Vedieť, kedy a ako vymeniť brzdové platničky na bicykli, tiež nazývané brzdové doštičky, je kľúčom k zachovaniu maximálnej bezpečnosti každého cyklistu. Brzdové platničkysú dôležitou súčasťou brzdového systému bicykla. Sú to časti, cez ktoré sa prenáša brzdný výkon z brzdových pák na volante na brzdové kotúče kolies. Ich hlavnou úlohou je zabezpečiť účinný a rovnomerný brzdný účinok. Kvalitné brzdové platničky sú nevyhnutné na kontrolu rýchlosti, najmä v nepriaznivých poveternostných podmienkach alebo v náročnom teréne. Naopak, opotrebované alebo poškodené brzdové doštičky môžu ohroziť účinnosť bŕzd pri spomaľovaní, alebo zastavovaní bicykla.
Kedy vymeniť brzdové platničky
Vedieť kedy vymeniť brzdové platničky na vašom bicykli, je kľúčom k zachovaniu k bezpečnosti a maximálnej účinnosti bŕzd. Tu je niekoľko najhlavnejších ukazovateľov, že je čas na výmenu platničiek:
Opotrebovaný materiál brzdových doštičiek
Keď jazdíte často v náročných podmienkach alebo ak od poslednej kontroly uplynul dlhší čas, vizuálne skontrolujte hrúbku a tvar opotrebenia brzdových doštičiek. Dobré pravidlo je, že ak je materiál platničiek tenší, ako 1/4 ich pôvodnej hrúbky alebo ostáva už len 1 mm z pôvodnej hrúbky platničky či dochádza k nerovnomernému opotrebeniu ich plochy, je potrebné brzdové platničky vymeniť. Ich výmena je tiež potrebná ak na platničkách vidíte akékoľvek fyzické poškodenie, napríklad praskliny.
Znížený brzdný výkon
Jedným zo znakov opotrebovania brzdových platničiek je ich nedostatočný účinok, čo sa prejavuje na dlhšej brzdnej dráhe a mäkkej brzdovej páčke. Príčinou za nekonzistentným či nepredvídateľným brzdením môže byť aj výrazné nerovnomerné opotrebovanie brzdových plôch doštičiek. V jednom aj druhom prípade je ich čas vymeniť za nové. Znížený brzdný výkon môže byť taktiež zapríčinený znečistením brzdových platničiek a kotúča olejom alebo inými látkami. V takom prípade postačí pre obnovenie ich pôvodného výkonu použiť na odmastenie správne prípravky.
Hlučné brzdy
Pískanie alebo škrípanie kotúčových bŕzd je zväčša zapríčinené mokrom, alebo zamastením brzdových platničiek a kotúčov. Pri zamastení ich stačí len odmastiť. Taktiež môžu pískať, keď sú nové. V takom prípade stačí krátky výlet, než sa trocha ich povrch zjazdí. Nepríjemné zvuky pri brzdení však môžu byť aj znakom úplne opotrebovaných brzdových doštičiek, kedy sa dostáva do styku kovová časť platničiek s brzdovými kotúčmi. V takom prípade je potrebná okamžitá výmena za nové, aby sa predišlo poškodeniu brzdových kotúčov.
Sledovaním týchto ukazovateľov môžete zabezpečiť, že brzdy vášho bicykla zostanú stále účinné a bezpečné, čo vám poskytne pokoj a istotu počas vašich jázd. Nezabudnite, že pravidelná údržba nielen brzdových platničiek, ale celého brzdného systému je kľúčom k dlhej životnosti a bezpečnosti vašej jazdy na bicykli. Zároveň, pravidelná výmena brzdových doštičiek je cenovo oveľa výhodnejšia ako oprava alebo výmena poškodených strmeňov hydraulických kotúčových bŕzd či brzdových kotúčov.
Prepis videa: Ako vymeniť brzdové platničky na bicykli
Ahojte. Vítam vás pri dnešnom videu Servis s Filipom.
Dnes sa pozrieme na podrobný návod, ako vymeniť brzdové platničky na kotúčových brzdách.
Najčastejším dôvodom prečo potrebujeme vymeniť brzdové platničky je opotrebenie, poprípade kontaminácia olejom alebo nečistotami, alebo ak chcete zmeniť zmes doštičiek, aby mali vaše brzdy lepší brzdný účinok.
Pri prvom pohľade môžeme vidieť, či sú doštičky opotrebované a ich výmena je potrebná.
Je pravidlo, že minimálna hrúbka brzdnej zmesi na platničke má byť 1 mm. Ako môžeme vidieť, táto brzdová platnička je už riadne opotrebovaná, jednak jej tu vidno nit a za druhé, už má fakt minimálnu hrúbku brzdovej zmesi.
Takto vyzerá nová brzdová platnička, kde vidíme v porovnaní so starou, že tej brzdnej zmesi je oveľa viac.
Brzdové doštičky sa snažíme čo najmenej držať holými rukami, aby sme ich zbytočne nezamastili a nezašpinili.
Ako zistíte, akú brzdovú doštičku potrebujete? Najčastejšie sa to robí na základe tvaru. V tomto prípade, treba vybrať starú platničku von a zájsť do bicyklového obchodu, poprípade na internet, kde si podľa presného tvaru viete objednať či zakúpiť brzdové platničky na váš bicykel.
Taktiež si viete pozrieť špecifikáciu danej brzdy a aj podľa toho sa dá ľahko dopátrať, o aké brzdové doštičky sa jedná.
Dajte si však pozor, treba použiť takú istú brzdovú zmes, akú máte na bicykli.
Potrebné náradie na výmenu brzdových doštičiek
Na výmenu brzdových doštičiek budeme potrebovať imbusový kľúč vo veľkosti 2 alebo 3 mm, poprípade sa zídu kliešte na vybratie závlačky, montpáka, aby sme zatlačili piestiky naspäť do strmeňa. A tiež je dobré, ak si jednou cestou už strmeň vyčistime, na to použijeme handričku a čistiaci prostriedok.
Postup výmeny platničiek krok po kroku
A teraz sa môžeme pustiť do odstránenia starých brzdových platničiek. Na začiatok si musíme dať dole koleso. Pomocou imbusového kľúča si odstránime závlačku na brzdovom strmeni, alebo tento šrúbok, ktorý nám drží platničky na mieste. Pri určitých typoch bŕzd je závlačka, ktorá nie je určená na odkrútenie pomocou imbusového kľúča, ale stačia nám na to kombinačky, kde si narovnáte konce a tiež ju vytiahnete von.
A keď už máme všetko pekne vytiahnuté, je dobré, keď si strmeň hydraulickej kotúčovej brzdy vyčistíme, aby nám tam neostali zvyšky špiny poprípade oleja. Takže potrebujeme čistiaci prostriedok, v mojom prípade je to Cyklostar. Nastriekame ho a handričkou poutierame do sucha.
Nakoľko nové brzdové platničky majú viac brzdnej zmesi, sú hrubšie, je potrebné si zatlačiť hydraulické piestiky na strmeňoch brzdy dovnútra. Používame na to montpáku, poprípade originál prípravok, pomocou ktorého si tieto brzdové piestiky rovnomerným tlakom zatlačíme naspäť do strmeňa.
Dosť často sa stáva, že brzdové piestiky vám nejdú zatlačiť úplne dovnútra, nakoľko je v brzdovom systéme veľa brzdovej kvapaliny. V tom prípade si treba na brzdovej páčke odkrútiť odvzdušňovaciu skrutku a trošku z nej vytlačiť.
Brzdové piestiky mám zatlačené dovnútra a môžeme sa pustiť do inštalácie brzdového obloženia. Zoberiem si brzdové doštičky, samozrejme novú pružinku, ktorú dáme medzi brzdové doštičky, zasunieme ich spať do strmeňa a už len zakrútime závlačku, respektíve istiacu skrutku. Dávame si pozor, aby nám prechádzala aj cez platničky, aj cez pružinku a následne dotiahneme.
Brzdové platničky máme na mieste, takže sa môžeme pustiť do osadenia kolesa, ale nakoľko máme nové platničky, vyčistený strmeň, je dobré si odmastiť aj brzdový kotúč, aby všetko na začiatku šľapalo ako má. Ja používam tento čistiaci prostriedok od Fortexu, vďaka ktorému stačí brzdový kotúč len vystriekať a mastnota a nečistoty zídu dole.
Nahodíme koleso späť na bicykel a uistime sa, že je správne umiestnené. Pri hydraulických kotúčových brzdách treba pár krát postláčať páčku, aby sa piestiky vrátili späť do svojej pracovnej polohy. Následne si roztočíme koleso a uistíme sa, že brzdový kotúč sa nám nedotýka doštičiek a nedochádza k prebytočnému treniu.
Ak k treniu nedochádza, brzdový kotúč nevydáva žiadne zvuky, tak máme hotovo. Pokiaľ by sa ale brzdové platničky šúchali o kotúč, treba si nanovo nastaviť brzdu. Tento postup si ukážeme v ďalšom videu.
Nové brzdové platničky spolu s kolesom máme na mieste, takže už len ostáva bicykel pred prvou jazdou poriadne odskúšať na pár metroch, či brzda brzdí, či má tlak v sebe, či sa náhodou niečo nepokazilo. Nakoľko brzdné doštičky treba zabehnúť, pretože je na nich výrobný povlak, ktorý treba odstrániť dlhším brzdením, na prvej jazde si treba dať zjazdík a poriadne brzdu prebrzdiť a následne bude mať plný brzdný účinok.
Ak sa vám toto video páčilo a aj vďaka nemu ste si vymenili brzdové platničky na svojom bicykli, budeme radi, ak nám zanecháte Like a odber na tomto Youtube kanále. A ak máte nejaké otázky, kľudne sa pýtajte v komentároch.
Ďakujem za pozornosť.