Bikepacking Hnileckou dolinou na Muráň | Hnilecká cyklomagistrála

September bol upršaný, čo moje plány na viacdňový jesenný bikepacking trip zmarilo. Babie leto však v októbri predsa dorazilo a tak som si povedal, že vyrazím aspoň na víkend. Veci som mal zbalené už mesiac, zostávalo len vybrať peknú trasu, na ktorej by som sa mohol počas pohodovej jazdy kochať jesennou prírodou. Cez deň hlásia príjemné teploty a ani v noci nemá byť pod nulou, tak si vystačím aj s ľahkým spacákom.

Hnileckou dolinou proti prúdu

Keď som ráno prišiel do garáže, môj Štrkáč aj napriek nákladu už netrpezlivo hrabal kolesami. Asi mesiac som mu sľuboval, že si na pár dní vyrazíme a už sa nevedel dočkať. Vybral som trasu Hnileckou dolinou a cez Muráň na juh, ideálnu pre gravel bicykel. Z Hnileckej doliny som na bicykli prešiel len kúsok po Gelnicu a tak som sa tešil, že si ju konečne prejdem celú. Vyrážam od Košíc popri Hornáde k Ružínu po známej trase. Krásne sfarbené scenérie trochu kazila extrémne nízka hladina vody v nádrži. Tohtoročné sucho sa na prejavilo aj na Ružíne. Z Folkmárskeho kopca sa spúšťam dole, cez Veľký Folkmár do Jakloviec. Tu ústi rieka Hnilec do nádrže Ružín, vytvorenej na rieke Hornád.

hnilecka-cyklomagistrala-gravel
Hnilecká dolina

Hnilecká cyklomagistrála

V Jaklovciach sa napájam na červenú cykloznačku, pokračujem smerom na Gelnicu a vstupujem do Hnileckej doliny. Parádny hladučký nový asfalt sviští pod kolesami. Cesta je od Margecian po Palcmanskú Mašu značená červenou cyklistickou značkou ako Hnilecká cyklomagistrála. Premávka bola slabá, ale vzhľadom na šírku cesty bez krajnice by sa hodilo umiestniť tu, okrem cykloznačiek, aj dopravné značky pre šoférov, ktoré by ich upozornili, že na ceste sa môže vyskytovať viac cyklistov. Profil je v doline príjemný, cesta má len mierne stúpanie a tak mám kopec času sledovať prírodu naokolo. Postupne sa otepľuje a ja pomaly vyzliekam teplé oblečenie. Krásne babie leto.

Ďalej popri riečke Hnilec

V Nálepkove Hnilecká cyklomagistrála odbočuje z hlavnej cesty doľava, ďalej popri riečke, ja však pokračujem do kopca smerom na Hnilčík, aby som si pozrel túto peknú dolinu aj z výšky. V obci Hnilec sa znovu napájam na červenú značku a pokračujem ďalej na Mlynky. Pri Dedinkách sa nachádza priehrada Palcmanská Maša, slúžiaca ako vodná elektráreň. Na Dedinkách Hnilecká cyklomagistrála končí a Dobšinský kopec sa dá obísť po modrej cykloznačke. Ja vyšliapem na Dobšinský kopec a odtiaľ už sa už spolu so zelenou cykloznačkou spúšťam do Stratenej, znovu k riečke Hnilec. Stratenský cestný tunel obchádza cyklotrasa cez krásny Stratenský kaňon. Táto časť cesty býva cez sezónu celkom rušná, teraz v októbri tu stretávam len zopár áut. V Dobšinskej ľadovej jaskyni ani noha, všetko je zatvorené. Pokračujem ďalej popri Kňazovej lúke s rančom a pasúcimi sa koňmi, ďalej na Pusté pole. Tu opúšťam riečku Hnilec, ktorá pokračuje Zadnou dolinou k svojmu prameňu na severnej strane Kráľovej hole.

Chmarošský viadukt
Chmarošský viadukt

Od prameňa Hrona

Na južnej strane Kráľovej hole pramení medzi Pustým poľom a Telgártom rieka Hron, ktorá na hornom toku vytvára typické meandre. Keďže čas pokročil a cítim už aj našliapaných 140 km, rozhodnem sa prespať v Telgárte. V noci sadla hustá hmla a celkom sa ochladilo, takže som sa okrem spacáka zabalil aj do reflexnej fólie. Mám to odskúšané, s fóliou sa aj v letnom spacáku cítim celkom komfortne aj pri teplotách okolo nuly.

Hmla mizne, vyrážam na Muráň

Ráno sa mi nechce vyliezať do hmly, ale nedá sa vyberať. Našťastie, kým som sa najedol a zbalil, hmla sa zdvihla a objavilo sa slnko na bezoblačnej oblohe.

Drevenica pod Kráľovou hoľou
Chalúpka pod Kráľovou Hoľou

Až po Červenú Skalu švihám dole kopcom a oceňujem, že som si zobral aj zimné cyklorukavice. Od Červenej Skaly už šliapem do kopca na Prednú horu a potom tradá-tradá lesnými serpentínami dole až do Muráňa. Lesy Muránskej planiny hrajú farbami, míňam sysľovisko a o pol desiatej si už vychutnávam teplučké muránske buchty a kávičku. Pohodička, slniečko začína hriať a tak vyzliekam teplé veci a ďalej pokračujem naľahko smerom na Revúcu.

Finále na vlak do Rožňavy

Krajina sa otvára a dojem kazia len haldy magnezitovej hlušiny okolo Jelšavy. Pôvodný plán bol pokračovať do Plešivca. ale v Jelšave som si spomenul na peknú cestu cez sedlo Hrádok na Štítnik. A tak točím doľava začínam šliapať do kopca. V aute mi teda ten kopec neprišiel taký dlhý…Konečne hore v sedle, na slniečku, si vychutnávam druhú muránsku buchtu a púšťam Štrkáča dole po ceste s nádhernými výhľadmi až do Štítnika. Pokračujem rovno cez Rožňavské Bystré do Rožňavy na vlak, ktorým sa doveziem, nadšený nádherným tripom, domov. Škoda, že na nedeľu hlásia dážď…

Sumár jazdy

Použitý bicykel : gravel Rock Machine Gravelride 500
Celkovo som najazdil :
Prvý deň 142 km s prevýšením 1.876 m
Druhý deň 71 km s prevýšením 910 m + 17 km od vlaku domov
Viac info o trase nájdete na mojom profile na Strave.

Ak sa vám článok páčil, kliknite:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *