Micki Kozuschek, zakladateľ a prezident firmy Lezyne poskytol nedávno rozhovor o svojom životnom príbehu americkému časopisu Peloton. Článok s názvom The Mavericks ‚Way odhaľuje, kde Kozuschek nachádza svoju inšpiráciu a zaoberá sa jeho myšlienkami o súčasnej pozícii bicykla a jeho pocitoch kde to smeruje. Prinášame vám úplný preklad tohto článku. Prečítajte si zaujímavé myšlienky muža stojaceho za značkou Lezyne!
Cestou rebela-samotára
Obloha padá. Štyria jazdci zúrivo premávajú sem a tam. Apokalypsa je nablízku. Je toto presný opis dnešného masového cyklistického priemyslu? Samozrejme, že nie. Je to ešte horšie. Aspoň podľa toho, čo sa k nám dostáva.
Veľké cyklistické konvencie vymierajú. Trh je presýtený príliš veľkým počtom produktov, príliš veľa kategóriami a príliš vysokými cenami. Priamy predaj zákazníkovi zabíja lokálne cyklistické obchody. Ázijská produkcia ničí malých výrobcov. Veľké značky viac neprijímajú nových zamestnancov. Zástupy cyklistov sa nerozširujú novými členmi a značky nedokážu dostať z tých súčasných viac peňazí. Profesionálna cyklistika je katastrofa, tímy sa rozpúšťajú takmer denne. Čo má cyklistická značka robiť? Kde je rast a kto nám ukáže cestu vpred?
Peloton sa rozprával s dvomi podnikateľmi, ktorým sa podarilo z ničoho vybudovať vlastné značky, ktoré búrajú staré pravidlá a stále rastú. Zažili v cyklistike obrovský úspech, a tak nás zaujímalo ako vidia dnešok a ako budúcnosť. Kam vlastne smerujeme? Čo bude potrebné pre úspech v nadchádzajúcich rokoch? Kto a čo ich stále inšpiruje? V našom rozsiahlom rozhovore sme sa pozreli na širokú škálu výziev, ktorým dnes čelí cyklistika.
Lezyne a Cervélo – malé veľké značky
MICKI KOZUSCHEK je cyklista telom i dušou, ktorému sa podarilo nájsť úspech v každom podnikaní, ktorého sa dotkol. Od Maxcycles v Nemecku, cez značku komponentov Truvativ, ktorú predal firme SRAM v roku 2004, až po spoločnosť, ktorú založil v roku 2007 a ktorú dodnes vedie: Lezyne. To, čo pôvodne bolo spotrebným segmentom, ktorému dominovali nízke ceny a plastové výrobky – malé nástroje, pumpy a príslušenstvo – Kozuschek predefinoval dizajnovo a inžiniersky nádhernými produktami vyrobenými z veľmi kvalitných materiálov a našiel jazdcov, ktorí presne po takejto kvalite priam bažili. Odvtedy neustále inovuje a venuje sa kategórii po kategórii, od GPS až po LEDky.
GERARD VROOMEN je známy predovšetkým vďaka tomu, že v roku 1995 spolu založil s Philom Whiteom značku Cervélo. Táto firma síce možno nevynašla aerodynamiku, ale dozaista sa vďaka nej v cyklistike preslávila. Spoločnosť zažila stratosférický rast, zdvojnásobovala tržby rok čo rok až do roku 2012, kedy bola predaná holandskému konglomerátu Pon Holdings. Vroomen je o tom až drsne úprimný: „Nenávidel som to.“ Pôvodne malý start-up, založený na inžinierskych riešeniach, sa postupne rozrástol na spoločnosť so 150 zamestnancami, ktorých bolo treba manažovať. Vroomen chcel z toho vypadnúť a mal odhodlanie postaviť tradičný biznis model na hlavu – na čo rásť? Jeho nová spoločnosť, OPEN Cycles, pozostáva len z dvoch ľudí – z Vroomena a Andyho Kesslara. Napriek tomu, že jej vplyv prekonal cyklistické firmy doslova tisíckrát väčšie, OPEN Cycles zostane taká aká je. Vroomen tiež investoval do 3T, taliansku značku komponentov, ktorú posunul iným smerom, čo vyvolalo obrovské vzrušenie.
V čom je tajomstvo úspechu
Kozuschek a Vroomen uspeli a stále dokážu byť úspešní vo veľmi náročnom odvetví plnom výziev a v kategóriách, ktoré sa zdajú byť úplne nasýtené. Keď je súčasné premýšľanie v odvetví nastavené na očakávanú katastrofu, ako premýšľajú títo dvaja muži, ktorí si postavili kariéru na tom, že rozmýšľajú inak, ako všetci ostatní?
Keď sme sa ich pýtali na vývoj ich produktov a na to, čo bude ďalej, obaja odpovedali optikou vlastných výtvorov. Napriek tomu sa jedná o hlboké zamyslenia.
„Ľudia budú kupovať stále viac a viac elektroniky,“ hovorí Kozuschek, „či už menenie prevodov, alebo integrácia Bluetooth, GPS s videom, všetko komunikujúce so všetkým…Predpokladám, že internet bude stále väčšmi súčasťou cyklistiky. Podľa mňa viac a viac, ďalšou obrovskou časťou trhu je meranie vlastných výkonov – toto je vlastne to, čo myslím integráciou internetu. Používanie Strava, nastavené merania, spaľovanie kalórií, zdieľanie sa jednoducho dostanú hlbšie a hlbšie do cyklistiky.“ Lezyne z veľkej časti stavilo na GPS s jednotkami, ktoré sú až neuveriteľne prepojené na smartfón jazdca cez vlastnú aplikáciu GPS Ally a na internet cez vlastnú stránku GPS Root, ktorá analyzuje dáta.
OPEN Cycles rozbehlo, možno trošku prekvapivo (Cervélo sa viac zameriavalo na aerodynamiku a cestné bicykle), svoje fungovanie s ľahkým hardtailovým horským bicyklom, no bol to až OPEN U.P., cestno-krosový-MTB mash-up, ktorý búra stereotypy a ktorý skutočne rozvíril stojaté vody cyklistiky. Vroomen to vysvetľuje takto: „Súčasný trend v cestnej cyklistike je o veľmi čiastkových vylepšeniach – tak malých, že to zákazníkovi nič neprináša. Ďalší ušetrený watt, ľahší o 50 gramov, a čo? Čiže skutočný vývoj je inde, napríklad pri krosoch. Vidíte, ako sa cestní výrobcovia snažia tomu prispôsobiť, ale vychytávkami, ktoré nedávajú zmysel. Takže celé je to‚ že na nový model sa hodia 28/30/32mm kolesá‘ jednoducho nedáva zmysel a v skutočnosti je to len panická snaha prispôsobiť cestné bicykle jazde mimo cestu. Lenže nikto, kto fakt jazdí mimo cesty, vám nepovie ‘och, ako rád by som si nasadil 32mm pneumatiku’, to, čo chcú, sú 40, alebo 45, dokonca až 54mm pneumatiky.“
Micki Kozuschek : Fenomén priameho predaja neprispeje k rastu trhu ako takého
Zatiaľ poslednou výzvou pre cyklistiku, s ktorou sa predovšetkým v Spojených štátoch budú musieť veľmi vážne zaoberať, je fenomén priameho predaja zákazníkovi. S dlho očakávaným príchodom Canyonu do Severnej Ameriky sa vďaka ničivej sile priameho predaja zviažu ruky viacerých značiek. Toto je fenomén, ktorý podľa Kozuscheka bude rásť, avšak neprispeje k rastu trhu ako takého: „Určite cítiť odklon od klasického predaja v kamenných obchodoch. V budúcnosti sa bude viac a viac produktov predávať online. Neočakávam žiaden rast, neexistujú noví zákazníci, neprichádzajú. Trh je určite presýtený. “
Ako je možné, že Kozuschek a Lezyne neustále rastú aj v tomto náročnom prostredí? Okrem kvality vlastnej produktom a ich relevantnosti sú to činnosti, ktoré sa zameriavajú na rozširovanie predaja po celom svete, čím sa Lezyne odpútava od závislosti na fungujúcom trhu v nejakom regióne. V skutočnosti len 10% tržieb spoločnosti v roku 2013 pochádzalo z USA.
Vroomanovo OPEN U.P. je takmer stelesnením nového prístupu, presným opakom toho, čo on sám nazýva „ja-tiež“ produkty, ktoré, podľa neho, sú dôvodom, prečo mnoho značiek nerastie. „Priveľa ja-tiež produktov, identických, takže keď sú celkovo tržby na dne, na dne sú aj tieto produkty. V OPEN a 3T zažívame len rast. Keď je produkt správny, tak je jedno ako sa správa zvyšok trhu. Vidíme to aj na rôznych veľtrhoch – každý sa sťažuje, že počet záujemcov klesá na Eurobike a Interbike. Nuž, pre nás nie, práveže ich bolo viac ako kedykoľvek predtým,“ hovorí.
Shimano má môj rešpekt
Takže komu sa podľa Kozuscheka darí? Koho obdivuje aj v takomto prostredí? Shimano. „Ako spoločnosť majú môj rešpekt a myslím si, že vyrábajú skvelé, fungujúce produkty. Majú to všetko pod kontrolou – skvelý produkt, skvelá kvalita. Pre mňa sú trendsetteri v udržateľnej technológii. V istom zmysle sú pre mňa vždy príkladom.“
Keď sme sa pýtali Vroomena, ktoré značky obdivuje v dnešnom cyklistickom svete on, jeho prístup bol odlišný. Spomenul značky, z ktorých jedna sa špecializuje na nákladné bicykle, druhá, holandská, inšpirovaná výrobou áut a jednu, ktorá vyrába bicykle s prívesmi pre deti. „Larry vs. Harry“. S takýmto názvom to nemôžete pokaziť. Milujem Bullitt. Alebo Omnium Cargo, hlavne verziu mini. Zbožňujem ho. Alebo Mokumono, kvôli originálnemu zhotoveniu a skvelému priemyselnému dizajnu. V neposlednom rade produkt, ktorý sám používam a ktorý je fakt super, príves Weehoo!“
Možno sa menia dresy, možno pár oligarchov stratí obrovské peniaze, no a čo?
Vroomen sa výrazne angažoval v ďalšom aspekte nášho športu, ktorý sa zdá byť zahalený ťažkými tmavými mračnami: profesionálnej cyklistike. Používal ju ako nástroj na vytvorenie, potvrdenie a reklamu pre bicykle Cervélo, čo neskôr v roku 2008 vyústilo až do vytvorenia Cervélo Test Teamu, ktorý bol síce krátkym, no neuveriteľne úspešným projektom. Keď je tak úspešný tím – etapové víťazstvá v každých pretekoch Grand Tour, pozícia č. 1 vo svetovom rebríčku – nútený iba po 2 rokoch kvôli ekonomickým problémom ukončiť činnosť, očakávali by ste, že Vroomen bude opakovať tie negatívne vyhlásenia, ktoré počúvame z väčšiny pro tímov: systém je zničený, promotéri sa nechcú deliť o peniaze z TV prenosov, potrebujeme koncesionárske dohody. Namiesto toho sa Vroomen zamýšľa, prečo sa všetci sťažujú: „Jasné, ľudia to stále pozerajú, ale s (ne)zdravou dávkou skepticizmu. Samozrejme, skepticizmus je zväčša smerovaný na ‘toho iného chlapíka’, ale aj tak, toto neprispieva k zábave pri sledovaní. Najvtipnejšie na tom je, ako sa každý sťažuje, že systém je rozpadnutý. Ja si to nemyslím. Áno, tímy zanikajú a niektorí majitelia strácajú peniaze, ale každý rok je na štarte každých veľkých pretekov 200 jazdcov. Možno sa menia dresy, možno pár oligarchov stratí obrovské peniaze, no a čo?“
Zdroje inšpirácie? Všetko: architektúra, domy, kúpeľne, vane, kuchyne, aut
Kozuschek aj Vroomen musia investovať veľa námahy do vývoja produktov, aby nespadlo do pasce s nálepkou „ja-tiež“, kde sa už iba reaguje a neinovuje. Spýtali sme sa ich, kde hľadajú zdroje inšpirácie a očakávali sme obvyklé odpovede – Japonsko, motocykle, autá – ale mýlili sme sa. Ich odpovede sa, prekvapivo, dokonca na seba dosť podobali.
„Ja si všímam všetko: architektúru, domy, kúpeľne, vane, kuchyne, autá. Nevnímam jednotlivé odvetvia, mám proste rád dobrý dizajn produktu. Snažím sa chodiť po svete veľmi vedome: architektúra, kúpeľne, armatúry, nábytok. Toto ma inšpiruje. Nevšímam si motorky alebo, napríklad, rybárčenie, nič, čo by sa dalo označiť za podobné,“ hovorí Kozuschek.
Vroomen začína takmer rovnako, dokonca s ešte širším záberom: „Všetko. A nie len priemysel, všetko je inšpirácia. Architektúra, cestovanie, umenie. Pred dvomi mesiacmi si moja mama zlomila bedro. Keď som videl jej trápenie, dostal som nápad na lepšie chodítko. Čo len ukazuje, že nápady sa skrývajú hocikde.“
„Najcoolovejší produkt, ktorý som kedy navrhol okrem, samozrejme, pumpy s hadičkou, bola naša karbónová súprava.“
Zamerali sme sa hlbšie na ich vlastné produkty a snažili sa dopátrať, ktoré z nich sú ich obľúbenými. Zistili sme, že sú to produkty, ktoré samy najlepšie odrážajú étos ich spoločností. Kozuschekov favorit od Lezyne je akousi mierkou, kritériom spoločnosti pre dizajn a inžinierske riešenie – Carbon 10 Multi-tool (vľavo), ktorý, podľa neho, nie je zrovna bestsellerom, ale reprezentuje nielen filozofiu Lezyne ale aj ich kľúčové vlastnosti. „Najcoolovejší produkt, ktorý som kedy navrhol okrem, samozrejme, pumpy s hadičkou, bola naša karbónová súprava. Cítim, že ňou som vytvoril komponent, ktorý je nesmierne ľahký a sexy. Nepredáme ich veľa, ale povedal by som, že je to naj sexy, najviac cool produkt. Zahŕňa toľko rôznych metód – uhlík, ohýbanie hliníka, ocele, CNC prístroj – je to skutočne kvalitný, 80 gramový, uhlíkový produkt s hliníkovým nitovačom. To je teda kurva niečo. Toto je môj obľúbený produkt.“
Vroomen má prsty vo viacerých prelomových produktov, od presadzovania aerodynamiky na cestu a do triatlonu, až po ultraľahké horské bicykle z nových materiálov a s novými technológiami, ale jeho najobľúbenejšími sú OPEN U.P. a 3T Exploro. „Pre ľudí znamenajú nový spôsob jazdenia na bicykli a to nie je niečo, čo dokážete každý deň,“ hovorí. „Môžete vytvoriť lepší cestný bicykel, alebo lepšie toto alebo tamto, ale vytvoriť bicykel, ktorý ľuďom dovoľuje objavovať nové veci tak, ako predtým ani len netušili, že môžu, to je fantastické. Spätná väzba od zákazníkov, ktorí si tento bicykel kúpili, pretože si pomysleli ‘hm, zaujímavé’ je niečo ako ‘absolútne úžasné, nikdy som sa lepšie na bicykli nezabavil!’ Toto je jednoducho neskutočné.
Aby sme si dokázali predstaviť čo títo dvaja chlapíci používajú a oceňujú mimo sveta cyklistiky, spýtali sme sa ich, aby nám porozprávali o ich obľúbených ne-cyklistických produktoch a ich odpovede neprekvapujú. Žiadne rýchle autá alebo prepychová elektronika, len dobrý dizajn a užitočnosť. „Povedal by som, že moje ultraľahké vybavenie do hôr, pretože mi dáva obrovskú slobodu,“ vraví Kozuschek. Pre oboch to bolo ťažké rozhodovanie, ale keď sme Vroomena trošku pritlačili, ukázal na skromnú peňaženku. „ako môžem vybrať iba jeden? Ale povedzme, že cestovná peňaženka Bellroy. Fantastický dizajn, praktická; už nikdy si nezabúdam pas, keďže ho mám stále pri sebe. Toto malé pero síce vyzerá nezvyčajne, ale používam ho stále, je veľmi odolné a táto firma sa fakt stará o udržateľnosť.“
Za ich úspechom nie je žiadna mágia ani tajný recept.
Celé odvetvie sa síce kolektívne snaží bojovať s ťažkými časmi a boj medzi cyklistickými obchodmi a priamym predajom zákazníkovi stále rastie, my sme však presvedčení, že Kozuschekovo Lezyne a Vroomenovo OPEN a 3T budú nie prežívať, ale prosperovať. Za ich úspechom nie je žiadna mágia ani tajný recept. To, čo ich stále drží o krok pred konkurenciou je jednoduché zameranie sa na inžinierske riešenia, dizajn a vytváranie produktov, ktoré menia ich kategórie. Okrem toho aj fungovanie ich firiem, založené na jednoduchosti (len dvaja zamestnanci OPEN) a diverzite (Lezyne tržbami pokrýva celý svet a tým sa vyhýba problémom s pádom niektorého z trhov).
Aj keď sa tento vzorec zdá jednoduchý, spolu s náturou vlastnou týmto dvom rebelom-samotárom, je neskutočne ťažké ho zopakovať. Keď sa však odvetvie znovu vzchopí – čo sa udeje vždy – obzrieme sa späť na tieto významné zmeny, a budú to práve lídri ako Micki Kozuschek a Gérard Vroomen, ktorí položili základy pre najúspešnejšiu plavbu ich značiek týmito zradnými vodami.
Celý článok v originály od Bena Edwardsa si môžete prečítať tu : The Mavericks ‚Way (PDF)