Ak má vaša omotávka na riadidlách cestného bicykla za sebou už niekoľko tisíc kilometrov, je odretá, šúpe sa, alebo iným spôsobom sa začína rozpadávať, nadišiel čas ju vymeniť. Nová omotávka riadidiel vám totiž nielen instantne poskytne stratené pohodlie úchopu počas ďalších plánovaných výjazdov, ale je to aj lacný a rýchly spôsob ako dosiahnuť, aby váš bicykel vyzeral opäť skvele!
Ako sa naučiť vymeniť omotávku na riadidlách ako profesionál
Málo čo dokáže vrátiť nášmu staršiemu bicyklu pocit novoty, ako čerstvo osadená omotávka na riadidlách. Vedieť ale, ako správne nainštalovať omotávku na riadidlá cestného bicykla ako profesionál si vyžaduje zručnosť. Našťastie, v našom servise Život s bicyklom máme šikovného mechanika bicyklov Filipa Nuotu. Ten vás prevedie v inštruktážnom videu krok za krokom, aby ste si to vedeli spraviť aj sami. Ukáže vám smer ukladania omotávky, vysvetlí dodržiavanie odstupov, spôsob namotávania okolo brzdovej páky vrátane samotného zakončenia. K tomu prezradí ešte niekoľko ďalších pokročilých a užitočných tipov.
Na čom sa cyklomechanici dohodnúť nevedia a na čom áno
Ak by ste sa spýtali 10 cyklomechanikov, ako sa správne inštalujú alebo namotávajú omotávky na riadidlá na cestnom bicykli, tak očakávajte radu rôznych až protichodných odpovedí. Každý sa bude samozrejme dušovať a zanietene obhajovať, prečo je ten jeho spôsob jediný najlepší. Preto sa netreba čudovať, že v cyklistickom svete sa o tom, ktorý zo spôsobov namotávania omotávok je ten najlepší vedú nekonečné diskusie.
V troch veciach sa však všetci cyklomechanici zhodujú:
1, páska nemá byť navinutá nahrubo
2, medzery nemajú odhaľovať riadidlá a
3, omotávka by mala byť natoľko dopnutá, aby sa počas bicyklovania nezosúvala.
Prečo sa obťažovať s výmenou omotávky na riadidlách bicykla?
Existuje niekoľko dôvodov. Niektore sme už spomenuli v úvode a ďalšími sú:
- ošúchanie omotávky pri páde
- zmena farby omotávky za krajšiu alebo vhodnejšiu
- zmena za kvalitnejší alebo iný druh omotávky
- súčasná omotávka vyzerá trochu ojazdene alebo
- bicykel predávate a hľadáte rýchly spôsob, ako mu prinavrátiť stratený lesk.
Nech už plánujete vymeniť omotávku na riadidlách cestného bicykla z akéhokoľvek dôvodu, je užitočné vedieť, že táto zručnosť je ľahko naučiteľná. Hlavne, ak vám potrebnú techniku niekto ukáže. V tomto prípade vám stačí zapnúť video a nasledovať Filipove inštrukcie. Ale skôr než začnete sťahovať starú omotávku z riadidiel bicykla, zadovážte a pripravte si všetky potrebné veci pre tento úkon.
Veci, ktoré budete potrebovať
- Nová omotávka na riadidlá
- Nožnice
- Izolačná páska
- Skrutkovač alebo imbusový kľúč (ak sa vaša zátka do riadidiel skrutkuje)
- Čistič na odstránenie starého lepidla omotávky, prípadne odmastenie riadidla (ak je to potrebné)
Keď máte všetko pripravené, zapnite video a nasledujte jednotlivé kroky.
Prajeme vám úspešné dosiahnutie očakávaného výsledku.
Prepis videa: Ako správne nainštalovať omotávku na riadidlá cestného bicykla
Filip: Ahojte, dneska si ukážeme, ako sa správne vymieňa omotávka na cestnom bicykli.
Potrebovať budeme novú omotávku, nožnice a izolačnú elektrickú lepiacu pásku.
V prvom kroku odstránime starú omotávku, ktorú buď rozrežeme, alebo ju stiahneme z riadidiel bicykla dole. V druhom kroku si pomocou izolačnej pásky prichytíme bowdeny k riaditkám, aby neodstávali hore a nezavadzali nám pri namotávaní novej omotávky na riadidlá. Okrem samostatnej omotávky nájdeme v balení aj malý kúsok pásky, ktorá slúži na prekrytie objímok uchytávajúcich riaditka brzd a radenia na riaditkách bicykla. Odmeriame si potrebnú vzdialenosť pásky na prekrytie objímok, od jedného okraja dualu k druhému okraju, tak, aby zbytočne nevytŕčala a potrebnú dĺžku odstrihneme nožnicami.
Omotávku začneme namotávať od spodku riadidiel, až po predstavec bicykla. Na začiatku si necháme kúsok omotávky na riaditká prečnievať, aby sme tam v závere vedeli dať ľahšie zátky riadidiel. Omotávku na riadidlá začíname navíjať smerom zvnútra von, pričom sa ju pri omotávaní snažíme mierne šponovať, aby lepšie priľnula na riadidlá. Pri ovíjaní omotávky riaditok sa snažíme dodržiavať rovnomernú vzdialenosť medzi okrajmi omotávky. Takže 2/3 sú voľné a 1/3 je prekrytá.
Pri dualy si dávame pozor, aby sme prekryli všetky miesta, aby tam neostal nejaký voľný neprekrytý kúsok, čo by pekne nevyzeralo. Omotávku ťaháme vnútrom, obídeme dual a pokračujeme v zvyšku namotávania omotávky na riaditká bicykla.
Niektorí si omotávku namotávajú až úplne po predstavec riaditok, ale ja končím 3-4 cm pred predstavcom riadenia. Vyzerá to tak krajšie. Keď máme omotávku namotanú, nepotrebný kus si odstrihneme. Zoberieme si izolačnú pásku, aby sme mohli koniec prichytiť. Na záver cez izolačnú pásku prelepíme originál pásku, ktorú prikladá k baleniu výrobca, aby sme prekryli elektrikársku izolačnú pásku a vyzerala omotávka krajšie. A omotávku ukončíme vložením zátiek do riadidiel. Pokiaľ sa vám zdá, že zátky nedržia a mohli by svojvoľne vypadnúť, môžete ich omotať izolačnou páskou a následne zasunúť späť.
Nezabudnite nám dať vedieť, ako sa vam podarilo omotať omotávku na riadidlách vášho cestného bicykla a kľudne nám pošlite aj fotografiu. Zverejníme ju hneď pod článkom.
Tím Život s bicyklom
Dobrý den,
chválím vaše stránky i videa – pěkně popsané, je z toho cítit srdce (člověčinu), tak ať vám to vydrží i do budoucna. Lidé si jistě najdou cestu k užitečným radám a zároveň vytvoří komunitu cyklistů ve vašem okolí.
Díky vašemi formuláři reaguji (e-mail bych neposílal) k pojmu „Elektrická izolačná páska“ – předpokládám, že není nějaká „zázračná“ (nevytváří elektřinu), ale jedná se o „elektrikářskou“ = používá se v elektrotechnice k izolaci vodičů. Vpodstatě by stačilo slovo „Elektrická“ vypustit a ponechat: „Izolačná páska“.
Pěkný den a ať se vám daří,
Martin
Dobrý deň,
ďakujeme za pochvalu a za upozornenie, jedná sa len o obyčajnú izolačnú pásku ako píšete. 🙂