Všetko, čo potrebujete vedieť o gravel bicykloch
Ak uvažujete, či si kúpiť gravel bicykel, možno sa vám hodia informácie, ktoré sme o tejto kategórii bicyklov zosumarizovali v tomto článku.
Gravel bicykle zažili v posledných rokoch explodovanie popularity. Je ľahké pochopiť prečo, ponúkajú veľkú všestrannosť a príležitosť pre cyklistov vybočiť z vychodených cestičiek.
Gravelový bicykel má veľa čo ponúknuť jazdcovi, ktorý chce jazdiť na stroji, schopnom zvládnuť drsné úseky bez toho, aby ho na asfalte výrazne obmedzoval.
Čo to teda gravel bike vlastne je? V tomto článku sa budeme venovať kľúčovým vlastnostiam gravel bicykla.
Čo je gravel bicykel?
Gravel bike je bicykel so skosenou hornou rámovou rúrkou, navrhnutý tak, aby vám umožnil jazdiť na rôznych povrchoch a terénoch.
Cestné riadidlá (barany) a športová geometria vám pomôžu na ceste dosiahnuť vyššie rýchlosti, ale so širšími pneumatikami, ľahšími prevodmi a stabilným ovládaním sa môžete s istotou vydať aj do terénu.
Jazda na bicykli navrhnutom na výlety do viacerých typov terénu znamená, že môžete spájať rôzne trasy novými spôsobmi, pričom sa môžete vydať po štrkových, poľných a lesných cestách, chodníkoch, skratkách a cestičkách. Alebo môžete naložiť svoj gravel bike turistickou výbavou pre viacdňové dobrodružstvo s bikepackingom.
Ako pri každej kategórii bicyklov, gravel bike od jedného výrobcu môže vyzerať veľmi odlišne ako od gravel inej značky. Niektoré sú zamerané viac na rýchlosť na ceste a ľahkú jazdu v teréne a iné sa viac podobajú horské bicykle.
Výber toho správneho gravel bicykla pre vás závisí od typu jazdy, ktorú plánujete. Poďme sa teda bližšie pozrieť na typické prvky, ktoré definujú typický gravel bike.
Materiál rámu bicykla Gravel
Ako väčšina ostatných bicyklov, aj gravel bicykle môžu mať rám vyrobený z rôznych typov materiálu. Najbežnejšie sa používajú hliník a karbón. Hliník je cenovo dostupný, odolný a relatívne ľahký, čo z neho robí dobrý materiál pre cenovo prístupný gravel bicykel.
Karbónový rám je zvyčajne ľahší ako hliníková kostra. Karbón je možné navrhnuť tak, aby vyladil tuhosť a pohodlie, a môže ponúknuť viac príležitostí pre aerodynamické tvary rúrok. V ponuke sú aj pretekárske gravel bicykle. UCI oznámila, že spúšťa seriál gravel pretekov na najvyššej svetovej úrovni – UCI Gravel World Series.
Okrem hliníka a karbónu sú v ponuke aj oceľové a titánové bicykle. Klasické oceľové (CrMo) rámy ponúka napríklad značka MARIN.
Geometria gravel bicykla
Rúrky rámu sú často tvarované tak, aby tlmili nárazy pri jazde. Najmä v zadnej stavbe, kde zakrivené a sploštené časti na reťazových a sedlových vzperách zvyšujú pohodlie v sedle. Stojí za to zvážiť typ terénu, na ktorom budete pravdepodobne chcieť používať svoj gravel bike a vybrať si bicykel navrhnutý tak, aby to zvládol.
Ak chcete jazdiť predovšetkým po cestách s príležitostnými výjazdmi po poľných cestách, pravdepodobne budete chcieť bicykel priblžujúci sa skôr k vytrvalostnému cesťáku. Aj mnohé z najlepších vytrvalostných cestných bicyklov sa teraz vyrábajú s rámami umožňujúcimi použiť pneumatiky široké až 35 mm, aby zvládli jazdu aj v ľahkom teréne.
Ak naopak očakávate, že na gravelbiku budete jazdiť hlavne v technickom teréne, sú tu bicykle, ktoré prichádzajú s naozaj širokými plášťami na menších 650b kolesách a stavbou, ktorá sa viac podobá geometrii horských bicyklov.
Pneumatiky na gravel bicykel
Kľúčovou vlastnosťou gravel bicyklov je veľký priestor na pneumatiky a následne možnosť používať podstatne širšie pneumatiky ako cestný bicykel.
Trend na najnovších gravel bicykloch smeruje k čoraz väčšej šírke pneumatík, 45 mm sa stáva štandardom a napríklad bicykle Rock Machine Gravelride ponúkajú priestor až na 48 mm pneumatiky s kolesami 700c.
Väčší objem pneumatík na gravel bicykloch umožňuje používať nízky tlak – 40 psi alebo menej, čo zvyšuje pohodlie a trakciu na nerovnom povrchu.
Kolesá na gravel bicykle sú zvyčajne navrhnuté tak, aby bolo možné používať bezdušové pneumatiky. To taktiež umožňuje jazdiť na pneumatike s nižším tlakom bez rizika prasknutia.
Bezdušový tmel v pneumatike utesní malé dierky spôsobené tŕňmi, ostrými kameňmi a inými príčinami a vytvorí tesnenie okolo malých otvorov v plášti skôr, ako unikne príliš veľa vzduchu. A stále môžete opraviť prepichnutú bezdušovú pneumatiku, ak je otvor príliš veľký na to, aby ho upchal tmel.
Rám a predné vidlice na gravel bicykloch sú navrhnuté s dostatočným priestorom pre veľké pneumatiky a ponechajú dostatok priestoru aj ak sa na pneumatiky nalepí v teréne blato.
Kolesá na gravelové bicykle
Pokiaľ ide o kolesá na gravelbike, obľúbené sú kolesá 650b a 700c, hoci väčšia veľkosť kolies (700c) je bežnejšia. Kolesá 650b majú o niečo menší priemer a môžu mať obuté zvyčajne ešte širšie plášte pre lepšiu trakciu, pri zachovaní valivého priemeru kolesa a plášťa.
Väčšina gravel bicyklov je však štandardne vybavená kolesami a pneumatikami 700c. Aj výber gravel pneumatík s rozmerom 700c je na trhu podstatne vyšší.
Kotúčové brzdy
Kotúčové brzdy sú dnes bežné už aj na lepších cestných bicykloch a sú samozrejmosťou na gravel bicykloch. Príchod hydraulických cestných kotúčových bŕzd s cestnými radiacimi pákami v skutočnosti pomohol pripraviť cestu pre gravel bicykle. Mnoho lacnejších gravel bicyklov je vybavených mechanickými kotúčovými brzdami, čo postačuje napríklad na dochádzanie do práce. Ak ale plánujete jazdiť aktívne športovo, voľte spoľahlivejšie hydraulické brzdy.
Kotúčové brzdy ponúkajú konzistentné a efektívne zastavenie bez ohľadu na podmienky, čo je u gravel bicyklov dôležité. Zároveň ponechávajú dostatok priestoru pre široké pneumatiky potrebné na jazdu v teréne.
Radenie u gravel bicyklov
Výber prevodov je kľúčový, pokiaľ ide o voľbu gravel bicykla. Ak smerujete do terénu, budete potrebovať ľahšie prevodové stupne, aby ste zvládli strmé stúpania a zložitejší terén. V teréne so zníženou priľnavosťou na sypkých povrchoch sa pri stúpaní tak ľahko nedostanete zo sedla, takže nebudete mať zbytočne problém s preklzávaním kolies.
Väčšina gravel bicyklov už má prevody špecifické pre gravel. Ponúkajú ich najdôležitejší výrobcovia ako Shimano (Shimano GRX), SRAM (SRAM XPLR) a Microshift (Advent).
Kľúčové rozhodnutie je medzi jednoprevodníkom (s jedným ozubeným kolieskom vpredu) a dvojprevodníkom (s dvoma ozubenými kolieskami na kľuke).
Najbežnejšie kombinácie pri 2-prevodníku vpredu sú od 50/34T (vhodné pri preferovaní jazdy po asfalte) po 46/30T ak preferujete jazdu v kopcovitejšom teréne. Pri spárovaní s aspoň 11-32z alebo 11-34z kazetou budete mať dostatočný rozsah prevodov aj na náročné stúpania.
Ak plánujete jazdiť na gravel biku po strmom alebo technickom teréne, je rozhodne lepšie mať v rezerve prevody, ktoré využijete menej, ako potom nemať dostatočne ľahký prevod na stúpanie, najmä ak si na bicykel naložíte tašky s výbavou na pár dní.
Stále populárnejšie aj u gravel bcyklov, podobne ako pri MTB bicykloch, sú sady s jedným prevodníkom. Odstránením predného meniča a použitím len jedného ozubeného taniera je systém jednoduchší, s menším počtom porúch. Zároveň poskytuje taký rozsah prevodov (alebo viac) ako sada s 2-prevodníkom, len v trochu väčších skokoch medzi prevodmi na kazete. S najnovšími 12-rýchlostnými sadami je aj toto už minimálny problém.
Upevnenie príslušenstva
Ďalším typickým znakom gravel bicyklov je množstvo otvorov a úchytov na príslušenstvo a batožinu.
Bežné sú montážne otvory na nosiče, ktoré umožnia urobiť z gravelbiku expedičný bicykel. Niektoré gravel bicykle, majú otvory na uchytenie blatníkov, vďaka ktorým sú gravel bicykle skvelou voľbou pre jazdu na bicykli do práce za každého počasia alebo ako zimný cestný bicykel so širokými pneumatikami.
Niektoré gravel bicykle majú tiež otvory na upevnenie tašky na vrchnej rúrke za predstavcom. Môžu byť použité na pripevnenie kompatibilnej tašky, ktorá je užitočná na občerstvenie a základné zásoby na dlhých jazdách alebo počas štrkových pretekov.
Ďalšie montážne otvory môžete nájsť na prednej vidlici, na priskrutkovanie ďalších košíkov na fľaše alebo batožiny a niektoré bicykle majú držiak na svetlo dynama na strmeni vidlice.
Ďalšie funkcie
Cestné riadítka, tzv. barany, sú typickou vlastnosťou gravel bicyklov. Rozšírené barany poskytujú dodatočnú stabilitu, zlepšujú ovládateľnosť a kontrolu v teréne, pretože máte extra páku, najmä pri rýchlych zjazdoch.
Gravel riadítka majú oproti klasickým cestným zvyčajne dosť plytký sklon, takže nemusíte siahať príliš ďaleko.
Teleskopická sedlovka (dropper post) sa často vyskytuje na gravel bicykloch s vyššou výbavou – a najmä na tých, ktoré sú zamerané na drsnejší jazdy v teréne. Ovládanie teleskopickej sedlovky umožňuje páčka na riadítkach, pomocou ktorej jednoducho zníženite alebo zdvihnete sedlo, čím jednoducho zmeníte posed pri strmých zjazdoch.
Čoraz častejšie nájdete odpruženie aj na gravel bicykloch, či už prostredníctvom odpruženej vidlice alebo pružných segmentov rámu. Musíte však počítať s miernym zvýšením hmotnosti bicykla.
Elektrické gravel bicykle
Rýchlorastúca popularita elektrobicyklov zachvátila aj e-gravel bicykle. Stále viac značiek rozširuje každý rok svoj sortiment elektro gravel bicyklov a dopyt sa neustále zvyšuje.
Bicykle E-gravel poskytujú elektrickú asistenciu pri šliapaní (do rýchlosti 25 km/hod.), čo oceníte pri zdolávaní strmých stúpaní alebo ak sa chcete vydať ďalej mimo spevnených ciest.
Množstvo pomoci, ktorú e-gravel ponúka, závisí od konkrétneho použitého motora elektrobicykla, zatiaľ čo dojazd závisí od kapacity batérie, terénu, v ktorom jazdíte, a úrovne požadovanej asistencie (väčšina systémov ponúka viacero úrovní asistencie).
Gravel bike vs cestný bicykel
Ako sme uviedli vyššie, gravel bicykel bude mať zvyčajne menej agresívne nastavenie ako cestný bicykel. To znamená, že sedíte vzpriamenejšie a v uvoľnenejšej polohe pre lepšiu stabilitu a pohodlie. Navyše budete mať priestor pre širšie pneumatiky s extra dezénom a širokým rozsahom prevodov, ktorý zahŕňa ľahšie prevody.
Ale napriek tomu pri rozhodovaní sa medzi cestným a gravel bicyklom pravdepodobne zistíte, že gravel nie je na ceste oveľa pomalší ako bežný cestný bicykel, najmä ak prispôsobíte výber pneumatík jazde na asfalte.
Ak sa však plánujete držať len hladkého asfaltu, z dlhodobého hľadiska zvíťazí rýchlosť a efektivita cestného bicykla. Na slovenských cestách je však ponuka hladkého asfaltu dosť obmedzená 🙂
Gravel bike vs cyklokrosový bicykel
Široké pneumatiky, vyšší stred, ľahší prevod – to všetko sú vlastnosti cyklokrosových bicyklov, aký je teda rozdiel medzi CX bicyklom a gravel bicyklom?
Zatiaľ čo gravel bicykel je určený na dlhé jazdy a zážitky, tradičný cyklokrosový bicykel je zameraný hlavne na preteky.
Ten, kto si vyberá bicykel pre cyklokrosové preteky, bude hľadať agresívnejšiu geometriu s presnejšou ovládateľnosťou. To umožňuje pretekárovi rýchlu akceleráciu a prekonávanie prekážok na cyklokrosovej dráhe na úkor toho, aby ste sa cítili pohodlne na celodennej (alebo viacdennej) jazde po poľných cestách.
Plášte cyklokrosového bicykla sú normálne užšie, aby boli v súlade s pretekárskymi predpismi (podujatia schválené UCI povoľujú len pneumatiky do šírky 33 mm) a preto sa zarežú do blatistej alebo piesočnatej pôdy.
Rám cyklokrosového bicykla obvykle neumožňuje použitie širších pneumatík. Oproti gravel bicyklom nemajú cyklokrosové ani možnosti na pripevnenie nosičov, blatníkov a ďalších doplnkov.
Gravel bike vs horský bicykel
Gravel bicykle si od horských bicyklov požičali mnohé vlastnosti, ako je ich geometria navrhnutá pre stabilitu, široké bezdušové plášte a široký rozsah prevodov. Ale cestné riadítka a agresívnejšie prevody gravel bicyklov ich robia príjemnejšími, ak častejšie jazdíte aj po asfalte alebo rýchlejšom, menej technickom teréne. Aj keď je radenie na gravel bicykloch podstatne jednoduchšie ako radenie na ceste, nezodpovedá rozsahu, ktorý ponúkajú sady radenia horských bicyklov.
Pneumatiky pre horské bicykle sú tiež širšie a priľnavejšie a horské bicykle ponúknu efektívnejšie odpruženie, než aké nájdete aj na tých najlepšie odpružených gravel bicykloch.
V ľahkom teréne je jazda na gravel biku rovnako príjemná a gravel bude ľahší ako ekvivalentný horský bicykel, no akonáhle sa začnete púšťať do technických trailov, víťazom sú horské bicykle.
Záver
Veríme, že vám tieto informácie pomohli pri rozhodovaní. Ak chcete mať len jeden bicykel, musíte sa rozhodnúť aké terény a aké využitie bicykla preferujete. Ak si ale chcete užiť všetko, najlepšie riešenie je mať bicykle dva (minimálne 🙂 ). Gravel bicykel vám rozhodne poskytne veľa zábavy a na každodenné používanie, vrátane dochádzania do práce je výbornou voľbou.