Zaujímalo vás pri výbere cyklistických plášťov značky Maxxis čo sa schováva za radou značení na etiketách plášťov ako drôtená, skladacia či karbónová pätka, Wide Trail konštrukcia, Tubular tires a Tubeless ready tires TR? Alebo značenia úrovne ochrany proti prepichnutiu plášťov, ako SILKWORM, ZK, EXO, EXO+, DOUBLE DOWN (DD), DOWNHILL (DH)? Alebo pomenovanie rôznych typov gumových zmesí, z ktorých sú cyklistické plášte vyrobené, ako napr. Single, Dual a Triple Compound, MaxxSpeed, 3C MaxxTerra a 3C MaxxGrip? V tomto článku nájdete teraz odpoveď na otázky ohľadom týchto značení. To vám pomôže pri ďalšom výbere alebo nákupe plášťov, keď si budete vedieť vybrať presne také, ktoré vám prinesú maximálny benefit a pomôžu dosiahnuť najlepšie výsledky.
Technológie, ochrana a zmesi plášťov Maxxis všeobecne
Pre rýchly prehľad si na úvod rozdeľme kategórie značení, s ktorými sa môžeme stretnúť pri výbere Maxxis plášťov, či už budete kupovať cestné, gravel, trekingové, MTB alebo BMX plášte a tie sa delia podľa:
- konštrukcie cyklistických plášťov
- úrovne ochrany proti prepichnutiu a
- použitých typov gumových zmesí.
Konštrukcie cyklistických plášťov Maxxis obsahujú rôzne konštrukčné technológie pre optimalizáciu výkonu vrátane základnej konštrukcie plášťov pre vyššiu pevnosť a trakciu. Konštrukcie plášťov Wide Trail sú zase na širšie ráfiky, plášte s označením Tubeless-ready pre vysšší výkon a Tubular plášte sú pre výkonnostných cestných pretekárov.
Úrovne ochrany proti prepichnutiu cyklistických plášťov Maxxis integrujú celý rad technológií ochrany proti prepichnutiu, prerezaniu, či prerazeniu plášťov, ako sú konštrukcie SilkWorm, ZK, EXO, EXO+, Double Down a Downhill. Tieto inovácie zvyšujú odolnosť pneumatík proti poškodeniu bočníc plášťov, čím zabezpečujú, že jazdci sa môžu bez obáv púšťať do zdolávania aj tých najnáročnejších terénov.
Gumové zmesi cyklistických plášťov Maxxis vyhovujú rôznym jazdným štýlom a typom terénu. Zmes MaxxSpeed ponúka nízky valivý odpor a rýchlosť, zatiaľčo zmes 3C MaxxTerra dosahuje rovnováhu medzi valivým odporom a trakciou dezénu. Zmes 3C MaxxGrip vyniká maximálnou priľnavosťou a kontrolou v najnáročnejších povrchoch a podmienkach.
Základná konštrukcia cyklistických plášťov Maxxis
Pätka (Bead)
Úlohou pätky je udržiavať plášť v ráfiku kolesa bicykla. Presnosť obvodu pätky je preto veľmi dôležitá. Príliš malá môže spôsobovať problém montáže pneumatiky na ráfik kolesa. Príliš voľná môže plášť pri zaťažení v zákrutách vyzuť z ráfika.
– Drôtená pätka (Wire Bead)
Drôtená pätka sa používa pri plášťoch, ktoré si vyžadujú maximálnu pevnosť, ale kde nie je dôležitá skladateľnosť plášťov kvôli preprave, ako je to pri plášťoch so skladacími pätkami.
– Skladacia pätka (Foldable Bead)
Skladacia pätka plní rovnakú úlohu ako drôtené pätky, ale je ľahšia, skladateľná a plášte sa ľahšie prepravujú. Pätka je vyrobená zo spriadaných aramidových vlákien.
– Pätka z uhlíkových vlákien (Carbon Fiber Bead)
Pätka z uhlíkových vlákien ponúka pružný materiál s väčšou pevnosťou, ktorý dobre odoláva vysokým tlakom potrebným v cestných plášťoch.
Obal plášťa (Casing)
Tvorí hlavnú štruktúru pneumatiky od pätky k pätke a je zvyčajne vyrobený z jednej alebo viacerých vrstiev označovaných ako jednovrstvový plášť (dobre sa prispôsobuje terénu a je ľahší) alebo dvojvrstvový plášť (poskytuje dodatočnú ochranu a tuhosť bočníc pre enduro a zjazdové bicyklovanie), často opisovaný počtom vlákien na palec alebo TPI)
Konštrukcia Wide Trail
Konštrukcia Wide Trail (WT) optimalizuje rozloženie dezénu plášťa na dnešných moderných, širších ráfikoch. Tradičné plášte sú navrhnuté pre staršie, užšie ráfiky a môžu vytvárať príliš hranatý profil pneumatiky, čo vedie k menej optimálnemu výkonu. Plášte WT sú optimalizované pre vnútornú šírku ráfika 35 mm, ale je odskúšané, že fungujú v rozsahu vnútorných šírok ráfikov od 30 do 35 mm, v závislosti od preferencií jazdca.
Plášte Maxxis Wide Trail XC sú dokonca optimalizované na použitie s ráfikmi s vnútornou šírkou 30 mm, ale budú fungovať aj na ráfikoch s vnútornou šírkou 25 mm.
Bezdušové plášte (Tubeless ready tires TR)
Bezdušové plášte poskytujú jazdcovi mnoho výhod:
- možnosť používať nižší tlak, čo zlepšuje trakciu
- nižší valivý odpor v porovnaní s pneumatikami s dušou a
- menšia pravdepodobnosť defektov, pretože nie je použitá duša.
Bezdušové plášte sú označené na bočnici písmenami „TR“.
Bezdušové plášte musia byť namontované na ráfiky kompatibilné s bezdušovými pneumatikami. Na udržanie tlaku v plášti pri jeho prerazení sa musí používať tekutý tesniaci prostriedok, ktorý tieto malé prierazy utesní za jazdy.
Galuskové plášte (Tubular)
Tradičná konštrukcia galuskových plášťov (galusiek), pri ktorej sa plášť lepí na špecifické cyklistické ráfiky.
Ochrana proti prepichnutiu plášťa
Hustota vlákien kordu (TPI)
Hustota vlákien kordu / THREADS PER INCH (TPI)reprezentujepočet vlákien na jeden štvorcový palec plášťa. Nižšie TPI (napr. 60 TPI) poskytuje plášťu lepšiu odolnosť proti prepichnutiu, prerezaniu a oderu, ale je ťažší. Vyššie TPI (napr. 120 TPI) sa lepšie prispôsobuje terénu, ponúka hladšiu a pohodlnejšiu jazdu a zároveň znižuje hmotnosť pneumatiky. Výber TPI bude závisieť od plánovaného používania plášťov alebo na základe vašich preferencií.
SILKWORM
Silkworm je exkluzívny materiál zabudovaný do plášťa vybraných modelov plášťov Maxxis, ktorý zvyšuje odolnosť proti prepichnutiu a roztrhnutiu. Silkworm sa nachádza pod behúňom.
ZK
ZK je materiál novej generácie na ochranu proti prepichnutiu, ktorý je ľahší, pružnejší a pevnejší ako predchádzajúce materiály, napríklad K2. Spoločnosť Maxxis zvyčajne používa ZK ako ochrannú vrstvu, ktorá sa nachádza pod behúňom v strede plášťa.
EXO
EXO je materiál odolný proti prerezaniu a oderu, ktorý sa pridáva do bočníc mnohých plášťov Maxxis na horské a gravel bicykle. Táto hustá tkanina je ľahká a veľmi pružná, čo zaručuje vysokú ochranu plášťov bez veľkého navýšenia váhy či negatívneho ovplyvňovania výkonu pneumatík. Ochrana EXO bola vyvinutá pre zvýšenú odolnosť jázd na šotoline, XC a ľahkých trailoch.
EXO+
EXO+ ponúka stredne odolnú ochranu proti prepichnutiu plášťov od spoločnosti Maxxis. Je vhodná na všestranné jazdy na trailoch a pre ľahké e-biky. Takýto plášť je vybavený hustotou vlákien kordu60 TPI, do bočníc je pridaná legendárna vrstva ochrany proti prepichnutiu EXO, čo na záver prekrýva butylová výstuha okolo pätky. Takto odolný plášť s použitým ochranným materiálom EXO zabraňuje poškodeniu od kameňov a koreňov, zatiaľ čo butylová výstuha chráni plášť pred prepichnutím, prerezaním, či prešúchaním a zároveň pomáha predchádzať poškodeniu ráfika kolesa.
DOUBLE DOWN (DD)
DoubleDown (DD) je ochrana plášťa skombinovaná dvomi vrstvami tkaniny s hustotou 120 TPI a butylovou bočnicovou výstuhou. Vytvárajú tak vysoko odolný plášť pre Downhill a enduro preteky a taktiež plášte pre e-bike. Takto vybavené plášte poskytujú odolnosť porovnateľnú s DH plášťami, ale v ľahšom prevedení.
DOWNHILL (DH)
Ako názov napovedá, plášte Downhill od spoločnosti Maxxis sú určené na extrémne použitie od pretekov v zjazde, cez jazdy v bike parkoch, na voľné jazdy, až po dlhé cyklovýjazdy na e-bikoch. Pneumatika Maxxis Downhill je vyrobená z dvoch vrstiev odolného materiálu plášťa 60 TPI spolu s vložkou z butylovej gumy, ktorá sa tiahne od pätky s prekrytím celej bočnice plášťa. Butylová výstuha pomáha chrániť plášť pred nárazmi ráfika na plášť, čo chráni pred prerazením a zároveň poskytuje dodatočnú stabilitu bočnice plášťa.
Typy gumových zmesí
Najdôležitejšou časťou cyklistických plášťov je pravdepodobne gumová zmes v behúni. Zmenou množstva rôznych komponentov gumovej zmesi môžu inžinieri dosiahnuť, že dva rovnako vyzerajúce plášte na bicykel sa budú chovať úplne odlišne.
Zmesi
Jednozložková zmes (Single Compound)
Plášte vyrábané z jednozložkovej zmesi sa vyznačujú dlhou životnosťou a dobrým výkonom.
Dvojzložková zmes (Dual Compound)
Dvojzložková zmes použitá v rámci vybraných plášťov ponúka nižší valivý odpor a zvýšenú priľnavosť pri naklápaní v zákrutách.
Trojzložková zmes (Triple Compound)
Plášte z trojzložkových zmesí sú stavané pre maximálny pretekársky výkon bez kompromisov.
MaxxSpeed
Nová zmes MaxxSpeed (2023) je nová špičková zmes gumy určená pre XC súžaže. Je to zmes s vysokým obsahom kremíka, ktorá znižuje valivý odpor a zároveň zlepšuje trakciu za mokra. V porovnaní s predchádzajúcou zmesou 3C MaxxSpeed vykazuje pri testovaní v laboratórnych podmienkach o 25 % nižší valivý odpor (pri použití rovnakého dezénu, konštrukcie a tlaku v pneumatike). V reálnom prostredí testovanie ukázalo, že nová zmes MaxxSpeed môže počas 90-minútových pretekov ušetriť až minútu.
3C MaxxSpeed
Dvojzložkové zmesi, ktoré sa používajú na vonkajšej vrstve plášťov najmä v pneumatikách pre cross country (XC), sú špeciálne vyvinuté tak, aby znižovali valivý odpor, opotrebovanie behúňa a zvyšovali trakciu plášťov pri prechode zákrutami.
*Treba ale poznamenať, že zmes 3C MaxxSpeed sa postupne vyraďuje pre novú zmes MaxxSpeed uvedenú na trh v apríli 2023.
3C MaxxTerra
3C MaxxTerra od spoločnosti Maxxis patrí medzi strednú konfiguráciu trojitej zmesi, využívanú v rade horských cyklistických plášťov. Zmes 3C MaxxTerra ponúka väčšiu trakciu ako zmes 3C MaxxSpeed, ale zároveň poskytuje ešte nižšie opotrebovanie dezénu a menší valivý odpor ako zmes MaxxGrip. Vďaka tomu je zmes 3C MaxxTerra ideálna na jazdy na trailoch za každých podmienok.
3C MaxxGrip
Zmes 3C MaxxGrip od spoločnosti Maxxis využíva najlepivejšiu a najprispôsobivejšiu gumu pre pohlcovanie nerovnosti, ktorú ponúka Maxxis v plášťoch pre horské bicykle. Táto zmes s vysokou trakciou je rovnaká ako zmes, ktorú používajú najlepší jazdci svetového pohára v zjazde a svetovej série Enduro. Teraz je navyše k dispozícii v rôznych konfiguráciách plášťov, aby vyhovovala všetkým jazdcom a podmienkam.
– 3C MaxxGrip + plášť EXO – určené pre ľahké trailové jazdy v mokrých/šmykových podmienkach
– 3C MaxxGrip + plášť EXO+ – vyvinuté pre univerzálne využitie na trailoch v mokrých/šmykľavých podmienkach
– 3C MaxxGrip + plášť DoubleDown – pre pretekárske enduro a e-biky
– 3C MaxxGrip + plášť Downhill – určené pre preteky v zjazde a pre e-biky na dlhé cyklotúry
Záver
Vyvíjané konštrukčné technológie, rôzne úrovne ochrany proti poškodeniu plášťov, používané typy gumových zmesí pre dosiahnutie čo najlepších výsledkov a výkonov odrážajú záväzok spoločnosti Maxxis poskytovať cyklistom plášte, ktoré budu vynikať na rôznych povrchoch a v rôznych jazdných podmienkach a disciplínach. Inými slovami, spoločnosť Maxxis zabezpečuje, aby si cyklisti mohli vybrať plášte, ktoré najlepšie vyhovujú ich špecifickým jazdným potrebám a preferenciám.
V súčasnosti má spoločnosť Maxxis päť moderných výskumných zariadení v Holandsku, na Taiwane, v Číne a v Spojených štátoch. Tieto, už teraz pôsobivé prevádzky prechádzajú ďalším rozširovaním, pričom nedávno boli otvorené výskumné a vývojové centrá na Taiwane a v Šanghaji a plánuje sa vybudovanie nového zariadenia, ktoré nahradí existujúce centrum v Xiamene.
*****
Zdroj: www.maxxis.com/us/