Cestné plášte Tufo Comtura 4TR 700x28C boli posledným chýbajúcim kúskom puzzle k otestovaniu, či je možné gravel bicykel, v mojom prípade Marin Gestalt 2.5, výhradne využívať na cestné cyklovýlety. Pre testovanie sme sa vo firme Život s bicyklom rozhodli, aby sme zistili, či gravel bicykel dokáže zastať aj úlohu cestného bicykla, keďže niekto nemusí mať záujem vlastniť dva bicykle a chce iba jeden typ – ten univerzálnejší.
Ako som v posledných recenziách Marin Gestalt 2.5 – cenovo dostupný bicykel a Marin Gestalt 2.5 – skúsenosti po 4 766 km zhrnul, z cestného bicykla gravel bicykel nespravíte. Bráni mu v tom krehká konštrukcia, nevhodná geometria, limitované rozmery pre montáž širších plášťov a chýbajúce úchytky pre dodatočnú výbavu potrebnú pre bikepacking. Prekvapením ale bolo, že ak sa nechystáte na cestné závody alebo lámať rekordy, tak zmeniť gravel bicykel na cestný bicykel ide ľahko a bez väčších investícií. Stačí mu vymeniť široké gravel plášte s dezénom za hladké cestné plášte a bez akéhokoľvek dodatočného tréningu začnete jazdiť rýchlejšie a bez extra námahy zvládnete dlhšie cyklovýjazdy. Cestné iskričkové 🙂
Nasledujúce riadky sú teda venované cestným pláštom Tufo Comtura 4TR, ktoré mi umožnili bez straty komfortu zvýšiť cyklistický výkon. Samozrejme, predošlé gravel plášte Schwalbe G-One sa stále radia medzi top plášte vo svojej kategórii. Hlavne, ak hľadáte rýchlosť v mixovanom teréne a na rozličných povrchoch, solídny grip, vysokú životnosť a odolnosť voči prepichnutiu. Tá je skutočne obdivuhodná. Ani jeden defekt za 3100 km. Podrobnejšie som sa o kvalitách týchto gravel plášťov rozpísal v mojej poslednej recenzii Gravel plášte Schwalbe G-One 700Cx30 ideálne pre cestných nadšencov | Skúsenosti po odjazdení 3 100 km.
Ako mi cestné plášte Tufo Comtura 4TR zvýšili cyklistický výkon gravel bicykla na cestách
Cestné plášte Tufo Comtura 4TR 700x28C dali peknú bodku za mojou snahou zistiť, či gravel bicykel dokáže nahradiť cestný bicykel. Išlo síce o rýchlo nazbierané skúsenosti, ale o to viac intenzívne. Počas nich som stihol na Tufo Comtura 4TR odjazdiť takmer 1 700 km. Podotýkam, ani jeden defekt.
Ak je náhodou cítiť z môjho hlasu nadšenie z prejazdenia toľkých km bez defektov, tak je to najskôr preto, že to podvedomo porovnávam s jazdením na MTB 🙂 Okrem bežných tréningových jázd sa mi podarilo ešte pred veľkým oteplením zaradiť aj dva dlhšie výjazdy, jeden o dĺžke 297 km a druhý 391 km, čo mi len potvrdilo, že gravel bicykel a cestné plášte k sebe idú.
V prípade, že ste nečítali moje predošlé tri recenzie o gravel bicykli Marin Gestalt 2.5 a gravel plášťoch Schwalbe G-One, len pre rýchly prehľad uvediem, že účelom testovania gravelu bolo zodpovedať často pýtanú otázku našich zákazníkov, či:
Môže gravel bicykel slúžiť aj ako cestný bicykel?
Viac ako 4 766 odjazdených km v priebehu 4 mesiacov nám dalo na túto otázku jasnú odpoveď vrátane všetkých výhod aj nevýhod, ktoré gravel bicykel dokáže ponúknuť oproti cestnému bicyklu. Mojím cieľom nebolo len zistiť, či gravel bicykel dokáže jazdiť po cestách, ale či dokáže jazdiť efektívne. To znamená, či v prípade potreby dokáže prevziať aj úlohu cestného bicykla. Špeciálne, či bude vhodný okrem tréningov, keď sa ešte nedá jazdiť na horskom bicykli po lesoch, na robenie dlhých cyklovýjazdov po asfaltových cestách.
Slovensko máme totiž popretkávané asfaltkami vedúcimi krásnymi zákutiami, ktorým sa obyčajne pri presunoch autami pre uponáhľanosť vyhýbame a volíme miesto toho diaľnice. A tí nadšenci, ktorí doteraz brázdili tieto nádherné kopce, stráne či údolia na to využívali obyčajné cestné bicykle. Gravel bicykle nám však teraz dokazujú, že okrem jázd prírodou po rozličných povrchoch, čo bola donedávna ešte doména horských bicyklov, nám ponúkajú rovnako pohodlné zdolávanie ciest, ak nie ešte pohodlnejšie ako cestné bicykle.
Výhody a nevýhody cestných plášťov Tufo Comtura 4TR
Prvoradým cieľom otestovania cestných plášťov Tufo Comtura 4TR bolo zistiť, či ich výmenou za predošlé gravel plášte Schwalbe G-One dokážem odpedálovať cyklotúry rýchlejšie. To sa aj naplnilo. Priemerná rýchlosť na 300 km dlhých cyklotúrach sa mi ako lusknutím prstov zvýšila o cca 1 km/hod. a na krátkych (70 km) tréningových cyklotrasách až o 2 km / hod..
Nemusí sa to zdať veľa, ale presedlal som z jedných najužších gravel plášťov nízkeho dezénu len na o 2 mm užšie cestné plášte Tufo Comtura 4TR. To znamená, že ak jazdíte na gravelových plášťoch napr. o šírke 45 mm s hlbším dezénom, tak po prezutí za hladké cestné plášte môžete očakávať zvýšenie priemernej rýchlosti aj o 3 až 4 km. A to je už slušné zvýšenie rýchlosti. …bez tréningu 🙂
Pri nasledujúcich vymenovaných výhodách / nevýhodách majte len na pamäti, že v mojom prípade výmenou 30 mm širokých gravel plášťov za 28 mm cestné plášte som až tak veľké rozdiely nezaznamenal (ak vôbec nejaké), ako ich bude registrovať niekto, kto prejde zo 45 mm širokých gravel plášťov.
Nevýhody cestných plášťov Tufo
- nižší komfort tlmenia užších plášťov (28 mm)
- vyššie tlaky (90 PSI) = zvýšenie prenosu otrasov na ruky
- vyššie tlaky a užšie plášte = nižšia trakcia
- limitované jazdenie mimo asfaltových ciest
- možná znížená odolnosť proti prepichnutiu (v porovnaní s gravel plášťami)
Výhody cestných plášťov Tufo
- znížený valivý odpor
- väčšia rýchlosť
- rýchlejšia akcelerácia
- zvýšená efektívnosť pedálovania
- lepšia kontrola a ovládanie
- nižšia hmotnosť
- nižšia hlučnosť
- super priľnavosť
- žiaden defekt počas 1 700 km 🙂
Cestné plášte Tufo Comtura 4TR – v detailoch
Cestné plášte Tufo Comtura 4TR 700x28C si často vyberajú cestní cyklisti, ktorí hľadajú rovnováhu medzi rýchlosťou, výkonom a pohodlím na spevnených cestách. Vďaka pokročilým technológiám sú pneumatiky Tufo Comtura 4TR skonštruované tak, aby poskytovali vynikajúcu priľnavosť, nízky valivý odpor a zvýšenú ochranu proti prepichnutiu. Preto, či ste vášnivý cestný cyklista alebo len dochádzate do práce, tieto plášte posunú vaše jazdy na vyššiu a zároveň bezpečnejšiu úroveň.
Dezén
Na rozdiel od hladkých (slick-ových) cestných plášťov, ktoré majú úplne hladký povrch, plášte Tufo Comtura 4TR majú po stranách vzorovaný dezén. Aj keď dezén nie je taký agresívny ako na krosových plášťoch, stále ponúka určité výhody. Celkovo dezén plášťov Tufo Comtura 4TR pomáha zlepšiť trakciu, najmä v mokrých podmienkach, a zároveň si zachováva rýchlosť a výkonnostné vlastnosti požadované pre cestnú cyklistiku.
Nízky valivý odpor
Pokročilá zmes a konštrukcia týchto pneumatík minimalizuje valivý odpor, čo umožňuje dosahovať vyššie rýchlosti s menšou námahou. To znamená dosahovanie rýchlejšej priemernej rýchlosti a prekonanie väčších vzdialeností.
Ochrana proti prepichnutiu
Plášte Tufo Comtura 4TR 700x28C sú vybavené technológiami, ktoré nielen zaručujú vysokú životnosť ale aj vysokú mieru odolnosti proti prepichnutiu. Ochranná vrstva, integrovaná do konštrukcie pneumatiky tak pomáha predchádzať prepichnutiu alebo prerezaniu plášťa ostrými predmetmi na ceste. Tým sa znižuje riziko defektov a nechcenému prerušeniu jazdy kvôli oprave.
Predné a zadné koleso po odjazdení 1 700 km
Záver
Chvíľu som rozmýšľal, či nepoužijem na testovanie napr. 22 mm cestné plášte, aby som získal ešte vyššiu rýchlosť. Nakoniec som túto myšlienku po konzultáciách so skúsenejšími cyklistami zavrhol a ostal pri najširších 28 mm cestných plášťoch Tufo Comtura 4TR. Nechcel som totiž prísť na dlhých výjazdoch o komfort, ktoré širšie plášte ponúkajú. Nakoniec ten rozdiel v rýchlosti je už tak minimálny, že tie úzke plášte by som skôr nechal pre cestných fanatikov.
Cestné plášte Tufo Comtura 4TR 700x28C sa skutočne osvedčili na jedničku pri mojich tréningových, ako aj extra náročných celodenných výjazdoch. Ich kvalita z každej stránky, ktorú ponúkajú je neoceniteľná. Dúfam, že ak nájdem na jeseň včas cestu von z lesov, tak si určite doprajem ďalšie cyklovýjazdy zákutiami slovenskej jesennej prírody. …a ak budem mať niečo zaujímavé, tak sa s vami o to opäť podelím.
Prajem peknú cyklistickú sezónu 2023.
Jeden z tímu Život s bicyklom
Karol Nickler