Ako opraviť defekt na bicykli pomocou lepidla aj samolepiacej záplaty na duše

Ako opraviť defekt na bicykli

Skôr, ako sa dostaneme k postupu, ako opraviť defekt na bicykli, aké náradie a diely budeme potrebovať alebo koľko času si na opravu rezervovať, ujasnime si, ako dostaneme defekt, aká zručnosť sa bude od vás vyžadovať, aké alternatívy k oprave defektu sú dostupné. A tiež si povieme o spôsoboch, ako sa dá defektom z veľkej časti predchádzať.

Ako dostaneme defekt?

Defekt na kolese bicykla zvyčajne znamená, že sa nám spravila na plášti (Viac o oprave bezdušových plášťov si môžete prečítať v článku https://blog.zivotsbicyklom.sk/oprava-bezdusovych-plastov/ alebo pozrieť vo videu https://youtu.be/r6b-UbJGUOg) alebo duši (pneumatiky s dušami) diera, alebo trhlina, cez ktorú nám uniká vzduch. Najčastejšie sa integrita plášťa alebo duše dokáže narušiť hneď niekoľkými spôsobmi. Napríklad je to prejdením cez ostrý predmet, ako sú klince, sklo alebo tŕne, ktoré preniknú do pneumatiky a duše. Druhý, menej častý spôsob je prerezanie bočnice plášťa až na dušu o ostrú hranu kameňa. A tretím je prerazenie alebo preštiknutie duše pri rýchlom zjazde prudkým nárazom o nerovný povrch narazením kolesa až na samotný ráfik napr. o väčší kameň.

Aké ťažké je opraviť defekt?

Náročnosť opravy prepichnutia alebo poškodenia môže byť rôzna. Pre niekoho so základnými mechanickými zručnosťami je to vo všeobecnosti dosť jednoduchá úloha. Zahŕňa odmontovanie kolesa, vyzutie plášťa, lokalizáciu defektu na duši, oprava defektu záplatou na dušu, opätovné založenie duše, nasadenie plášťa na ráfik kolesa bicykla, dofúkanie a potom opätovná inštalácia kolesa na bicykel. Samozrejme, budete k tomu potrebovať niekoľko správnych nástrojov a súpravu na opravu defektov, ale tomu sa budeme venovať podrobnejšie až nižšie.

Aké sú alternatívy k oprave defektu?

Pri bezdušových plášťoch sa vám malé prepichnutia utesnia samé pomocou tekutého tmelu vo vnútri pneumatiky. Ak sa tak nestane, musíte so sebou nosiť sadu na opravu bezdušových plášťov alebo náhradnú dušu. Najpraktickejšie je však mať rovno nainštalovanú penovú vložku odolnú proti nárazom, ktorá vám umožní dokončenie súťaže alebo výletu aj bez potreby opravy defektu.

Pri dušových plášťoch je najpraktickejšou alternatívou nosiť so sebou náhradnú dušu. Prípadne aj viac, ak idete na dlhší výjazd a budete jazdiť po náročnejších povrchoch. Namiesto snahy o opravu v bojových podmienkach môžete tak jednoducho prepichnutú dušu nahradiť novou a opraviť defekt v pohode domova. Aj napriek spomenutému, sada na opravu defektov nezaberie veľa miesta, preto ju majte stále so sebou. Jeden nikdy nevie.

7 spôsobov ako sa vyhnúť defektom

1. V prvom rade jazdite iba na kvalitou overených značkových plášťoch.

2. Používajte plášte vhodné pre terén, v ktorom jazdíte najčastejšie.

3. Nejazdite na už ojazdených dezénoch plášťov.

4. Používajte správny tlak v plášťoch pre terén, rýchlosť a obtiažnosť povrchu, v ktorom sa pohybujete.

5. Spomaľte pri jazde členitým podkladom, hlavne pri podkladoch s ostrými kameňmi.

6. Pri jazde po cestách (ak to bezpečnosť premávky alebo šírka cesty dovoľuje) vyhýbajte sa jazde po neudržiavanej krajnici.

7. Nepretržite venujte pozornosť terénu a aktívne sa vyhýbajte všetkému, čo môže poškodiť plášť aj dušu.

Prepis videa: Ako opraviť defekt na bicykli pomocou lepidla a samolepiacich záplat

Ahojte, vitajte pri ďalšom videu Servis s Filipom. V dnešnom videu sa pozrieme na najčastejšiu poruchu, ktorá sa vyskytuje na bicykli a dokáže pokaziť bicyklovačku. Tou poruchou je defekt na kolese.

Pozrieme sa na podrobný návod, ako si defekt opravíte aj sami doma, poprípade na výjazde. Postačí vám k tomu sada na opravu defektov napríklad od ParkToolu, poprípade samolepiace záplaty od značky Superb, ktoré použijeme.

Aké nástroje budete potrebovať na opravu?

Na opravu defektov na kolese bicykla toho veľa nepotrebujeme, postačí nám veľká servisná pumpa, alebo minipumpa, minimálne dve montpáky, taktiež nám dobre poslúži pero alebo fixka, aby sme si dierku označili a nestratili ju. A samozrejme budeme potrebovať záplaty s lepidlom alebo celú sadu na opravu defektov. 

Nástroje na opravu defektov

Typy záplat na opravu defektov duše

V tomto videu sa pozrieme, ako zalepiť defekt na bicykli pomocou lepidla aj pomocou samolepiacich záplat.

Typy záplat na opravu defektov duše

Sada samolepiacich záplat na duše obsahuje len náhradné záplaty a šmirgeľ. A sada od ParkToolu, ktorá funguje na báze lepidla obsahuje šmirgeľ, lepidlo a samozrejme záplaty na duše rozdielnych veľkostí.

V prvom kroku demontujeme koleso, plášť a vyberieme von dušu. Pomocou montpák dáme dole plášť. Nemusíme ho dať dole celý, stačí iba polovica, aby sme sa dostali ľahko k duši.

Lokalizáciu defektu na duši

Plášť máme demontovaný a môžeme si vybrať dušu von. Dušu máme von a hneď prvú vec, ktorú robíme, ako demontujeme dušu je, že prejdeme rukou po vnútornej strane plášťa, či sa náhodou niečo nenachádza v kolese, čo nám dušu prepichlo. Takže opatrne, jemným prítlakom ruky, aby ste sa neporezali alebo neprepichli si ruku, sledujete, či v plášti niečo netrčí, čo by mohlo spôsobiť defekt ešte raz. Ďalšia vec, ktorá je potrebná pri oprave defektu, je lokalizovať dierku, poprípade otvor na duši. Nafúkame si teda dušu pomocou pumpy a sluchom sa budeme snažiť lokalizovať či niekde nesyčí, nefučí. 

Lokalizáciu defektu na duši

V našom prípade môžeme hneď vidieť, kde sa dierka nachádza na duši. Je ju počuť, teda aj vidieť. Dierka sa nachádza tu a pomocou fixky si otvor označíme, teda ho zvýraznime, aby sme ho nestratili, keď vyfučíme koleso. Niektoré dierky sú také malinké, že ich pri vyfučanom kolese ani nie je vidno. Môže sa stať, že dierka je taká maličká, že nepočujete vzduch syčať, fučať a unikať von, v tom prípade je dobré použiť lavór či vedro s vodou. V prípade, že ste vonku v prírode, môžete využiť potok, ponoriť dušu pod vodu a následne budete vidieť, z kadiaľ vám vychádzajú bublinky von. A potom si už môžete defekt duši zalepiť.

Postup lepenia defektu duše pomocou lepidla a záplaty

Prejdeme teda k očisteniu duše. Zo sady si vyberieme šmirglík, pomocou ktorého očistíme celé miesto okolo dierky. Na základe dierky sa rozhodneme, akú veľkosť záplaty na dušu použijeme. 

Lepenie defektu duše pomocou lepidla a záplaty

Či väčšiu alebo menšiu. V tomto prípade je dierka malinká, takže nám postačí menšia záplata. Lepidlo si nanesieme na dušu cez otvor a snažíme sa kopírovať o niečo viac, ako je veľkosť záplaty na dušu, aby lepidlo vyčnievalo aj cez záplatu. To iste spravíme aj na náhradnej záplate, Dáme dole hliníkovú fóliu a nanesieme lepidlo na záplatu. Počkáme nejaké 2-3 minútky, pokiaľ nám trošičku nezaschne.

Lepenie defektu pomocou samolepiacej záplaty

Medzitým si ukážeme, ako sa opravuje defekt pomocou samolepiacej záplaty. V tomto prípade nám stačí len náhradná záplata zo sady a šmirgeľ. 

Tak, ako v predošlom kroku si defekt očistíme pomocou priloženého šmirglíka, odlepíme jednu záplatu a už ju len nalepíme cez defekt. Snažíme sa ju umiestniť tak, aby otvor, dierka na duši bola v strede tejto záplaty. Priložíme ju a už len tlakom prstov poriadne pritláčame. 

Lepenie defektu samolepiacou záplatou

A teraz skontrolujeme lepidlo na dierke, ktorú sme pripravili na záplatu od Parktoolu. Po zhruba dvoch minútach sa prstom uistíme, či nám lepidlo už zaschlo na dierke, alebo má ešte tekutú formu. Ak zaschlo, môžeme prejsť k zalepeniu. Zoberieme záplatu na dušu, na ktorom lepidlo už tiež zaschlo, priložíme cez defekt, cez otvor a nejakú minútku ho pritláčame prstami, aby lepidlo poriadne zaúčinkovalo a zaschlo.

Ako môžeme vidieť, záplata nám pekne drží, takže nám ostáva už len dať dole ochrannú fóliu. Dajte si pozor, pokiaľ lepidlo nie je dobre zaschnuté, môže sa stať, že spolu s touto fóliou vám dole zíde aj samotná záplata. Takže, buď si to jedným prstom pridržte alebo nechajte ešte dlhšie zaschnúť.

Kontrola opravy a nasadenie duše a plášťa na ráfik kolesa

Vyzerá, že sa nám otvor podarilo zalepiť, takže nasleduje kontrola. Dušu znova nafúkame a budeme počúvať, či nám zniekadiaľ stále nefučí.

Kontrola opravy defektu duše a montáž na ráfik kolesa

Môžeme sa pustiť do nahodenia plášťa a následne kolesa a pokračovať v jazde.

Plášť máme osadený, takže nám už len ostáva nafúkať koleso.

Koleso fúkame na predpísaný tlak, ktorý väčšinou nájdete na plášti alebo aj podľa podmienok, v ktorých jazdíte.

Už len osadíme koleso, poriadne dotiahneme a môžeme ísť jazdiť.

Koleso dofúkame a osadíme na bicykel

Opravu defektu na kolese bicykla máme za sebou a pokiaľ sa vám toto video páčilo a aj vďaka nemu ste si opravili defekt, budeme radi, ak nám necháte Like, prípadne komentár, ak máte nejaké otázky a vidíme sa pri ďalšom videu.

Čaute.

Ak sa vám článok páčil, kliknite:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *