Konverzia, prestavba či prerobenie cyklistických kolies na bezdušové si vyžaduje kúpu bezdušových plášťov, ráfikov špecificky určených pre ich osadenie alebo dodatočnú úpravu bežných cyklistických ráfikov. A tomu sa budeme venovať v tomto článku. Zodpovedzme si ale najprv prečo prerobiť cyklistické kolesá na bezdušové? Pretože ich prestavba či uspôsobenie ponúka radu výhod. Zhrnutím, prechodom z klasických cyklistických dušových plášťov na bezdušové si okamžite zlepšíte zážitok z jazdy na bicykli tým, že sa vám zníži pravdepodobnosť defektov, zvýši trakcia plášťov a pohodlie, keďže bezdušové plášte si vyžadujú nižšie natlakovanie.
Výhody prerobenia cyklistických kolies na bezdušové
Zníženie rizika prepichnutia plášťov
Bezdušové plášte sú menej náchylné na defekt, pretože nemajú vnútorné duše, ktoré by mohli byť prepichnuté ostrými predmetmi na ceste alebo na trase v lese. A ak vám aj niečo prepichne plášť, tesniaci tmel otvor vyplní a zalepí skôr ako vzduch stihne uniknúť.
Zlepšený jazdný komfort
Bezdušové plášte je možné používať pri nižších tlakoch bez rizika prepichnutia. To znamená hladšiu a pohodlnejšiu jazdu, najmä na nerovnom alebo hrboľatom teréne.
Lepšia trakcia a ovládanie
Nižší tlak v bezdušových kolesách zlepšuje trakciu a ovládanie, najmä pri jazde na horskom bicykli alebo na klzkom povrchu, kde je priľnavosť kľúčová.
Znížený valivý odpor plášťov
Bezdušové pneumatiky majú často nižší valivý odpor v porovnaní s tradičnými dušovými plášťami, čo vedie k efektívnejšej a rýchlejšej jazde, najmä na hladkom povrchu.
Úspora hmotnosti
Aj keď bezdušový set obsahuje tesniaci tmel, celková hmotnosť bezdušového systému (ráfik, plášť, tmel) zvykne byť nižšia, ako pri tradičnej kombinácii duše a pneumatiky.
Ako bezdušový systém funguje
Zjednodušene povedané, bezdušové plášte a na nich uspôsobené ráfiky vytvárajú uzavretý systém. Tesniaci tmel, tiež nazývaný mlieko, ktorým sa bezdušové plášte po osadení na ráfik naplnia zabezpečuje, že počas jazdy vám tento tmel pri styku s vzduchom automaticky utesní vzniknutý defekt. To zabezpečí, že môžete pokračovať v ceste bez zastavovania a straty času potrebného na opravu defektu, čo môže byť významnou výhodou počas dlhých jázd alebo pretekov.
Nevýhody konverzie klasických cyklistických kolies na bezdušové
Hoci prechod na bezdušové kolesá prináša mnohé už spomenuté výhody, ako je značne širší výber plášťov, vyšší výkon, lepšia trakcia a ovládateľnosť, stále je nevyhnutné:
- používať kompatibilné komponenty
- dodržiavať správne postupy prechodu
- pravidelne kontrolovať a dopĺňať tmel
- vyššia cena.
Výhody prerobenia cyklistických kolies na bezdušové z hľadiska výkonu, pohodlia a eliminovania nepríjemných opráv defektov v najnevhodnejších chvíľach však nie je všetko, pre mnohých cyklistov môže znamenať aj veľmi cennú a výhodnú investíciu.
Prepis videa: Ako prerobiť bicyklové koleso na bezdušové
Filip: Ahojte, vitajte pri dnešnom videu Servis s Filipom. V dnešnom videu sa pozrieme, ako prerobiť bicyklové koleso na bezdušové. Teda, ako správne nainštalovať pásku na bezdušový ráfik. Respektíve, ako si prerobiť klasické koleso s dušou na bezdušové. Tak sledujte.
Predtým než s prerábkou začneme, je dôležité sa uistiť, že máme bezdušový ráfik a bezdušový plášť. Väčšinou každý ráfik, ktorý je pripravený na bezdušový systém, má na sebe označenie. Na mojom ráfiku je to napr TCS, čo znamená, že je to pripravené na bezdušový systém. Toto označenie sa nachádza aj priamo na plášti. Napríklad tu je to napísané ako Tubeless ready. Na iných plášťoch býva malé okienko, kde je napísané TCS alebo TLR.
Čo budeme potrebovať
Takže, také rýchle zhrnutie, čo budeme potrebovať na prerábku bezdušového kolesa. Je to samozrejme páska na ráfiky, ktorá by mala byť na to určená. Pri nejakých lacnejších obyčajných páskach, ktoré na to nie sú určené, môže tlak v pneumatike poškodiť pásku, koleso vyfučí a môžete to opravovať alebo prerábať nanovo.
Samozrejme, pred nalepením pásky je dobre ráfik odmastiť. Odmasťujeme pomocou technického benzínu, alkoholu alebo izopropylalkoholu. Ďalej sa nám zídu montpáky na montáž a demontáž plášťa, hrot, poprípade malý krížový šrubovák, vďaka ktorému si prepichneme otvor na ventil, Samozrejme, potrebujeme bezdušové ventilky, ktoré majú okolo seba tesnenie, ktoré nám utesní ráfik. Taktiež budeme potrebovať pumpu, poprípade zásobník na vzduch, vďaka ktorému nastrelíme plášť do ráfika a v neposlednom rade potrebujeme tmel, pomocou ktorého celý systém utesníme a v prípade defektu vám ho aj zalepí.
Pracovný postup
Odstránime z ráfika starú pásku, ďalej pomocou odmasťovača zbavíme ráfik mastnoty a nečistôt, ktoré tam ostali po starej páske. Šírka ráfika a šírka pásky je skoro rovnaká, len tá páska by mala byť o nejaké dva mm širšia. Ak by ste použili úzku pásku, nezakrylo by vám to dostatočne otvory a tlak by vám unikal. Ak by bola tá páska príliš široká, mohla by presahovať cez pätky ráfika, tým pádom by nám systém neutesnilo, tak ako má. Pásku teda volíme o 2mm širšiu ako je ráfik, v mojom prípade je to 23 mm ráfik, takže použijem 25 mm pásku.
Pásku začíname lepiť od otvoru na ventil s tým, že nezačíname presne pri diere, ale snažíme sa jednu-dve diery na špice vynechať, aby sme mali čo najlepšie prekrytie tejto pásky, aby nám ju nepodfúklo a aby sme ventilkom poriadne utesnili tento otvor. Začiatok poriadne pritlačíme, nakoľko sa bude ešte prekrývať, aby nám tadiaľ neunikal vzduch. A už len jemne šponujeme a prstom pritlačíme pásku, aby si našla svoju polohu. Keď sa už blížime k otvoru na ventil, pásku prekryjeme minimálne o desať cm a odstrihneme. Po nalepení pásky ju ešte raz poriadne pritlačíme, aby ostala tam, kde má byť.
Opäť si nájdeme otvor na ventil a pomocou ostrého hrotu, poprípade pomocou ostrého šraubováka si cez túto pásku prepichneme hrot. Nerobíme to nožíkom, nakoľko nožík má ostrú čepeľ a diera by sa mohla tak zväčšiť, že by nám to tesnenie na ventile už netesnilo.
Ďalej si cez tento otvor prevlečieme ventil, tesniacu gumičku prevlečieme z vonkajšej strany a na maximum dotiahneme istiacu matku. Pásku na ráfiku máme nahodenú, takže nám ostáva už len osadiť plášť, doliať tmel a skontrolovať tesnosť celého systému.
Tak a poďme obuť plášť. Najprv si plášť nastrelíme nasucho bez tmelu a následne dolejeme tmel a nafúkame koleso. Nafúknuté koleso ešte poriadne pohrkáme, aby sa nám tmel dostal všade.
Odporúčané množstvo tmelu pre plášte
Plášte o šírke 23-60 mm budú vyžadovať 60-90 ml tmelu na 1 plášť
Plášte o šírke 63-100 mm budú vyžadovať 90-120 ml tmelu na 1 plášť
Záver
Ako ste mohli vidieť, prerábka na bezdušový systém nie je nič zložité. Stačí, ak máte trošku zručnosti a pôjde to aj samé. Môže sa ešte stať, že koleso do druhého dňa trošičku sfúkne, keď sa na ňom nebude jazdiť, nakoľko sa ten tmel nedostal všade. Takže, hneď po prvej jazde, keď sa koleso poriadne rozmixuje, tmel sa roztečie a zalepí všetky póry a tým pádom je prerábka hotová.
Ak sa vám video páčilo a aj vďaka nemu ste si prerobili koleso na bezdušový systém, sme veľmi radi. A budeme sa tešiť, ak nás podporíte v ďalšej tvorbe a necháte nám na tomto videu Like. Vidíme sa nabudúce.