Na konci jesennej mountain bikeovej sezóny 2015 som sa rozhodol, že dám šancu aj bicyklovaniu v nehostinnejších podmienkach a počasiu. Keď som začal robiť na internete prieskum pod slovnými frázami: najlepšie celoročné MTB plášte, celoročné cyklistické plášte, celoročné plášte na MTB, celoročné plášte horský bicykel, či celoročné pneumatiky na horský bicykel, tak po skončení som mal z výberu značiek a cien riadny guľáš. Jediné čo som vedel je, že by nové MTB plášte mali mať hlbší dezén ako plášte, na ktorých jazdím v súčasnosti.
Keďže do začiatku decembra som si vystačil s plášťami od WTB – NANO 2,1 x 27,5’’, ktoré patria síce k rýchlym MTB plášťom, ale nezradili ma ani za mokrých podmienok, či v náročnom teréne (moja obľúbená trasa na rýchle prevetranie sa od počítača: Košice-Bankov-Jahodná-Predné holisko/Lajoška [900 m] a späť za počítač), tak som sa do kúpy nových plášťov na horský bicykel nehrnul. Začať konať ma donútila až túra, na ktorú som sa vybral po niekoľkodňovom vytrvalom daždi. Vtedy sa naplno prejavili nedostatky nízkeho dezénu pneumatík pre bahnité a premočené podložie. Pre nerozhodnosť pri výbere plášťov cez internet som nakoniec skončil na telefóne s viacerými obchodmi, kde mi odporúčali rôzne celoročné MTB plášte do počasia, ktoré sa dalo v nasledujúcom období očakávať.
Výsledok naháňania sa za plášťami na horský bicykel
Výsledkom naháňania sa za plášťami na horský bicykel bolo, že som nakoniec skončil s objednávkou na celoročné MTB plášte značky Panaracer Neo-Moto 27,5 x 2,3.
Rozhodol som sa tak na základe rozhovoru s Ivom Vydrom, jedným z majiteľov cyklistického eshopu Sloger, ktorý mi dal na zváženie niekoľko otázok a faktov ohľadom:
– dĺžky a nestálosti prechodného obdobia na Slovensku
– trasy po ktorých chodím najčastejšie
– môj štýl jazdenia na bicykli
– moje ciele a
– frekvencie jazdenia.
Poďakoval som mu za odporučené typy MTB plášťov ale keďže nikto ma nemôže opiť rožkom, tak som sadol ešte raz za internet. Po dodatočnom prečítaní charakteristík a recenzií na .com-e o doporučených plášťoch, mi najlepšie vychádzali celoročné MTB plášte Panaracer Pacenti NEO-MOTO. Tak som sa rozhodol overiť si to v praxi.
Celoročný MTB plášť Panaracer Pacenti NEO-MOTO – základná charakteristika
E-shopy: Pneumatiku Neo-Moto navrhol pre Panaracer Kirk Pacenti. Práve on je považovaný za otca myšlienky zavedenia 27,5-palcových kolies (650 B) do sveta MTB. Pneumatika Neo-Moto je agresívna, vhodná do každých podmienok. Stabilná pneumatika, rýchla, s nízkym valivým odporom.
Dodatočné vyjadrenie majiteľa Slogeru k plášťom: Keďže spomenul, že ich mal možnosť testovať, vyjadril sa k nim ako k solídnym plášťom stavaným na jazdu v blate aj po snehu a na charakter mojich túr a prístupu k bicyklovaniu, by mi so všetkými svojimi výhodami aj nevýhodami mohli ponúknuť prijateľnú alternatívu ako finančne, tak i zážitkovo. …so, I will see.
Test #1 | Celoročné MTB plášte Panaracer Pacenti NEO-MOTO na cyklistickej trase Košice – Bankov – Jahodná
Sobota 2.1.2016, testovanie na 19 km, po pevnom zmrznutom podklade | Na prvé skamarátenie sa s MTB plášťami Panaracer Pacenti NEO-MOTO som si vybral kratšiu obľúbenú trasu Košice-Bankov-Jahodná (cca. 20 km, najvyšší bod 595 m). Bolo slnečno, sviežo, v závislosti od nadmorskej výšky od -6 do -11 a bez snehu.
Plášte boli nafúkané na tvrdšie, keďže som vedel, že pôjdem po pevnom povrchu a nerád bojujem proti valivému odporu. Prvý pocit s jazdou po asfalte bolo vrnenie prenášajúce sa od dezénu, ktorý sa vytratil pri prechode na nerovný terén lúčno-poľnej cesty. Pri šliapaní terénom bolo cítiť solídnosť dezénu a záber zadného kolesa, ktorý sa pri zdolávaní lesných neupravených strmších úsekov (lístie, korene, voľné kamene) len umocnil. Po vyšliapaní na Jahodnú sa už začalo stmievať. Obliekol som si vestu, vymenil rukavice za hrubšie a cestou späť do Košíc som si vychutnával rýchlosť jazdy v spadajúcom teréne. Zároveň som sa snažil skúšať pneumatiky v zákrutách a grip pri brzdení na rozličných povrchoch. Hoci to bola moja prvá skúšobná jazda, musel som uznať, že plášte Panaracer Pacenti NEO-MOTO 2,3 poskytujú hlavne pri zjazde po hrboľatom/skalnatom povrchu, vyberaní zákrut a brzdení mnohonásobne väčšiu istotu a komfort ako plášte NANO 2,1, ktorých prednosti aj limity som mal možnosť spoznať počas viac ako 2000 najazdených km v rôznom teréne a počasí.
Test #2 | MTB plášte Panaracer NEO-MOTO na cyklistickej trase Košice – Bankov – Jahodná – Lajoška
Nedeľa 3.1.2016, testovanie na 41 km, po čerstvom snehu | Ráno vstanem a Košice stihla pokryť 3 cm vrstva snehu. Tak hovorím manželke, že si idem vybehnúť na chatu Lajošku. Do mini ruksaku sa snažím natlačiť tričko, soft-shell vestu, hrubé rukavice, vodu, nejaké lakocinky a vyrážam. Pri odchode ešte počujem manželku zúfalo konštatovať “For Christ‘s sake, where are you going, it’s freezing outside”, na čo jej s porozumením dávam na rozlúčku pusu a vyrážam. Plášte Panaracer Pacenti NEO-MOTO vydávajú pod čerstvo napadnutým snehom príjemný vŕzgajúci zvuk. Vyzerá to tak, že som prvý, ktorý si vychutnáva na bicykli zasnežený chodník.
Pri stupákoch aj technicky náročnejších úsekoch smerom na Jahodnú sa chovajú tieto celoročné MTB plášte viac než spoľahlivo. Sú mínusové teploty, sneh je ľahký a pneumatiky idú na samý podklad. (Dodatok: Usudzujem, že pri rovnakých snehových podmienkach ale v hlbšom snehu, by sa plášte mohli spoľahlivo chovať určite aj viac ako do 10 cm.) Na Jahodnej si dávam čaj, zohrievam na radiátore nohy a pozorujem spoza okna šikovnosť a entuziazmus najmladších lyžiarov.
Po zohriatí si nenechávam ujsť príležitosť a skúšam čo dokážu plášte Panaracer NEO-MOTO na zjazdovke. Pri vstupe na zjazdovku sa kolesá hneď prepadli cez ujazdenú vrchnú vrstvu snehu (asi o 12 cm) a jediný spôsob ako nezošliapnuť z bicykla bolo točiť neustále pedálmi, aby sa dezén plášťov doslovne prepílil na druhú stranu zjazdovky. Vo vyššom snehu cca 20-25 cm (čo pri prašane by nemusel byť problém) sa po prepadnutí už bicyklovať nedalo, pretože vrchná skupina obmedzovala vytáčanie kolesa a sťažovala šliapanie do pedálov. Vydal som sa teda na Lajošku. Čakalo ma zdolanie ďalších cca. 300 výškových metrov. Vybral som si trasu po modrej značke. Je o niečo dlhšia ale menej náročná na stúpanie ako červená a poskytuje krajšiu scenériu.
Tu už, okrem jedného šťastného pádu z bicykla na ľade (zapríčineného čírou zvedavosťou), mi neostávalo nič, len si pri šliapaní užívať síce mrazivý ale nádherný slnečný deň. Prekvapivo, aj napriek tomu, že teplota bola -12 stupňov, na Lajošku (900m) som prišiel pekne prepotený.
Prezliekol som sa, dal si teplý čaj, Študentskú pečať, odpustil trochu vzduchu z plášťov a vydal sa strmhlav červenou značkou späť do Košíc. Pri zjazde, keďže ide miestami o dosť strmý a často sa meniaci terén vrátane hlbokých rigolov, či kameňov, som bol ešte viac ako deň predtým uveličený tlmením nárazov predného kolesa (samozrejme v porovnaní s plášťami Nano 2.1), ako aj gripom brzdenia plášťa. To malé množstvo napadaného snehu vzhľadom k tomu, že plášte boli takmer stále v kontakte s pevným podkladom malo len čiastočný efekt na celkovú rýchlosť zjazdu. Než som sa stihol vrátiť z túry domov, už som sa pohrával s myšlienkou, že po skončení nestáleho počasia by som si predný plášť nechal a na zadné koleso by som vyskúšal nasadiť a odšliapať jednu sezónu s plášťom Panaracer Pacenti NEO-MOTO ale 2.1. Samozrejme, tak nízky koeficient valivého odporu ako pri NANO 2.1 by som nedosiahol, ale pri tvrdšom nafúkaní aké mám hlavne pri šliapaní do kopcov rád, by tieto plášte mohli poskytovať celkom zaujímavý komfort a kompromis.
Test #3 | Plášte MTB Panaracer Pacenti NEO-MOTO na cyklistickej trase Košice – Bankov – Čermeľ – Alpinka – Bankov – Jahodná
Utorok 5.1.2016, testovanie na 31 km, po mäkkom až mierne zmrznutom podklade | Deň po túre na Lajošku sa náhle oteplilo a rozpršalo, ale v utorok ostalo už len pri oteplení (na slnku bolo 13 stupňov, v lese okolo +2. Tak to hneď využívam a ešte pred obedom vyrážam opäť na Lajošku, tento krát vyskúšať, ako sa osvedčia plášte Panaracer Pacenti NEO-MOTO na mäkkom pod močenom podklade. Pri šliapaní na Bankov po lúčno-poľnej ceste som si prvé 4/5 cesty chrochnil, ako dobre plášte sedia a zaberajú na mäkkom až mazľavom podklade pri miernom stúpaní.
To všetko, len pokiaľ som neprišiel na strmší úsek bez akejkoľvek trávy. Podklad bol tak rozmočený, že sa po ňom nedalo chodiť a nie to ešte bicyklovať.
Keď som sa nakoniec s plášťami kompletne obalenými od blata dostal na kraj cesty medzi trávnaté trsy a kriky a snažil som sa prebiť medzi nimi posledných niekoľko sto metrov, tak som bol nútený niekoľko krát zliezť z bicykla. Príčinou bolo neustále čistenie prešmykovača od hrubých nánosov blata, nahromadenej suchej trávy a konárikov, ktoré sa lepili na plášte a následne otierali o reťaz, čo bolo po chvíli schopné kompletne zablokovať točenie taniera.
Ostalo mi teda iba dotlačiť bicykel na Bankov a druhou stranou kopca sa spustiť k najbližšiemu potoku do Čermeľa.
Po umytí (ešteže som z prozreteľnosti pribalil do ruksaku aj kefy) som si povedal, že si teda odpustím Lajošku a spravím si aspoň cestu Alpinka-Bankov-Jahodná. Chodníky tam aj späť tvorili v prevažnej väčšine kombináciu zmočeného podložia s občasnými úsekmi roztápajúceho sa ľadu, kt. sa pod plášťami často rozchádzal.
Tento pod močený terén, mokré lístie, či voľné kamene mierne podhusteným plášťom Panaracer Pacenti NEO-MOTO sedel ako uliaty. Zvládli pri stúpaní všetky technicky náročnejšie úseky a aj keď prekĺzli na nejakom voľnom kameni, mokrom koreni či nahromadenom lístí, tak hneď ako sa mal možnosť dezén plášťov zahryznúť o niečo solídne, tak boli opäť v plnom zábere. Pri zjazde z Jahodnej bolo cítiť, že tento zmočený terén im naozaj sedí ako pri naklápaní v zákrutách, tak aj pri brzdení. Dezén týchto plášťov sa ma skutočne s čím zahryznúť do podkladu.
Test #4 | Celoročné MTB plášte Panaracer NEO-MOTO na cyklistickej trase Košice – Čermeľ – Alpinka – Bankov – Jahodná
Štvrtok 7.1.2016, testovanie na 26 km, po zmixovanom podklade – sneh/ľad/zmrznutá zem | Ochladenie (-2 C) sa vrátilo späť a podľa zážitku a skúsenosti z tejto túry som usúdil, že to bol môj posledný výlet na plášťoch Panaracer Pacenti NEO-MOTO po dobu, pokiaľ nezmizne ľad z lesných chodníkov.
Takže, vydal som sa ešte raz trasou Košice – Čermeľ – Alpinka – Bankov – Jahodná a späť. Stred chodníkov a lesných ciest bol vo väčšine zľadovatený, takže sa dalo šliapať iba po jednej zo strán. Podklad po stranách obvykle tvorilo striedajúce sa zmrznuté lístie, zem, štrk, kamene alebo sneh. Po jednej z predošlých skúseností z “jazdenia” po ľade, som sa mu snažil vyhýbať ako sa len dalo, čo zmenilo inak pomerne rýchlu a plynulú túru na pomalé ale zato ihravé bicyklovanie. Jedinou výnimkou, kedy bolo možné jazdiť po ľade bolo, ak z neho trčalo zamrznuté lístie alebo kamienky. Ale to iba v prípade šliapania po rovinatom alebo stúpajúcom teréne. Pri jazde dole však malo predné koleso tendenciu pomerne ľahko podšmyknúť. Viem si predstaviť jazdenie na tomto striedavom povrchu s plášťami vyrobenými z mäkšej zmesi. Ale tu sa už ponúka otázka, či nie je lepšie si zadovážiť plášte s hrotmi napríklad od Schwalbe.
Zhodnotenie:
Objektívne zhodnotiť zakúpené plášte Panaracer Pacenti NEO-MOTO po 120 km jazdenia za daných podmienok nie je najobjektívnejšie. Ale vzhľadom k tomu, že som ich skúšal v známom teréne, ktorý dôverne poznám a mám zároveň čerstvo v pamäti možnosti, ktoré poskytujú plášte NANO 2,1 x 27,5’’ od WTB, tak rozdiel bol za daných podmienok evidentný v každom smere. Samozrejme, okrem samotného šliapania, kde bolo cítiť, že sedím na širšom a členitejšom dezéne,ktorý pri šliapaní vyžaduje trošku viac úsilia. Celkovo si ale myslím, že výkonnosť pri šliapaní je v tomto prípade a podmienkach viac ovplyvnená extra oblečením a podchladenými svalmi, ktoré nefungujú tak, ako pri +20 stupňoch. Nakoniec, bicyklovanie v tomto počasí a podmienkach je viac o vychutnávaní si prírody o akej sa iní dozvedajú iba z televízorov a pohodlia svojich gaučov. Takže to teda zhrniem nižšie.
Pros: Komfort pohlcovania nárazov predného kolesa pri rýchlej jazde dole svahmi alebo pri nerovnom teréne, vynikajúci grip plášťov/vzorky pri brzdení, držia pekne pri vyberaní prudkých zákrut, vynikajúci záhryz pri šliapaní v technicky náročnom stúpavom teréne (mäkký podklad, nespevnený podklad ako voľné kamene či lístie).
Cons: Väčší valivý odpor, nevhodné na ľad.
Pri dodatočnom hľadaní informácií o plášťoch Panaracer Pacenti NEO-MOTO som na .come našiel nasledujúce review http://www.gramslightbikes.com/2011/02/pacenti-neo-moto-650b-23-review.html, kde ich mal chlapík možnosť skúšať niekoľko mesiacov a následne napísať skutočne odborný názor. Môžem s ním v mnohom súhlasiť, ale niektoré plusy a mínusy, o ktorých rozpráva, mi určite pomôže odhaliť až nová sezóna 2016.
Rozhodne mi tieto plášte pri bikeovaní poskytli nový a bohatší zážitok. Angličan by to asi zhrnul “I love it”. …so do I, so far.
Ďakujem za rady pri výbere plášťov na prechodnú sezónu Ivovi Vydrovi, majiteľovi Slogeru a zároveň dúfam, že moja skúsenosť s celoročnými plášťami Panaracer Pacenti NEO-MOTO pomôže pri výbere aj ďalším zanieteným bikerom.
Veľa zdaru.
Upozornenie: Pozor na šírku plášťa. Po založení Panaracer Pacenti NEO-MOTO 2.3 som zistil, že sa mi kvôli miernej osmičke šúcha plášť o prešmykovač. Po vycentrovaní kolesa sa to poriešilo ale stále je tam medzera len cca 2 mm. Keby som si mohol ešte raz vybrať, tak by som si zvolil šírku plášťa 2.2, aby som pri každej miniatúrnej osmičke nemusel utekať s kolesom do servisu. Záleží to samozrejme aj od značky a modelu bicykla. Ja jazdím na CTM Delta 2.0.
Návrh na zváženie: Myslím, že najideálnejšia kombinácia plášťov Panaracer Pacenti NEO-MOTO pre väčšiu časť roka (ak niekto jazdí podobný terén) by bola dať na zadné koleso plášť o šírke 2.1 kvôli zníženiu valivého odporu a vpredu kvôli komfortnejším zjazdom o šírke 2.3. Ale to budem vedieť potvrdiť až po vyskúšaní.