batérie ďalej ako my ostatní.
3. Používajte správne plášte
Valivý odpor cyklistických plášťov je ďalším kľúčovým faktorom, ako dokážete predĺžiť výdrž batérie eBiku počas cyklovýletu. Valivý odpor cyklistických plášťov ovplyvňuje zmes pneumatík, šírka, vzor plášťa a tlak na ktorý je nafúkaný. Vo všeobecnosti platí, čím vyšší tlak, užšie plášte, hladšia vzorka a tvrdšia zmes, tým nižší valivý odpor (ale znížená trakcia hlavne na uvoľnenom povrchu). A samozrejme, to isté platí aj naopak.
Ako sa teda správne rozhodnúť?
Keďže väčšinou jazdíme pre radosť a relax, tak vám odporúčame vybrať si cyklistické plášte, ktoré najlepšie vyhovujú vašej jazde a potrebám terénu. Čo sa týka tlakov, oplatí sa experimentovať a nájsť si ideálnu rovnováhu. Na cesty je ideálne mať užšie plášte, nafúkané na tvrdšie. Do lesa zase širšie plášte, nafúkané na nízkych tlakoch, aby mali dobrý grip, dokázali pohlcovať menšie nerovnosti a zmierňovať prechody cez väčšie nerovnosti (korene, kamene).
4. Výber terénu
Treba mať na pamäti, že strmý, tiahly a technicky náročný terén vybije vašu batériu za kratší čas a počas menšieho počtu kilometrov, ako mix rovinatého terénu s miernymi stúpaniami.
5. Pedálujte plynule
Plynulé pedálovanie znamená udržiavanie stálej kadencie, ktorá vám najviac vyhovuje, tá vám taktiež pomôže predĺžiť životnosť batérie elektrobicykla a tým prejsť viac kilometrov. Náhle alebo prudké zvyšovanie rýchlosti naopak batériu vyšťavujú rýchlejšie. Tiež viete ušetriť batériu, ak pri pedálovaní do kopcov zvolíte vhodné/ľahšie prevody, pretože zaťažujú motor a tým aj batériu oveľa menej.
6. Jazdite plynule
Teraz, keď už viete aké prevodové stupne používať v akom teréne a za akých podmienok, mali by ste sa sústrediť aj na čo najplynulejšiu jazdu. Časté zastavovania a opätovné prudké rozbiehanie sa extrémne zaťažuje batériu a jej celkovú výdrž.
7. Nenechajte batériu príliš podchladiť
S tým obvykle nemôžete veľa urobiť. Len si treba pamätať, že jazda v zime počas nízkych teplôt znížuje kapacitu batérie a tým aj celkový odjazd. Tiež je ale možné, dokúpiť ochranné kryty na batériu proti chladu. Napr. na stránke obal na batériu >>
8. Batériu skladujte pri nižších teplotách
Batérie by sa nemali skladovať pri teplotách pod bodom mrazu, ani pri teplotách vyšších ako 30 °C. Tiež by nemali byť uložené vo vlhkom prostredí, či vystavené veľkým teplotným výkyvom alebo ponechané na prudkom slnku. V ideálnom prípade skladujte batériu na chladnom a suchom mieste pri teplote 0-20ºC a ak ju skladujete dlhší čas, nechajte ju nabitú na 30-60 percent. Plne nabité alebo prázdne batérie nie sú ideálne na skladovanie 🙂
Všeobecné otázky
Nabíjanie, batérie a dosah
Motory, rýchlosť a výkon
Aký strmý kopec dokáže vyjsť elektrický bicykel? | Dá sa vypnúť pedálový asistent na elektrobicykli? |
Je ťažšie pedálovať na elektrobicykli, ako na bicykli? |