Mnoho ľudí verí, že E-BIKY sú ľahšou cestou.
Ja sám som dlho patril ľuďom, ktorí sa na elektrobicykel pozerajú ako na uľahčenie si bicyklovania, v podstate ako na podvádzanie. Prípadne ako na dopravný prostriedok pre starých alebo nie celkom zdravých ľudí. Keď mi však jazdu na elektrobicykli vychválilo pár ľudí, ktorí majú najazdené ročne trojnásobok mojich kilometrov, tak mi to začalo vŕtať v hlave.
Požičal som si kvalitný enduro e-bike a vyrazil som. Pôvodne som sa vybral rovnakou trasou, ako jazdievam na svojom bajku. Hneď v prvom stúpaní som však namiesto serpentín po lesnej ceste zvolil priamu trasu pomedzi stromy. Musel som zapnúť najvyššiu podporu, zaradiť najľahší prevod, ale vyšliapal som to spokojný zo svojho výkonu. A v tomto momente ma to začalo riadne baviť. Ďalšie stúpanie viedlo okolo lyžiarskej zjazdovky v Kavečanoch. Ani tej som neodolal a nasmeroval som e-bike priamo hore zjazdovkou. Na lyžiach mi to vždy prišlo ako smiešny kopček, ale hore som mal toho celkom dosť. Domov som prišiel so stehnami vypumpovanejšími ako obvykle a nenajazdil som ani o 5 km viac ako dávam bežne na bajku. Po tejto, podotýkam veľmi zábavnej, skúsenosti som svoj pohľad na elektrobicykel prehodnotil.
Celé to podceňovanie jazdcov na e-bajkoch vychádza vlastne z ješitnosti nás bajkerov. Boli sme zvyknutí obiehať v lese príležitostných cyklistov, fučiacich do každého menšieho kopčeka a teraz nás v kopci zrazu obiehajú nejakí „akožecyklisti“? Ako k tomu prídu naše tvrdo trénujúce egá?
Neplatí, že ak používate elektrobicykel podávate menší výkon
Možno sa budete čudovať, ale s nižším výkonom potrebným na elektrobicykli to nie je pravda. Takisto ako na bajku, automaticky si pridávate strmšie kopce, či najazdené kilometre a nakoniec je často váš výdaj energie aj vyšší, lebo sa necháte strhnúť novými možnosťami. Samozrejme nie je možné porovnávať výkon tvrdo trénujúcich cyklistov, jazdiacich týždenne stovky kilometrov s rekreačným, príležitostným bicyklistom. Ale už porovnanie bežného hobby cyklistu, jazdiaceho pravidelne na bicykli, s pravidelným jazdcom na e-biku prináša výsledky, ktoré možno zaujmú aj vás.
Porovnanie fitness úrovne e-bikerov s cyklistami na konvenčných bicykloch
Veľmi zaujímavý záver v tomto smere priniesol výskum Transportation Research Interdisciplinary Perspectives na univerzite v Zürichu. Výsledky ukázali, že :
- Jazdci, ktorí jazdia na elektrobicykloch, absolvujú týždenne viac minút jazdy ako tí, ktorí jazdia na bežných bicykloch.
- E-cyklisti informovali aj o výrazne dlhších vzdialenostiach, ktoré najazdili na bežnom bicykli a elektrobicykli oproti cyklistom jazdiacich len na konvenčných bicykloch.
- U tých, ktorí prešli z verejnej dopravy alebo dopravy autom na používanie e-bicyklov na prepravu, bol tiež viditeľný nárast ich fitnes úrovne.
Vedci urobili počiatočný prieskum a následne každé dva týždne takmer rok sledovali viac ako 10 000 jazdcov, ktorí jazdili na elektrických a konvenčných bicykloch. Účastníci prihlásili svoj čas do úlohy metabolického ekvivalentu (MET) počtu najazdených minút týždenne. (Fyzická aktivita so strednou intenzitou je definovaná ako aktivita, ktorá dosiahla 3 až 6 MET, čo môže byť pokojné tempo jazdy okolo 8,5 až tesne pod 16 km / hod. Jazda pri rýchlosti 24 km / hod. vám poskytne úroveň MET 10.)
Výsledky publikované v tomto výskume ukázali, že mnohí používatelia elektrobicyklov tiež zvykli používať bežné bicykle. Používatelia e-bicyklov vlastne zvykli jazdiť na e-bicykloch alebo na konvenčných bicykloch dlhší čas, ako ľudia, ktorí jazdili len na konvenčných bicykloch, vysvetlil autor štúdie Alberto Castro Fernández, Ph.D. Navyše, výlety e-cyklistov využívajúcich e-bicykle a bežné bicykle sú v porovnaní s ne-cyklistmi dlhšie z hľadiska času a vzdialenosti.
E-bajkeri najazdia viac kilometrov
Tí, ktorí jazdili na e-bicykloch, hlásili dlhšie priemerné vzdialenosti pre e-bicykle (9,4 km) a výlety na mechanických bicykloch (8,4 km), zatiaľ čo cyklisti používajúci len konvenčné bicykle zaznamenali kratšie cesty (4,8 km). Priemerná denná cestovná vzdialenosť pre e-cyklistov bola v priemere 8 km, zatiaľ čo bežní cyklisti zaznamenali 5,3 km.
Tieto zistenia jednoznačne vyvracajú stereotypný pohľad, že tí, ktorí jazdia na elektrobicykloch, sa vydávajú ľahšou cestou. Ako uviedol Castro Frenández : „Klišé o starých alebo„ lenivých “cyklistoch sa teda nezakladajú na pravde. V skutočnosti to môže závisieť len od účelu jazdy. Značná časť ľudí, ktorí používajú elektrobicykel, to môže urobiť, pretože chcú absolvovať výlety, ktoré sú príliš dlhé alebo príliš kopcovité pre mechanické bicykle.“
A čo viac, e-bikeri hlásili podobné – a dokonca mierne vyššie – úrovne aktivity ako tí, ktorí jazdili na konvenčných bicykloch. Uvádzané úrovne fyzickej aktivity pre e-cyklistov boli v priemere 4,463 MET minút / týždeň, oproti 4 085 MET minút / týždeň pre konvenčných cyklistov.
„V našej štúdii sme zistili, že väčší profit, pokiaľ ide o úroveň fyzickej aktivity, vzniká, keď e-cyklisti nahradia jazdou na elektrobicykli jazdu autom,“ uviedol Castro Fernández. „Ďalej sme zistili, že dopravný režim nahradený elektrobicyklom sa potom aj často používa.“
Týmto spôsobom sa „elektrické bicykle stávajú doplnkovou možnosťou mobility“. Ak teda chcete zvýšiť svoju kondíciu alebo znížiť svoju uhlíkovú stopu, nabudúce radšej do auta nasadnite na elektrickobicykel. Čoskoro by ste tak mohli nahradiť väčšinu výletov autom jazdou na e-biku.
Elektrobicykel si môžete vyskúšať v požičovni
A ak stále máte k elektrobicyklom dešpekt, odporúčam požičať si kvalitný elektrobicykel v požičovni a dať si nejakú peknú túru s väčším prevýšením ako jazdíte bežne. Ideálny región na náročnejšie túry na e-bikoch počas dovolenky je napríklad Liptov. Zažijete jazdu nádhernou prírodou Nízkych, Vysokých aj Západných Tatier, alebo Veľkej Fatry.
A možno po vyskúšaní, si elektrobicykel kúpite a začnete na ňom jazdiť do práce alebo na nákupy. Auto ostane doma a okrem toho, že urobíte niečo pre zdravie, budete mať dobrý pocit, že ste ekologickejší 🙂