Najlepšie motory pre elektrobicykle 2023 – všetko, čo potrebujete vedieť

Najlepšie motory pre elektrobicykle - 2023

Zorientujme sa v obrovskej ponuke elektromotorov

Podľa zákonov platných v EÚ je maximálny výkon elektromotora na elektrobicykli obmedzený na výkon 250 W a maximálnu rýchlosť 25 km/h. Napriek tomu je v rámci týchto striktných zákonných parametrov na trhu k dispozícii obrovská škála typov elektromotorov a značiek. V tomto článku sa pokúsime vybrať najlepšie motory na elektrobicykle pre rôzne štýly jázd a v rozličných cenových reláciách.

Za vyššie spomenutými zákonnými podmienkami sa schovávajú obrovské rozdiely v elektromotoroch : ako svižne nás rôzne motory vynesú hore strmými kopcami, ako rýchlo či plynule dokážu zrýchliť alebo zvýšiť svoj výkon. Nehovoriac o vplyve ceny toho ktorého elektromotora na celkovú cenu elektrobicykla. 

Nie je to však len o motore. Elektromotory e-bicyklov regulujú prísun energie pomocou snímačov a riadiacej elektroniky, čo výrobcovia motorov zvyčajne uspôsobujú pre zamýšľaný účel použitia konkrétnych motorov. Dobrý elektromotor by mal dokázať čo najplynulejšie dodávať požadovaný výkon a toto je práve oblasť, v ktorej sú medzi motormi výrazné cenové rozdiely.

Ďalším dôležitým rozhodnutím pri kúpe motora pre elektrobicykel, pred ktorým zákazník stojí je sa rozhodnúť, či uprednostní:

  • elektrobicykel so stredovým pohonom (poskytuje výkon prostredníctvom pedálov) alebo 
  • nábojový motor (poskytuje výkon prostredníctvom predného alebo zadného kolesa bicykla). 

Podrobnejšie sa týmito typmi elektromotorov a ich jednotlivými výhodami budeme venovať nižšie. Všeobecne však môžeme povedať, že stredový pohon je lepší, ale je ťažší a drahší, zatiaľ čo modely s nábojovým motorom stoja menej a sú ľahšie ako stredové pohony.

Shimano Steps E6100 a Bosch Performance Line – najlepšie všestranné stredové elektromotory

Shimano STEPS E6100 - všestranný stredový elektromotor
Foto:: ebiketips

Hoci bol elektromotor Shimano Steps E6100 uvedený na trh už v roku 2018, stále ho nájdete na mnohých mestských a hybridných e-bikoch. Napriek prívlastku mestský, stojí za to si zopakovať našu predošlú skúsenosť a zistenie, aký je tento motor živý.

Napriek relatívne skromnému krútiacemu momentu 60 Nm (výkonnejšie motory ponúkajú podstatne vyššie krútiace momenty), jednoznačne odmeňoval výdatnou asistenciou našu vynaloženú námahu pri pedálovaní do kopcov. Snímanie krútiaceho momentu dobre reaguje na silný tlak, nie až tak na slabý a vysokú kadenciu, ako je to pri niektorých iných elektromotoroch.

Maximálna veľkosť batérie Shimano, s ktorou sa dá použiť, je 630 Wh (elektromotory Steps E6100 sa dajú použiť aj s batériami tretích strán autorizovaných spoločnosťou Shimano, ako je napr. Darfon, takže môžu byť spárované aj s výkonnejšími batériami).

Cube Reaction Hybrid Performance 500 Bosch motor
Foto: Richard Peace

Je ťažké vybrať víťaza medzi Shimano Steps E6100 a stredovým motorom Bosch Performance Line, ktorý sme vyskúšali na modeli Cube Reaction Hybrid Performance. Oba motory vážia približne 2,9 kg a hoci je Shimano Steps E6100 pravdepodobne živší a o niečo účinnejší, Bosch Performance Line ponúka viac elektronických vychytávok. Je totiž kompatibilný so systémom Bosch Smart System, ktorý ponúka stále viac funkcií pripojených k smartfónu, ako aj možnosť spárovania s novou 700Wh batériou Bosch.

Volt SpinTech – Najlepší všestranný elektromotor na zadný náboj kolesa

Volt Alpine elektromotor na zadný náboj kolesa
Foto: Richard Peace

Tento elektromotor na zadný náboj kolesa elektrobicykla sme vyskúšali na jednorýchlostnom modeli Volt London, aj na viacprevodníkovom modeli Alpine. V oboch prípadoch sa nám páčila jeho schopnosť stúpať do kopca, taktiež jeho hladký a efektívny prenos výkonu. Znamená to lepší dojazd, ako pri mnohých iných výkonných elektromotoroch na zadnom náboji kolesa, pretože asistencia je dávkovaná presne v súlade so šliapaním do pedálov.

Hoci je systém Volt SpinTech založený na motore Bafang – čo je už medzi ľudmi všeobecne zaužívané pomenovanie pre všetky nábojové motory – systém SpinTech spoločnosti Volt ho trochu nezvyčajne spája so snímačom krútiaceho momentu, namiesto bežnejšieho snímača pohybu. A podobne nezvyčajne máte k dispozícii ovládanie plynu, čo je skvelé, ak jazdíte v nižších výkonových úrovniach, ale chcete náhle zvýšenie výkonu. Spoločnosť Volt tvrdí, že sa spojila s ďalšími výrobcami elektrobicyklov Blix a Eco Ride, aby vytvorili „jedinečné partnerstvo s cieľom poskytnúť revolučnú technológiu“. Revolučné je možno prehnané, ale dostáva náš hlas, ako najlepší systém nábojového elektromotora.

Brose S Mag – najlepší stredový pohon pre e-MTB – horské elektrobicykle

Brose S mag stredový pohon elektrobicykla
Foto: Brose

Existuje niekoľko skvelých e-MTB so stredovým pohonom. Shimano EP8 aj Bosch Performance Line CX sú výkonné stredové pohony s veľkým výkonom pri stúpaní – čo je presne to, o čo v e-MTB naozaj ide. Motor Brose S Mag (Mag je skratka pre pre ľahké horčíkové púzdro motora) ich však prekonáva z hľadiska hrubého výkonu. S 90 Nm a asistenciou počas pedálovania až 410 % je to určite jeden z najvýkonnejších stredových pohonov.

Elektrobicykle Bulls E-Stream s motorom Brose S-Mag Plus FIT a batériou s kapacitou 925 Wh ponúkajú skutočne výnimočný výkon.

Bosch Cargo Line – najlepší motor pre nákladné e-bicykle

Tern GSD S10-9 motor pre nákladné e-bicykle
Foto: Dave Atkinson

Motor Bosch Cargo Line je najrozšírenejším motorom vyššej cenovej kategórie na trhu nákladných e-bicyklov. Aj keď podľa štatistík má podobný výkon ako iné stredové pohony najvyššej triedy, rozhodujúce je, že je vyladený tak, aby motor poskytoval dostatočnú podporu pri rozjazde – čo je dôležité pri prevoze ťažkého nákladu, pretože potrebujete rýchlo nabrať rýchlosť, aby sa náklad vyvážil. 

Veľmi sa nám páčil jeho pracovný výkon pri vysokom zaťažení pri modeli Tern GSD S10 a tiež pri ťahaní prívesu Carla Cargo.

Specialized SL 1.1 – najlepší ľahký stredový pohon

Tento segment je v súčasnosti na skutočnom vzostupe, keďže nedávno boli na trh uvedené systémy ako Fazua 60 a TQ-HPR50 (napríklad na modeli Scott Lumen), ktoré sa môžu pochváliť pôsobivo nízkou hmotnosťou stredových pohonov pod 2 kg. Ak nepotrebujete plný výkon ťažších stredových pohonov a nevyhýbate sa ani  možnosti šliapať na elektrobicykli bez napájania a získať tak čo najväčší dojazd z batérie, potom by ľahký stredový pohon mohol byť pre vás. 

Specialized Turbo Levo SL-19 najlepší ľahký stredový pohon
Foto: Off Road CC

Ako osvedčenú a testovanú možnosť vyberáme v tejto kategórii stredový pohon Specialized SL 1.1, ktorý sa osvedčil počas niekoľkých rokov. Naša recenzia modelu Specialized Turbo Levo SL Comp zhrnula jeho výkon takto: 

„Motor je síce menej výkonný ako väčšina ostatných, ale zároveň má oveľa menšiu hmotnosť, ktorú musí tlačiť, je plynulý a batéria ma vynikajúcu výdrž.“ 

Zadný náboj Bafang pre fatbiky/nákladné bicykle – najlepší motor pre ťažké náboje

Rad Power Radrunner 3 - najlepší motor pre fatbiky a nákladné bicykle
Foto: Dave Atkinson

Nábojové motory Heavy Duty sú dobrou voľbou pre väčšie a ťažšie bicykle, ak nechcete minúť peniaze na niektorý z najvýkonnejších stredových pohonov, ako napríklad Bosch Performance Line CX alebo Cargo Line. Nemusia mať taký plynulý chod alebo efektívnosť pri využívaní kapacity batérie, ako špičkové stredové pohony, ale tie najlepšie motory so zadným nábojom kolesa určite ponúkajú dostatočný výkon. 

Boli sme ohúrení modelom Bafang, použitom na modeli elektrobicykla Rad Power Radrunner. Jeho „takmer brutálna“ akcelerácia na nás urobila slušný dojem, hoci nie je uvádzaný pod značkou Bafang. Elektromotor zadného náboja použitý v modeli Mycle Cargo, vyzerá veľmi podobne a ponúka rovnaký výkon.

Predný nábojový motor Gocycle – najlepší ľahký nábojový elektromotor

Gocycle G4 motor - najlepší ľahký nábojový elektromotor
Foto: Gocycle

Tento predný nábojový motor sa v podstate vyselektoval sám. Konštrukcia motora Gocycle v prednom náboji bola dostatočne pôsobivá už vo svojej pôvodnej podobe. Minulý rok však bola prepracovaná a pri recenzii modelu Gocycle G4 nás ešte viac zaujal jej výkon pri stúpaní do kopca spolu s funkciou kontroly trakcie.

Tento elektrobicykel sme považovali za jeden z najzábavnejších, na akých sme kedy jazdili, a to najmä preto, že hneď po šliapnutí do pedálov sa zdá naozaj rýchly. Tlačidlo Boost na vnútornej strane ľavej rukoväte, ktoré okamžite poskytuje plný výkon motora, len zvyšuje tento dramatický efekt z rýchlosti. Predný nábojový motor Gocycle zvládol každý kopec, ktorý sme pred neho postavili. Vrátane nášho krátkeho, ale strmého stúpania na testovacej cyklotrase s dvojciferným sklonom. Jeho výkon bol porovnateľný s časmi, ktoré dosahovali výkonné elektrobicykle so stredovým pohonom.

Pozoruhodne účinný a veľmi ľahký je aj elektrobicykel Ebikemotion X35, ktorý však neponúka taký výkon, ako elektrobicykel Gocycle. 

MiVice M070 a Bafang G310 – najlepšie rozpočtové elektromotory

Tenways CGO 600 - najlepšie rozpočtové elektromotory
Foto: Richard Peace

Pomerne kuriózne pomenovaný elektromotor MiVice M070 pre zadný náboj kolesa bicykla sa objavil na dvoch e-bikoch Tenways, ktoré sme recenzovali: športový hybrid CGO600 a mestský e-bike CGO800S. V oboch prípadoch sa nám páčil plynulý výkon elektromotorov so snímaním krútiaceho momentu. Rovnako aj ich nenápadný vzhľad a nízka hmotnosť 1,5 kg. (Najmä model e-biku Tenways CGO600 sa ponúka v slušnej cenovej relácii 1 499 GBP.)

Bafang G310 elektromotor
Foto: Richard Peace

Oba e-biky Tenways majú jednorýchlostný remeňový pohon, ale ak máte chuť na viac prevodov, živý a ľahký elektromotor Bafang G310 je skvelou voľbou. Na tak malý motor ponúka excelentný výkon v stúpaniach do kopcov a to za veľmi tichého chodu. Je pravdepodobné, že sa používa na mnohých elektrobicykloch, hoci často nie je označený ako Bafang. Jedným z e-bikov, ktorý ho využíva je ľahký elektrobicykel Velosta, ktorý bude na ebiketips.road.cc v dohľadnej dobe taktiež recenzovaný. V súčasnosti sa predáva za 1 689 GBP, čo je určite jeden z cenovo dostupnejších elektrobicyklov.

Neoassist – najlepší elektromotor vlastnej značky

Neomouv Adonis 2 elektromotor pre e-bicykel
Foto: Richard Peace

Zatiaľ čo Bosch, Shimano, Yamaha a Brose vládnu stredovým pohonom aspoň u nás, začínajú sa objavovať elektromotory so stredovým pohonom ázijskej výroby. Najpôsobivejší z nich sme vyskúšali na modeli elektrobicykla Neomouv Adonis v podobe stredového pohonu Neoassist.

Stredový pohon Neoassist je tichý, vysoko výkonný a ukázal sa aj ako veľmi efektívny. Taktiež tlačí asistovanú rýchlosť na maximum. V našom teste sa pri stúpaní do kopca pohyboval bez akýchkoľvek problémov rýchlosťou až 26.55 km/h. Výsledkom bol rekordný čas približne okolo piatich sekúnd – a to sme týmto testom podrobili veľa elektrobicyklov.

Upozorňujeme, že v závislosti od toho, ako liberálne si vykladáte zákon o obmedzení rýchlosti na 25 km/h, môžu byť v skutočnosti legálne elektrobicykle s maximálnou asistovanou rýchlosťou až 27 km/h. Viac sa o tom dočítate v našej recenzii Neomouv Adonis.

Zehus Mark 2 – najlepší „inteligentný“ elektromotor

Vello + Zehus inteligentný elektromotor v zadnom náboji bicykla
Foto: Richard Peace

Elektromotor Zehus obsahuje všetko potrebné v jednom veľkom lesklom zadnom náboji kolesa elektrobicykla. Má samozrejme aj svoje nedostatky. Konkrétne má malú batériu, ktorá nie je vyberateľná. Najnovšia verzia elektromotora Zehus je už ale vylepšená o výkon s dodatočným krútiacim momentom. Vďaka tomu zdoláva kopce značne ľahšie, ako jeho predchodcovia.

Je to jeden z drahších variantov, ale jeho výhodou je, že nevyžaduje žiadne káble a je pomerne ľahký (približne 3 kg) na kompletný systém elektromotora. Vďaka tomu je vhodný pre e-skladačky, ako je Vello+. V našom teste sa nám páčili najmä „inteligentné“ aspekty systému, ktoré umožňujú elektrobicyklu automaticky meniť úroveň rekuperačného brzdenia a asistenčnej sily podľa sklonu (je vybavený zabudovaným snímačom sklonu). To všetko nám pri teste pomohlo dosiahnuť pôsobivý dojazd viac ako 32 km na malej 173Wh batérii.

Ako si vybrať najlepší motor pre e-bike

Stredový pohon alebo nábojový pohon?

Ako ste sa už dočítali vyššie, nábojové pohony aj stredové pohony elektrobicyklov môžu byť skvelé na zdolávanie kopcov, ale stredové pohony bývajú o niečo lepšie. Je to preto, že výkon elektromotora sa distribuuje rovnomernejšie bez ohľadu na to, akou rýchlosťou idete, aký máte prevod alebo v ako prudkom svahu sa práve nachádzate. Nábojové pohony majú tendenciu vynikať buď pri rýchlej jazde, alebo pri stúpaní do kopca, ale nie pri oboch. Je to preto, že nábojový pohon poháňa priamo predné alebo zadné koleso bicykla a koleso má širší rozsah otáčok ako kľuky.

Ak to znie trochu technicky, nebojte sa. Len si pamätajte, že so stredovým pohonom elektrobicykla od „veľkej štvorky“ (Bosch, Brose, Shimano a Yamaha) sa ťažko niečo pokazí. Výkon nábojových pohonov sa môže líšiť o niečo viac, ako výkon stredových pohonov. Existuje však veľa cenovo výhodných možností a všetky nábojové motory, ktoré sme uviedli vyššie, by mali poskytovať kvalitnú jazdu.

Aký veľký krútiaci moment potrebujem?

Keďže výkon elektromotorov je zákonom obmedzený na 250 W, výrobcovia motorov začali na rozlíšenie motorov používať hodnoty krútiaceho momentu (Nm). Napríklad rad motorov Bosch má hodnoty od 40 Nm do 85 Nm. Nábojové elektromotory majú zvyčajne podobný rozsah, ale začínajú o niečo nižšie, približne na 30 Nm.

Môžete sa ale stretnúť aj s elektromotormi s výkonom vyšším ako 250 W. Hoci to môže vyzerať, že sú nelegálne výkonné, tak ide len o tzv. ”špičkový“ výkon. Limit 250 W sa totiž vzťahuje skôr na “trvalý“, než na špičkový výkon. Ak to nie je jasné, informujte sa prosím u predajcu. 

Aj keď čísla poskytujú užitočnú pomôcku, pre celkový výkon pri stúpaní a akceleráciu do hraničnej, zákonom povolenej maximálnej rýchlosti 25 km/h, nemôže byť nič lepšie, ako reálna skúšobná jazda. Napríklad výjazd do strmého kopca. Takto dokážete najlepšie oceniť, aký veľký je skutočný výkon elektrobicykla, ktorý sa rozhodujete kúpiť. Často sme totiž zistili, že niektoré elektromotory s nízkou hodnotou sú prekvapivo svižné a účinné pri stúpaní do kopca, zatiaľčo niektoré motory s vysokou preklamovanou hodnotou Nm sú naopak prekvapivo pomalé.

Je hmotnosť motora elektrobicykla dôležitá?

Ak chcete naozaj veľmi ľahký elektrobicykel, potom áno. Najľahšie elektromotory môžu byť o 2-3 kg ľahšie, ako tie najťažšie. V skutočnosti môže byť rozdiel ešte väčší, ak porovnávate model elektrobicykla s veľkokapacitnou batériou, s modelom elektrobicykla s batériou minimálnej kapacity.

Majte však na pamäti, že nižšia hmotnosť elektromotorov zvyčajne znamená nižší výkon, aj keď niektoré malé motory môžu byť stále do kopca veľmi svižné (pozrite Gocycle vyššie). Minimálna možná hmotnosť môže byť však mimoriadne dôležitá pri skladacích elektrobicykloch, ako je Gocycle, kde je dôležité bicykel zdvíhať. Podobne, ak chcete dravý elektrobicykel, ktorý dobre jazdí aj bez asistencie pohonu, vo všeobecnosti platí, že čím je motor ľahší, tým ľahšie sa vám bude pedálovať.  

Malé nábojové elektromotory začínajú na hmotnosti približne 1,5 kg, zatiaľčo stredové motory majú zvyčajne približne dvojnásobnú hmotnosť.

Sú niektoré elektromotory spoľahlivejšie ako iné?

Počas testovania elektrobicyklov sme mali len veľmi málo problémov s motormi. Navyše, dnešné moderné elektrobicykle sú oveľa kvalitnejšie vyrobené, ako prvé modely, takže problémy akéhokoľvek druhu vrátane elektromotorov, sú oveľa zriedkavejšie, ako kedysi. Aj keď treba poznamenať, že pri testovaní sa vyhýbame najlacnejším značkám či modelom elektrobicyklov.

Naše testovacie závery obvykle vychádzajú z niekoľko týždňového jazdenia a podľa našich doterajších skúseností, kvalitné motory vykazujú len málo problémov a to aj z dlhodobého hľadiska. Keď chcete mať istotu, že si vyberáte správne, jedným z najlepších ukazovateľov celkovej kvality elektrobicykla je dĺžka a podrobnosť záruky. A najmä to, či sa záruka vzťahuje aj na batériu. Batérie sa totiž prirodzene degradujú oveľa viac ako motory. 

*****

Zdroj: https://ebiketips.road.cc/content/advice/buyers-guide/best-electric-bike-motors 

Ak sa vám článok páčil, kliknite:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *