V tomto článku vám ponúkame recenziu na preumatiky Panaracer Gravelking SK zo stránok Gravel Cyclist (originál si môžete prečítať TU).
“Panaracer, spoločnosť založená v roku 1953, začala vyrábať gumené produkty pre širokú škálu použití, komerčných či používateľských. V roku 1978 sme začali exkluzívne vyrábať cyklistické pneumatiky, takže sme sa mohli plne zamerať na produkovanie tých najlepších pneumatík, ktoré sú dnes dostupné. Panaracer je určite posledným japonským výrobcom, ktorý vyrába cyklistické pneumatiky v Japonsku. Cítime, že naša domáca produkcia nám umožňuje udržiavať našu kvalitu na tej najvyššej úrovni.”
Panaracer sa preslávila vo svete MTB vďaka modelom ako Smoke alebo Dart. V nedávnom období zareagovali na rast trhu s terénnymi bicyklami s výrobou pneumatík ako Comet a Gravelking.
Pneumatiky Panaracer Gravel King sú dostupné v dvoch rozdielnych verziách:
• Gravel King – Obvyklý dezén, dostupný v rozmeroch 700c x 23mm až 700c x 32mm – prevažne vhodné na asfalt a niektoré krajšie, lepšie upravené prašné cesty kdekoľvek na svete.
• Gravel King SK – Má agresívnejší dezén a širší plášť prispôsobený potrebám skutočného krosového bicyklovania.
Tento model je bezdušový a je dostupný v šírkach 700c x 32mm, 700c x 35mm a 700c x 40mm. Obsahuje prírodnú gumenú zmes ZSG Natural od Panaracer, ochranu pred defektom a špeciálny plášť s nízkym ťažiskom a odporom. Toto všetko robí z rady Gravelking pneumatiky „vhodné kamkoľvek”.
„Vhodné kamkoľvek” je celkom odvážne tvrdenie; prirodzene sme ho teda museli otestovať.
Firma Panaracer USA bola tak milá, že nám zaslala dve sady pneumatík rady Gravelking SK na testovanie – verziu 700c x 35mm a 700c x 40mm.
Hmotnosť
• Naše pneumatiky Gravelking SK 700c x 35mm vážili 382, respektíve 384 gramov, čo je len o niečo viac ako proklamovaná hmotnosť.
• Zaslané pneumatiky Gravelking SK 700c x 40mm vážili 496 a 504 gramov, čo je, opäť, o niečo viac ako uvádzajú.
Montáž Panaracer Gravelking SK
Verzie Gravelking SK 700c x 35mm a 700c x 40mm sa montujú fakt jednoducho. Najlepším spôsobom, ako to môžeme dokázať, je ak kliknite nižšie na link a pozriete si video recenziu pumpy Topeak Joe Blow Booster Pump, ktorú som pripravil predtým. Link vás vezme rovno na časť, kde nafukujem pneumatiku Gravelking.
Ako vždy, namontujte pneumatiku najprv nasucho bez tmelu, čím sa zabezpečí, že bude sedieť a udrží vzduch.
Montoval som Gravelking SK na týchto päť rôznych kolies :
• Rada American Classic Argent Disc.
• Rada American Classic Hurricane s brzdou na ráfiku – typ s a bez duše.
• Rada American Classic RD2218 s osami Shimano Dura-Ace.
• Rada Mavic Allroad Pro Disc.
• Rada Stan’s Notubes Alpha 340 s osami Shimano Dura-Ace.
Ak niekedy narazíte na problémy s montovaním bezdušovej pneumatiky, týchto pár tipov vám môže pomôcť:
• Odstráňte jadro ventilu a nafúknite. Tento proces umožní, že sa do pneumatiky dostane viac vzduchu a väčšinou ju to umiestni priamo na okraj ráfika.
• Ak toto nefunguje, natrite na vnútorný okraj pneumatiky niečo ako prípravok Sleek Beeswax & Mink Oil Furniture Polish. Tento produkt je omnoho lepší ako mydlo a voda a dopomôže umiestniť aj tie najtvrdohlavejšie gumy. Tento produkt si môžete kúpiť vo vašom lokálnom nábytkárstve alebo online.
• Po prekonaní testu s montážou nasucho, nainštalujte tesnenie, čo používate, a nafúknite. Nezabudnite na ventile držať prst ak ste odstránili jeho jadro. Tento jednoduchý krok udrží vzduch, ktorý ste práve napumpovali; ak máte šikovné ruky tak dokonca môžete rýchlo znovu umiestniť jadro ventilu a zároveň udržať vnútri aspoň nejaký vzduch. Potom napumpujte pneumatiku na požadovaný tlak.
Pri všetkých prípadoch som na vzorkové gumy Gravelking SK od Panaracer použil Endurance Formula od výrobcu Orange Seal.
Aké sú skutočné rozmery Gravelking SK od Panaracer?
Vďaka radám plášťov, na ktorých som používal tieto gumy, sa mi podarilo odmerať, že verzia 700c x 35mm je široká 38mm a verzia 700c x 40mm má šírku 43mm.
Medzery medzi ráfikmi a pneumatikami môžu byť problémom, ak použijete k verzii 700c x 40mm niektoré z moderných plášťov. 40mm guma sedela tesne na mnou recenzovanom bicykli Parlee Chebacco, na ktorom som skúšal aj 2016 Dirty Kanza. Pozrite sa na tento bicykel detailnejšie TU.
Jazda na GravelKings…
Ako všetky sady pneumatík, ktoré kedy boli na mojich bicykloch, oba páry Gravelking si so mnou do sýtosti užili. Verziu 700 x 40m som použili na preteky 2016 Dirty Kanza. Verziu 700c x 35mm som používal na naháňanie tréningových míľ a objavili sa v pretekoch 2016 Gravel Worlds a 2016 Pisgah Monster Cross. Nedá sa povedať, že by som k nim bol zrovna pozorný …
Pri jazde s modelom 700c x 40mm som mal vpredu aj vzadu tlak 40psi – čo je, popravde, možno trochu veľa a pre model 700c x 35mm – po nejakých experimentoch predný tlak 35psi a zadný 38psi. Bob Cummings z tímu Panaracer Gravel mal pre mňa výborné rady ohľadom tlaku v pneumatikách – vďaka Bob!
Pneumatiky 700c x 40mm boli skvelou voľbou pre preteky ako Dirty Kanza 200. Čo sa týka ich váhy, sú na tom zhruba rovnako ako podobné typy s touto šírkou, ale pri jazde v skutočne náročnom teréne sa na nich cítite omnoho sebavedomejšie a bezpečnejšie. Prvých 75 míľ pretekov sú cesty skalnaté a túto veľkú porciu zvládli Gravelking pohodlne. Líniu svojej jazdy som si napriek tomu volil opatrne, no ich odolná povaha vymazala akékoľvek moje obavy o defekt; mohol som sa zamerať len na jazdenie.
Maličké štoplíky, ktoré pokrývajú väčšinu povrchu, jazdia veľmi rýchlo na väčšine terénnych ciest; na ceste lietajú. Ak je však textúra blata „správna“ – a tým mám na mysli blato, ktoré nájdete práve na Dirty Kanza (Emporia, Kansas) – lepkavé a mazľavé – pneumatiky Gravelkings začnú na seba naberať toto blato, štrk a malé kamienky – s veľkou možnosťou, že sa to na nich bude nabaľovať. Toto sa však dialo viacerým jazdcom na týchto pretekoch, a bolo jedno na akom type pneumatík jazdili. Taká je totiž povaha terénnych ciest v tej oblasti.
Pokiaľ však nie je štrk zarytý, verzia Gravelking 700c x 40mm môže byť zbytočne príliš veľkou silou pre viacero štrkových ciest na svete. Áno, sú tuhé, ale zrýchľujú ťarbavo, predovšetkým na lokálnych cestách môjho domovského mesta Gainesville, Florida. Počas rýchlejšej jazdy po štrkových cestách, ktorá so sebou obvykle prináša množstvo atakov, som sa cítil hendikepovaný. Gravelkings sú mimoriadne rýchle, nie však počas zrýchľovania, ale až keď máte nabratú rýchlosť. Ale ak trpíte na celodenných pretekoch ako Dirty Kanza 200, na toto sa vykašlite a urobíte správne, ak tieto 40mm široké pneumatiky zvážite.
Na druhej strane, verzia Gravelking 700c x 35mm je raketa. Ľahšie o viac ako 120 gramov a s kordom širokým minimálne 38mm na všetkých testovaných plášťoch sú jednoducho rýchle. Presne ako ich starší brat sa rýchlo dostanú cez takmer všetky prekážky ale s pridanou výhodou, ktorou je raketové zrýchlenie.
Ďalším prekvapením bolo ako ľahko sa na nich jazdilo na pieskových cestách. Cesty, ktoré využívam medzi Gainesville, Florida a malými mestečkami ako Live Oak, Florida sú občas zradné vďaka pieskovým plochám. Bez pochyby boli toto najrýchlejšie „úzke“ gumy, na ktorých som kedy jazdil na štrkovej ceste s občasným pieskom. Samozrejme, ak je cesta čistý piesok tak aj tak zapadnete ako kameň – vtedy je načase vziať model Monster CX s 2.0“ gumami – no mne ich výkon imponoval. Proste, verziu 700c x 35mm gúm Gravelking SK od výrobcu Panaracer mám veľmi rád.
Obe šírky sú priľnavé vo všetkých situáciách a na všetkých povrchoch, spod kolies v zákrutách odskakuje len najvoľnejší štrk – ale toto je problém inherentný všetkým typom gúm na štrku. Keď už sme pri rezaní zákrut – Gravelking SK verzia 700c x 35mm dokážu nádherným spôsobom zdolať zjazdy na štrkových cestách hôr v Severnej Karolíne.
Toto nie je príjemný štrk stredozápadu – niektoré z týchto ciest sú rozbité a deravé až vás z toho ide poraziť – a to všetko počas šlusu dole z hrozivého kopca, kde sú nevyhnutnosťou dobré brzdy, koncentrácia a zručnosti. Na fotke vyššie trpím počas výstupu v štrku v Severnej Karolíne počas pretekov 2016 Pisgah Monster Cross, jazdiac na 35mm širokých Gravelking SK od Panaracer.
Len tak mimochodom, ak ste ešte nejazdili na štrkových cestách Severnej Karolíny alebo Virginie, mali by ste. Úžasný štrk a ešte lepšie výhľady!
Už som spomínal, že obe verzie Gravelking SK od Panaracer sú tuhé – žiadna z nich neutrpela žiadne rezy alebo poškodenia ich kordu počas môjho testovania pre recenziu. Nemal som ani defekt…alebo som mal len šťastie? Takisto majú obe verzie skvelú výdrž. Takmer som nezodral ani kúsok dezénu na pneumatikách 700c x 35mm, pričom toto sú tie, na ktorých som najazdil najviac kilometrov.
Zhrnutie
Pre ostrý štrk a dlhé trasy by som zvolil model pneumatík Panaracer Gravelking SK 700c x 40mm. Toto sú moje preferované „úzke“ pneumatiky pre tento typ jázd.
Na všetko ostatné je fantastický model Gravelking SK 700c x 35mm. Na mojom osobnom rebríčku sú minimálne tak vysoko ako Maxxis Rambler, ktoré som recenzoval už dávnejšie. No myslím si, že tieto Panaracery poskytujú lepšiu ochranu pred defektami – zatiaľ čo Ramblery sú lepšie vo viac zmiešaných situáciách – na Rambleroch by ste mohli jazdiť bez problémov na ľahšej MTB trase.
Pneumatiky Gravelking sú ale správne pomenované – sú Kráľmi na Štrku a viac než hodné zamyslenia.
Panaracer Gravelking SK sa naozaj oplatia, ich bežná cena je 39,90 EUR.
Vysoko odporúčané tímom Gravel Cyclist!