Gravel bicykel Marin Gestalt 2.5 – skúsenosti po 4 766 km a 54 479 výškových metroch

Marin Gestalt 2.5 gravel bicykel - skúsenosti

Svet sa zamiloval do gravel bicyklov, tak sme sa rozhodli v Život s bicyklom jeden cenovo priateľský gravel bicykel Marin Gestalt 2.5 odskúšať hneď z jara. Nielenže sme tento gravel bicykel odskúšali na 4 766 km a na 54 479 výškových metroch, ale okrem odolnosti a kvality značky Marin sme taktiež zodpovedali dosť dôležitú otázku, ktorú nám kladie množstvo zákazníkov … 

Môže gravel bicykel slúžiť aj ako cestný bicykel?

Áno, skutočne, za minimálnych úprav sa gravel bicykel vie zmeniť na cestnú šelmu. A nestojí to ani veľa úsilia, či financií. A prečo dostávame často túto otázku od zákazníkov? Zväčša to plynie z faktu, že nie každý si chce alebo môže dovoliť kúpiť dva bicykle a tak zákazníci často hľadajú rozumný kompromis. Viac sa o tom rozpíšem nižšie.

Prvých 1446 km s gravel bicyklom Marin Gestalt 2.5

Svoje prvé skúsenosti s gravel bicyklom Marin, ktoré sa mi podarilo nazbierať v marci v priebehu 4 týždňov počas 15 jázd, na 1446 km a na takmer 10 000 výškových metroch som zhrnul v článku Gravel bicykel Marin Gestalt 2.5 – skúsenosti | Cenovo dostupný a všestranný bicykel. V ňom som okrem iných tém spomenul technické parametre, využitie, výkon, jazdné vlastnosti, bezproblémovosť údržby a celkovo som zhrnul moje skúsenosti a zážitky.

1446 km s gravel bicyklom Marin Gestalt 2.5

Samozrejme, aj vrátane rozhodnutia vrátiť tento gravel bicykel po prvej jazde späť 🙂 Dobre, že som sa neunáhlil a dal šancu pre mňa novému procesu. 

Prečo? 

Pretože mnoho cyklistov, ktorí predtým nejazdili na cestnom bicykli tak ako aj ja, mali zároveň možnosť vidieť môj kontinuálny progres – od úvodného trápenia, keď si telo zvykalo na nový posed, až po súčasné jednodňové 200, 300 až 400 km cyklovýjazdy. A to všetko iba v priebehu niekoľkých mesiacov adaptácie. Podla čoho sa dal očakávať ďalší potenciálny nárast zlepšovania sa.

V závere článku som teda sľúbil pokračovať v testovaní gravelu Marin Gestalt 2.5 a jeho vhodnosti pre zdolávanie ešte dlhších a kopcovitejších cyklotrás. Bolo však najprv potrebné uspôsobiť jeho sprevodovanie na moju “silu“ nôh. To som vykonal a po mesiaci preháňania sa lesmi na horskom bicykli som sa 14 mája opäť vrátil na cesty. To so sebou prinieslo prekvapivé výsledky.

Sprevodovanie gravela pre budúce 300 km cyklotúry

Na úvod len pripomeniem, že originálne sprevodovanie gravel bicykla Marin Gestalt 2.5 je ideálne pre športové kondičné jazdenie, aktívnu cykloturistiku aj backpacking. Zvládnete na ňom bez problémov aj kopcovitý terén aj jazdu s naloženými cyklotaškami. Ja som však mal ašpirácie jazdiť dlhé trasy s veľkými prevýšeniami. Na extra 200+ km dlhé cyklotúry alebo najazdenie 3 až 5000 výškových metrov preto bol najľahší prevod 34:34 (aspoň na moje nohy) ťažký a vyčerpávajúci. Preto som sa rozhodol k nasledujúcemu vylepšeniu sprevodovania gravel bicykla:

  • Výmena prevodníkov originálne okrúhle prevodníky 34/51 som vymenil za menšie a oválne prevodníky 32/48 od absoluteBlack. Prečo som prešiel na oválne prevodníky a aké výhody poskytujú oproti okrúhlym, som už podrobnejšie rozoberal v článkoch (v spodnej časti) Druhý Gerlaching (8,45%) | Cyklistické úlety po 50-tke a Mont Blancing na Kojšovskej holi (4809 m) | Cyklistické úlety po 50-tke. Tu len spomeniem, že ak máte boľavé kolená alebo chcete efektívnejšie pedálovať, určite by ste oválnym prevodníkom mali dať šancu.
  • Výmena kazetypôvodnú kazetu o veľkosti 11-34 z som vymenil za väčšiu kazetu 11/40.
  • Predĺženia háku prehadzovačky – kvôli väčšej kazete bolo potrebné nadstavenie prehadzovačky
  • Výmena reťaze – kvôli väčšej kazete a inštalácii predĺženia háku prehadzovačky bolo potrebné vymeniť reťaz za dlhšiu 
Gravel bicykel - okrúhle prevodníky 34/51
Gravel bicykel - oválne prevodníky 32/48 od absoluteBlack

Udávam pre zaujímavosť (ak by si chcel niekto spraviť podobnú úpravu) aj cenu spomenutých cyklistických dielov (prevodníky, kazeta, reťaz, predĺženia háku prehadzovačky), ktorá sa pohybuje k dnešnému dňu okolo 304 € a za inštaláciu v servise si môžu pýtať od 30 do 50 € v závislosti od kraja, v ktorom žijete.

Táto nová zostava sprevodovania gravel bicykla 32:40 však stále predstavovala asi len 90% toho, čo som naozaj potreboval. Bola však rozhodne priateľskejšia, ako pôvodných 34:34. Keby som to chcel mať úplne po svojom, čo by bolo 32:48, tak by to úpravu značne skomplikovalo vrátane ešte vyššej ceny za cyklodiely. Okrem väčšej 48z kazety by už vraj bolo treba kúpiť nový prehadzovač s dlhým ramienkom aj s novou páčkou, aby boli vzájomne kompatibilné. A keďže išlo o testovací bicykel (viete si ho teraz vypožičať a odskúšať v našej Požičovni bicyklov v Leviciach), tak som nechcel na ňom robiť väčšie zásahy, ako som musel.

Budete nútený upravovať prevody na kúpenom gravel bicykli?

Ak si teraz náhodou kladiete otázku, či budete nútený si upravovať prevody na kúpenom gravel bicykli, tak sa nemusíte obávať. Každý gravel model zn. Marin je sprevodovaný trochu inak, takže si určite nájdete taký, ktorý bude na 100% vyhovovať vašim budúcim požiadavkám. V mojom prípade išlo o extrém a ak by som nechcel kvôli sprevodovaniu zasahovať do bicykla, tak by som vybral model MARIN Gestalt X10, kde je iba jeden prevodník so 42 zubami ale s kazetou v rozsahu 11-51 zubov. Čo je už skôr sprevodovanie ako MTB, ale vyhovuje to mojím dlhým a kopcovitým jazdám. Prečo som si ho nevybral bolo, že pri počte najazdených kilometrov, by som musel pre ojazdenie iba niekoľkých najmenších pastorkov často meniť celú kazetu.

S gravelom po kopcoch na celom Slovensku

Už ma veľakrát napadlo, keďže všetci výrobcovia na svojich weboch tvrdia, akí sú „environmentally friendly”, prečo tieto veľké kazety nerozdelia aspoň ako dve separátne časti. A človek by si mal možnosť  po ojazdení dokúpiť len tú menšiu, spodnú časť. Tú vrchnú je vzhľadom k počtu zubov a frekventovanosti používania takmer nemožné ojazdiť. Do koša však ide celá kazeta. Kvôli čomu? Kvôli opotrebovaniu troch či štyroch pastorkov, ktoré tvoria ledva 10% z celkovej váhy kazety. …skutočne „environmentally friendly” 👍

Nakoniec sa ale ukázalo, že aj nie úplne dokonalé sprevodovanie prinieslo úspechy. Za prvým nesmelým výjazdom 163.18 km a 2,436 v.m. nasledovali už len dlhšie a náročnejšie: 209.59 km / 2,784 v.m., 296.33 km / 3,730 v.m., 297.45 km / 2,968 v.m. Posledný výlet sa mi podarilo spraviť do 24 hodín a predčil všetky moje očakávania 391.65 km / 5,582 v.m.. Celkovo sa mi tak za ďalšie tri mesiace podarilo najazdiť 3 320 km a našľapať 44 479 výškových metrov. Nie zlé na gravel bicykel.

Dlhé a náročné výjazdy výjazdy s gravelom Marin

Ale to nie je všetko! 

Ďalšou jednoduchou úpravou sa mi podarilo bez dodatočného tréningu pri dlhších tratiach zvýšiť priemernú rýchlosť o cca 1 km/hod a pri kratších (70 km) až o cca. 2 km /hod. 

Najprv si však vyjasnime …

Aký je naozaj rozdiel medzi cestným a gravel bicyklom? …alebo pre ktorý sa rozhodnúť?

To je otázka, ktorá má byť zodpovedaná pred kúpou bicykla. Nie po nej, ako sa to často zvykne stávať. Hlavne, ak máte peniaze iba na jeden typ bicykla alebo jednoducho nepotrebujete vlastniť oba, len chcete vlastniť ten univerzálnejší. Preto sa aj chlapci v našom obchode Život s bicyklom stále snažia nerozhodnému zákazníkovi pred kúpou ozrejmiť zásadné rozdiely medzi cestnými a gravel bicyklami a ich celkové využitie.

  • Cestný bicykel – je špeciálne navrhnutý na jazdu po spevnených asfaltových cestách. Je ľahký, aerodynamický, má úzke plášte (od 24 do 28 mm) a dosahuje vyššie rýchlosti s menšou námahou. Dá sa používať na dochádzanie do práce, na voľný čas, trénovanie, skupinové jazdy, alebo na účasť na pretekoch či iných organizovaných podujatiach. Cestné bicykle sú vhodné na dlhé jazdy a vytrvalostnú cyklistiku. Vyžadujú pevný a hladký povrch.
Cestné bicykle na dlhé jazdy a vytrvalostnú cyklistiku
  • Gravel bicykel – je univerzálny, špeciálne navrhnutý na jazdu v zmiešanom teréne – asfaltové cesty, chodníky, lesné a poľné cesty, až zdolávanie terénnych chodníkov. To robí gravel bicykel vhodným na jazdu v rôznych poveternostných podmienkach vrátane mokrých alebo zablatených ciest a umožňuje objavovať malebné miesta, odľahlé oblasti, skryté trasy, ktoré sú nedostupné cestným bicyklom. Má širšie plášte (zvyčajne medzi 32 až 45 mm), pevnejšiu konštrukciu, poskytuje lepšiu trakciu, stabilitu a pohodlie v nerovnom teréne. Je uspôsobený na uchytenie blatníkov, nosičov a brašní pre náročnejšiu cykloturistiku alebo aj niekolkodňový bikepacking. Môže slúžiť na dochádzanie do práce, najmä ak trasa zahŕňa zmiešané povrchy alebo nerovnosti, na rekreačné jazdy, kondičný tréning či vytrvalostné podujatia na dlhé vzdialenosti, ako sú gravelové preteky a ultra vytrvalostná cyklistika.
Gravel bicykel univerzálny na jazdu v zmiešanom teréne

Takže, konečný výber naozaj závisí iba od vášho budúceho zamýšľaného využitia bicykla. Skrátka, pokiaľ sa chcete pohybovať výhradne po cestách a hľadáte rýchly a ľahký bicykel na tréningy, víkendové výjazdy po cestách či na súťaže, tak pre vás bude ideálny cestný bicykel. Ak hľadáte univerzálnosť, pohodlnosť, pevnosť, odolnosť, máte možnosť celoročne bicyklovať, zdolávať rozličné terény, ale nechcete sa vzdať ani jazdy po asfaltových cestách či chodníkoch, tak práve gravel bicykel je pre vás ako stvorený.

Gravel bicykel oproti cestnému ponúka ešte jednu výhodu. A práve tá mi umožnila jednoduchou úpravou zvýšiť priemernú rýchlosť o 1 až 2 km/hod..

Finálna premena gravel bicykla na cestnú šelmu

Pravda je taká, že z cestného bicykla gravel bike nespravíte. Nie je totiž konštrukčne stavaný na použitie širokých plášťov, náročnú záťaž v teréne, či na nosenie ťažkej výbavy počas bikepackingových výletov. A vlastne ani nemá potrebné úchyty na prichytenie blatníkov, nosičov, brašní, kapsí, nádob a ďalšej potrebnej výbavy. 

Z gravel bicykla sa cestný bicykel ale urobiť stále dá. Stačí vymeniť široké gravelové plášte za úzke cestné. Nebude to síce zďaleka 100% čistokrvný stallion, určený na cestné preteky, či zdolávanie rekordov. Ale na trénovanie či dlhé cyklovýjazdy po asfaltových cestách je ako stvorený. Teda, pre mňa hlavne po úpravách sprevodovania, ktoré mi sedelo najlepšie. A keďže som mal možnosť takto upravený gravel bicykel odskúšať na niekoľkých tisíckach km, tak viem potvrdiť aj jeho vynikajúce využitie pre jazdy po asfaltových cestách.

Z gravel bicykla na cestný bicykel

Ďalším milým prekvapením po výmene gravelových plášťov za cestné zn. Tufo Comtura 4TR 700x28C bolo, že sa mi podarilo zvýšiť priemernú rýchlosť o cca 1 km/hod. na 300 km dlhých cyklotúrach a na krátkych (70 km) tréningových trasách až o 2 km / hod.. Pritom žiaden extra tréning nebol potrebný.

Cestné plášte Tufo Comtura 4TR

Samozrejme, ak máte prehľad, tak vás hneď napadne, že priemerné zrýchlenie o 1 až 2 km /hod., ktoré uvádzam je nízke. A máte pravdu. Obyčajne výmenou gravelových plášťov napr. o šírke 45 mm s hlbším dezénom za cestné plášte s hladkým dezénom sa očakáva zvýšenie priemernej rýchlosti o 3 až 4 km/hod.

Ako som už podrobnejšie v recenzii „Gravel bicykel Marin Gestalt 2.5 – skúsenosti” spomínal, tento model gravelu sme vybrali zámerne pre úzke plášte od Schwalbe, G-One, 700Cx30 mm s nízkym dezénom. Hlavný úmysel bol totiž získať odpoveď na frekvetnú otázku, či je možné gravel bicykel zmeniť aj na cestný bicykel. 

Gravel plášte Schwalbe G-One

Takže, ak sa nárast priemernej rýchlosti na testovacom graveli nezdá vysoký, je to preto, lebo rozdiel medzi pôvodným gravel plášťom a terajším cestným boli len 2 mm. Ale aj napriek tomu nepatrnému rozdielu je podľa môjho úsudku nárast priemernej rýchlosti priam neuveriteľný. Recenziu na cestné plášte zn. Tufo Comtura 4TR 700x28C nájdete na blogu v priebehu budúceho týždňa.

Čo povedať na záver o Gravel bicykli Marin Gestalt 2.5

Všetko čo som zažil v priebehu 4 mesiacov jazdenia na tomto gravel bicykli a stálo za zmienku, som spomenul, takže záver by som skôr využil na stručné zhrnutie výhod a nevýhod tohto cenou priateľského gravel bicykla Marin Gestalt 2.5. 

Nevýhody

  • ťažšíe sprevodovanie na dlhé a kopcovité výjazdy
  • ťažší ako cestný bicykel
  • menej aerodynamický a pomalší ako cestný bicykel
Výlety na Slovensku na gravel bicykli Gestalt

Výhody

  • spoľahlivosť
  • precízne prehadzovanie
  • účinné brzdy
  • vynikajúce ovládanie bicykla v sede aj v stoji
  • jednoduchá údržba
  • pohodlnosť jazdenia počas celodenných výjazdoch (keď si už telo zvyklo :-))
  • verzatilita použitia (gravel aj cesta)
  • možnosť primontovať blatníky, nosiče, tašky, fľaše atď.
  • pevná konštrukcia oproti cestnému bicyklu
Cyklovýlet na gravel bicykli Marin Gestalt 2.5

Majte prosím na pamäti, že sa venujem XC jazdeniu a nie gravel alebo cestnej cyklistike a nemám tento gravel bicykel k čomu prirovnať. Toto je to len moja osobná skúsenosť (kvalita a praktické využitie), s bicyklom prevažne používanom na tréningy a jednodňové cyklistické výjazdy prevažne po asfaltových cestách. Preto nemám ako posúdiť, či lacnejšie modely Marin by vydržali rovnakú záťaž alebo či by mi drahšie modely dokázali ponúknuť ešte väčší výkon a lepší zážitok. Viem len zhodnotiť, že tento konkrétny model Marin Gestalt 2.5 nikdy nesklamal. Po dlhej cyklotúre ho stačilo umyť, namazať, dofúkať plášte, občas doladiť prehadzovanie a bol pripravený na ďalší tréningový týždeň.

S gravel bicyklom okolo Tatier
Cyklovýlety - gravel bicykel Marin
Gravel bicykel pohodlný a univerzálny bicykel

Ak vás ešte niečo ohľadom gravel bicykla Marin Gestalt 2.5 zaujíma, kľudne píšte. Ak budem vedieť, rád vám otázky zodpoviem.

Prajem peknú cyklistickú sezónu 2023.

Jeden z tímu Život s bicyklom
Karol Nickler

Ak sa vám článok páčil, kliknite:

2 názory na “Gravel bicykel Marin Gestalt 2.5 – skúsenosti po 4 766 km a 54 479 výškových metroch

  1. Sarin Sarinovic napísal:

    To sprevodovanie je kamen urazu pre univerzalne pouzitie, mas pravdu . Prevod 1:1 naozaj nestaci beznym jazdcom v stupaniach ako je Kralova Hola udrzat sa v prijemnej frekvencii a zone. G-ONE sa chvilu u nas dali zohnat aj na horsky v 2.4 verzii velmy som uvazoval zdali sa mi optimalne. Dakujem za prijemne citanie a zdelanie skusenosti.

    • Karol Nickler napísal:

      Dakujem za komentar. Potesil 🙂 S G-ONE na MTB nemam skusenosti, ale prave som sa na ne zo zaujimavosti pozrel a nejake sa daju kupit aj na SK trhu. Najhorsie ohladom sprevodovania to maju ti, co este len zacinaju bicyklovat. Vacsinou o sprevodovani nic nevedia (ani to, ze sa da v pripade potreby upravit) a ked natrafia na zle sprevodovany bicykel, tak ich cele bicyklovanie moze predcasne znechutit len kvoli tomu, ze nemaju dostatok sily na dlhsie tlacenie do pedalov hlavne v kopcovitych krajoch. Ja som bol tiez chvilu zaseknuty s tazkymi prevodmi, ked som zacinal s bicyklovanim. Mna navyse z nich bolievalo koleno. Mal som ale stastie na ludi, kt mi vcas poradili vymenit kazetu za kazetu s vacsimi prevodmi a tiez sa naucit pouzivat vyssiu kadenciu, aby som odlahcil koleno. …a fungovalo to 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *