V tomto článku sa venujeme údržbe a inštalácií brzdového kotúča na bicykli. Niektoré uvádzané náradie a postupy je určené viac pre odborné servisy, ako domáce opravy. Brzdový kotúč a celkovo brzdy sú však z bezpečnostného hľadiska dôležitou súčasťou bicykla a musia byť preto aj servisované s vysokou odbornosťou. Ale možno tento článok pomôže aj pracovníkom v cykloservisoch.
Postup pri demontáži a inštalácii brzdového kotúča
Strmeň kotúčovej brzdy premieňa pri brzdení energiu bicykla na teplo. Kotúčová brzda sa preto pri spomaľovaní kolies a bicykla môže nadmerne zahrievať. Nechajte teda brzdový kotúč a strmeň pred samotnou údržbou dostatočne vychladnúť.
Priemer brzdového kotúča sa môže líšiť v závislosti od modelu či značky. Bežné veľkosti kotúča sú 145mm, 152mm, 160mm, 185mm a 203mm. Strmeň brzdy, rám bicykla a priemer kotúča si musia navzájom zodpovedať.
Brzdový kotúč alebo rotor kotúča sú upevnené na náboj kolesa. Bežne sa používa šesť skrutiek. Na namontovanie kotúčov so šiestimi otvormi je potrebné použiť kľúč Torx® s veľkosťou T25, veľmi vhodný je napríklad T-kľúč Park Tool PH-T25, alebo trojitý „Y“ kľúč TWS-3. Kľúč T25 nájdete aj v lepšie vybavených multikľúčoch, to vám môže pomôcť pri odstránení poruchy na ceste. Výborné sú napr. kľúče ParkTool AWS-13, alebo AWS-14.
Tiež sa odporúča použiť uťahovač skrutiek s možnosťou nastavenia uťahovacieho momentu. Utiahnite skutky podľa výrobcom predpísaných uťahovacích momentov – bežne medzi 4,5-6,8 Nm.
Niektoré kotúče Shimano® používajú drážkový upevňovací systém so zaisťovacím krúžkom (lockring), ktorý je podobný kazetovým zaisťovacím krúžkom. Drážky na rotore v tomto prípade zodpovedajú drážkam na náboji. Odporúčame požiť kľúč Park Tool FR-5 na upevnenie zaisťovacieho krúžku na 40,5 Nm. Na upevnenie brzdového kotúča Shimano® Saint a Hope je potrebné odpovedajúce Shimano® náradie.
Niektoré zaisťujúce krúžky používajú vonkajší závit. V tomto prípade použite BBT-9 alebo BBT-19.2.
Zabráňte tomu, aby sa kotúč a brzdové doštičky dostali do styku s olejom či iným mazivom. Pokiaľ k tomu predsa len dôjde, je najlepšie doštičky vymeniť. Pred čistením bicykla alebo brzdových kotúčov, odmontujte kolesá a brzdové doštičky. Pri odstraňovaní povlaku či nečistôt z povrchu kotúča použite izopropylalkohol alebo odpovedajúci roztok. Nepoužívajte prípravky, ktoré obsahujú olej alebo zanechávajú olejové pozostatky.
Čo robiť ak sa brzdový kotúč ohne
Pri samotnom používaní bicykla, alebo zlom zaobchádzaní môže dôjsť k ohnutiu alebo pokriveniu brzdového kotúča. Oprava je samozrejme možná, no najlepším riešením je výmena kotúča. Na opravu môžete použiť prípravok na vyrovnanie brzdového kotúča Park Tool DT-2, ktorým je možné jemné ohnutie a napravenie kotúča. Sledujte pri tom chvenie strmeňa. Za pomoci dlhého zárezu na DT-2 ohýňajte kotúč pokiaľ nebude vyrovnaný. Na ohnutie kotúča je potrebná iba malá sila. Sledujte kotúč a narovnajte ho podľa potreby.
V prípade ohnutia kotúča po obvode, je možné narovnať brzdový kotúč a ramienka na kotúči. V tomto prípade použite krátky zárez na DT-2, ktorý umožňuje umiestnenie DT-2 kolmo na kotúč.
Prípravok na meranie rovnosti kotúčov DT-3 umožňuje urýchlené meranie a opravu pokriveného brzdového kotúča. DT-3 je možné pripojiť k stojanu ParkTool TS-2.2. Umiestnite koleso do podstavca tak, aby kotúč smeroval ku DT-3. Umiestnite pohyblivý merač na vonkajší obvod kotúča a potočte kolesom. Posuňte koniec merača na kotúč a sledujte či nespozorujete ohnutie kotúča.
DT-3 môžete doplniť číselným meradlom – DT-3i – úchylkomer na meranie rovnosti kotúča. Za pomoci DT-3i je možné detekovať i jemné zakrivenie kotúča. DT-3i meria vykrivenie kotúča do oboch strán s presnosťou 0,01mm (výkyv od nuly na ciferníku v smere i v protismere hodinových ručičiek).
Namontujte DT-3i na koniec DT-3 a natočte ciferník podľa potreby. Odsuňte koniec merača DT-3 od rotora a presuňte piest DT-3i na vonkajší obvod kotúča. Zatlačte DT-3i o pár milimetrov smerom ku kotúču.
Vykrivenie kotúča je možné sledovať na ciferníku DT-3i pri pomalom otáčaní kolesa. Nájdite čo najmenej vykrivené miesto na kotúči, ktoré bude slúžiť ako referenčný bod “0” pri narovnávaní kotúča. Potočte obvod ciferníka tak aby sa v tomto bode nachádzala ručička na nule.
Potočte kolesom a sledujete akýkoľvek výkyv ručičky od nuly. Použite DT-2 na vyrovnanie kotúča. DT-3i následne ukáže relatívne odklonenie od nuly.
Prevzaté zo stránok : www.parktool.com